|
|
Mysterier på Påskeøya:
Finnes
det bevis for en forbindelse med Sør-Amerika?
Thor Heyerdahl mente i sitt store verk "Amerikanske indianere
i Stillehavet" å kunne bevise at de første beboerne
på Påskeøya hadde kommet fra Peru, men det ville
ikke arkeologene høre på. Nå har det kommet fram
nye DNA- tester som viser at det høyst sannsynlig har vært
forbindelse mellom Påskeøya og Sør-Amerika før
nederlenderen Jacob Roggeveen oppdaget Påskeøya en
påskesøndag i 1722. Så la oss ta en nærmere
titt på om Heyerdahl hadde rett allikevel!
|
Thor
og Liv bader i elv
|
Thor Heyerdahls
(1914-2002) omdiskuterte teorier om migrasjoner i sydhavet og andre
steder startet da han i 1936/37 bodde ett år på den isolerte
øya Fatu Hiva i Marquesasøyene i Fransk Polynesia. Han
var på bryllupsreise, men han og kona Liv hadde tenkt å
forlate sivilisasjonen og vende tilbake til naturen for godt. Det
gikk ikke, sykdom og problemer med lokalbefolkningen tvang dem tilbake
til Norge. Men Thor hadde oppdaget glemte plattformer og stein-statuer
i jungelen på øyene og lurte på hvem som sto bak
en kultur som var så helt forskjellig fra de polynesiske innfødtes.
Dette medførte flere år med omfattende etnografiske og
arkeologiske studier, og den unge nordmannen fikk publisert artikler
hvor han ymtet frampå at mye av den fremmede kulturen i Polynesia
måtte ha kommet fra Sør-Amerika. Han la til og med ut
på Kon-Tiki ferden (1947) for å bevise at man i forhistorisk
tid kunne ha krysset deler av Stillehavet i "primitive"
farkoster som balsaflåter.
|
Kon-Tiki
flåten i full seilas
|
Lo
av nordmannen
Hans forskning resulterte til slutt i en 800 siders publikasjon som
ble utgitt i 1952: "American Indians in the Pacific.", "Amerikanske
indianere i Stillehavet". Det hjalp ikke, den vitenskapelige
verden nærmest lo av nordmannen og sto på sitt: - Ingen
kunne ha krysset havene i forhistorisk tid!
Heyerdahl ga seg ikke, og i 1955-56 ledet han en
arkeologisk ekspedisjon til Påskeøya med 23 personer,
blant dem flere arkeologiske kapasiteter fra inn- og utland. Deres
utgravinger kunne mer bekrefte enn avkrefte Heyerdahls teorier. Likevel
ville ikke omverdenen høre, og det hjelp heller ikke at Heyerdahl
foretok flere seilaser over havene i sivbåter (Ra I, Ra II,
Tigris) for å bevise at forhistoriske farkoster var sjødyktige
nok og foretok en rekke nye utgravinger på Påskeøya
og andre steder for å vise at havet mer har vært samferdselsveier
i riktig gamle dager i stedet for en hindrende barriere for kulturspredning.
De tradisjonelle arkeologene vil rett og sett ikke høre på
noe som kan rokke ved deres etablerte teorier.
Men endelig ser det ut som om Thor Heyerdahl skal
få oppreising: Nye DNA-undersøkelser viser at det høyst
sannsynlig har vært forbindelse mellom Sør-Amerika og
Påskeøya før de første europeiske oppdagelsesreisende
fant den isolerte øya langt ute i sydhavet.
Mange mysterier
Vi har i en rekke artikler tatt for oss Påskeøyas mange
mysterier, og nå skal vi ta en nærmere titt på hvilke
bevis vi kan finne for at Thor Heyerdahl hadde rett i sin teori om
at de første beboerne på Påskeøya, de som
sto bak de enorme steinstatuene, kom fra Peru. At man før de
første europeere fant den lille flekken over 3.000 kilometer
fra den søramerikanske kysten hadde klart å krysse havet
og brakt med seg sin kultur og sine kunnskaper!
DNA
av blodprøver
|
Professor
Erik Thorsby
|
Professor
Erik Thorsby og hans team ved Universitetet i Oslo har gjort nye DNA
undersøkelser av blodprøver av befolkningen på
Påskeøya. De identifisert to HLA gener blant noen av
de undersøkte som viser at det sannsynligvis har vært
tidlig kontakt mellom Påskeøya og Sør-Amerika:
- Våre undersøkelser påviser
for første gang gener blant befolkningen på Påskeøya
som høyst sannsynlig stammer fra søramerikanske indianere,
sier professor Erik Thorsby i Apollon, som er universitetets forskningsmagasin.
Les mer i Apollon.
For å bekrefte funnene i serumprøvene fra 1971 dro Thorsbys
team tilbake til Påskeøya i 2008 og tok nye prøver.
Disse styrket de tidligere funnene, og det tyder også på
at det ikke bare var noen meget få amerikanske indianere som
kom tidlig til Påskeøya - før de peruanske slavetoktene.
|
Direktør
Maja Bauge
|
Les
mer i Tidsskrift for Den norske legeforening.
Kyllingbein
Et internasjonalt forskerteam har funnet det de mener er beviset på
at kyllinger som opprinnelig ikke fantes på det amerikanske
kontinentet, ble innført dit fra Polynesia allerede før
Christofer Columbus «oppdaget» Amerika i 1492.
- Oppdagelsen er veldig spennende og gir støtte
til Thor Heyerdahls teori om sjøveis kontakt, sier direktør
Maja Bauge ved Kon Tiki-museet på Bygdøy.
Les mer i Aftenposten.
Skrik-mumien
|
Skrik-mumien
fra Peru
|
|
Søtpoteter
|
I et museum
i England ligger en mumie funnet i Peru. Noen vil nok foreslå
at den var modell til Munchs berømte maleri "Skrik",
men det spesielle med mumien var at den ble balsamert med sevje som
kun finnes i Papua Ny Guinea - på en tid da ingen skal kunne
ha seilt over Stillehavet fra Peru! Det er et klart bevis på
at folk fra Sør-Amerika kan ha nådd Påskeøya
- "Skrik"-mumien bør forandre verdenshistorien!
Les mer i vår
artikkel.
Søtpoteten
Søtpoteten (ipomoea batatas) kommer fra det tropiske lavlandet
i Sør- og Mellom-Amerika og har vært gjort arkeologiske
funn i Peru som dateres til 8000 år før Kristus. Søtpoteten
kalles kumara både i Peru og på sydhavsøyene, og
siden den ikke ville klare å drive over havet så mente
Thor Heyerdahl at dette var et bevis på at den hadde blitt fraktet
ut til øyene derfra. Nylige karbondateringer har vist at søtpoteten
fantes på Cookøyene minst så tidlig som 1000 år
etter Kr., og arkeologene mener nå at den ble brakt til de sentrale
polynesiske øyene enda noen hundre år tidligere og spredde
seg ut i sydhavet derfra. Dette slår hånden vekk under
den tradisjonelle teorien som sier at søtpoteten ble brakt
til øyene med de først hvite oppdagelsesreisende mange
hundre år seinere. Det samme gjelder for en type gresskar,
|
Statue,
sivbåt
|
noe Heyerdahl
også påpekte.
Les
mer i en engelsk artikkel (National Academy of Sciences).
Nye genanalyser bekrefter at søtpoteten spredte seg fra Peru
og Ecuador til Polynesia før europeerne kom. Les
mer i VG.
Siv
og sivbåter
Thor Heyerdahl mente at også at totora-sivet i Påskeøyas
vulkansjøer, som opprinnelig også kommer fra Sør-Amerika,
måtte ha blitt fraktet over havet av mennesker. På en
av statuene som hans ekspedisjon (1955-56) gravde fram var det en
rissing av en stor sivbåt, og steinfigurer han fikk fra de innfødtes
hemmelige familiehuler forestilte også sivbåter. I Titicacasjøen,
som er en av verdens største innsjøer og ligger delt
mellom Peru og Bolivia, har totora-sivet i tusener av år blitt
brukt til å lage flytende øyer og båter. Heyerdahl
mente at sivet og bruken av det, pluss andre arkeologiske funn samt
legender viste at folk hadde seilt fra Sør-Amerika til Påskeøya.
Hans
|
Inka-leder
|
Ra- og
Tigrisferder viste at sivbåter var egnet til å seile over
havet, og
han brukte også innfødte fra Titicacasjøen til
å bygge farkostene.
Mange
forskere mener derimot at totora-sivet kan ha kommet over havet som
frø med fugler, og sier at sivet har grodd på Påskeøya
i 30.000 år.
Heyerdahl så heller ikke bort fra at andre
typer farkoster kan ha blitt brukt, og Kon-Tiki flåten var en
kopi av eldgamle balsaflåter fra Peru. De spanske erobrerne
av inkariket fikk i 1512 høre at en inkaleder som het Tupac
Yupanqui for ikke så mange år siden hadde sjøsatt
et stort antall balsaflåter og seilt vestover ut på havet
med 20 000 menn, vært borte i ett år og kommet tilbake
med gull!
Les
mer i vår artikkel.
Galapagos-øyene
|
Havstrømmer
og øyene
|
Thor Heyerdahl
lurte på om folk fra Peru kunne ha kommet til Påskeøya
via Galapagosøyene ved å følge havstrømmer
og vinder. Allerede i 1952 ledet han en norsk arkeologisk ekspedisjon
til øyene, som ligger 1000 km vest for den søramerikanske
kysten. De fant blant annet en inkafløyte og biter av keramikk
fra tiden før inkariket, noe som beviste at det hadde vært
forbindelse mellom øyene og fastlandet.
Les
mer på Kon-Tiki museets sider.
Statuer av mange typer
Vi har nå sett på en del av det som kan sies å være
klare bevis for at det har vært forbindelse mellom Peru og
|
|
Fra
Tiahuanaco
|
Fra
Titikaka-øy
|
|
|
Fra
Peru
|
Fra
Påskeøya
|
|
|
Kava-kava
|
Rød
firkantet
|
Påskeøya,
men Heyerdahl mente at det var mye mer som peker
i den retningen - og noe av det skal vi se på nå:
For
det første har vi jo statuene, som imponerte de første
oppdagelsesreisende til Påskeøya - og som imponerer i
dag med høyder på opp til en syv etasjes boligblokk!
Riktignok finner vi ikke steinfigurer av slik gigantisk størrelse
i Peru, men forhistoriske statuer som ligner på de man har funnet
på Påskeøya kan du se flere steder. Ved den store
Titikakasjøen, som går inn i nabolandet Bolivia, ligger
ruinbyen Tiahuanaco - 4.000 meter over havet. Her har man funnet solide
steinstatuer som
veier opp til 15 tonn, og som virker like uutgrunnelige
og mystiske
som de på den lille øya ute i sydhavet.
På en øy ute i sjøen, hvor man fortsatt bruker
båter laget av siv, har man dessuten ganske nylig funnet en
mindre statue av en kar som ser ut som om han kunne ha stått
modell til Påskeøyas idoler!
På Påskøya er fant Thor Heyerdahls
arkeologer også statuer som var ganske annerledes enn de man
er vant til å se, blant annet en knelende med bein og skjegg
og en firkantet i rød stein. Disse er svært like statuer
man har funnet ved Tiahuanaco. Den knelende statuen fra det søramerikanske
høylandet har
dessuten utpregete ribben, som man finner på de såkalte
moai kava-kava statuene på
Påskeøya. Disse merkelige
figurene av tre har også ansikter
som ikke har mye til felles med polynesisk, med sine fippskjegg og
krumme neser!
Heyerdahl fant også mindre steinstatuer som
forestilte mennesker med skjegg (noe polynesierne har dårlig
med) skjult i Påskeøyas huler, og flere av disse minnet
han om statuer han hadde sett i Peru. Ja, han brukte jo en stilisert
tegning av et peruansk statueansikt i seilet på Kon-Tiki flåten!
Les mer
i vår artikkel.
Murer av tidligere sivilisasjoner
|
|
Fra
Peru
|
Påskeøya
|
På
Påskeøya står i dag mange av statuene på
plattformer,
som man mener de alle gjorde i riktig gamle dager.
Da Heyerdahl ledet sin første arkeologiske ekspedisjon var
det ingen stående, da lå alle med nesene i bakken. Før
trodde man de var blitt revet ned under uroligheter på øya,
i perioden like før og samtidig med de første europeeres
ankomst til flekken i havet, men nå lurer man på om de
falt ned fordi plattformene hadde forvitret av elde. Vel, Heyerdahl
klarte å reise en statue ved hjelp av "langøre"
og borger-
|
|
Tiahuanaco
|
Påskeøya
|
mester
Pedro Atan, som brukte småstein og lange bjelker -
siden har man brukt store kraner. Neste gang Heyerdahl
brakte et arkeologisk team til Påskeøya, 1986-88 i samarbeid
med Kon-Tiki museet, gravde han fram en mur et stykke unna en av de
restaurerte plattformene. Den var svært lik en mur han hadde
funnet i Peru - i Tiahuanaco, noe han fikk støtte av fra spesialister
på søramerikansk kultur. Heyerdahl mente også at
murene her ikke var bygget av inkaindianerne, men at disse hadde ombygget
og bygget på murer laget av tidligere sivilisasjoner.
Thor
Heyerdahl mente at plattformen Vinapu, en av de få opprinnelige
som fortsatt står, er svært lik
forhistoriske
murer
|
|
Mur
i Peru
|
Mur
på Påskeøya
|
man kan
finne i Peru, blant annet i Cusco
og Machu Pichu. Her er nøye tilhugde steiner plassert
tett sammen, man sier at det er gjort på en slik måte
at plattformen skal være jordskjelvsikker. Hvordan man har klart
å hogge til basaltblokkene og plassert dem så nøyaktig
er man ikke sikker på.
Les mer
i vår artikkel.
|
|
"Chullpa"
i Peru
|
"Tupa"
på Påskeøya
|
Hus
for høner eller døde?
På Påskeøya står det fortsatt noen
få, runde steinbygninger som
arkeologene mener har vært hønsehus. Steinhusene kan
nok ha vært brukt som det noen dager da de første hvite
besøkende trengte forsyninger og
så at det var høner på øya,
|
Steiner
i Tiahuanaco
|
|
Steiner
på Påskeøya
|
men de
var nok bygget som noe annet: Som hønsehus på en subtropisk
øy er de ubrukelige. Noen
mener at husene har vært tårn hvor man kunne speide etter
havskilpadder. Vel, det finnes andre steder som er lagt bedre egnet.
De runde steinhusene på Påskeøya ser ut som og
kalles fonetisk det samme som en meget spesiell type steinhus i Peru
hvor man tror de ble brukt som et slags gravkammer.
På øya finner man også noe arkeologene
mener er rester av en grunnmur: En båtformet oval sirkel med
steiner som har huller på toppen hvor de polynesiske innfødte
stakk
greiner som de bøyet sammen mot midten og dekket med palmeblader.
De første oppdagelsesreisene fortalt riktignok at de så
folk i disse husene, men kan det være at de innfødte
hadde funnet steinene med hull og brukt dem som grunnmurer uten anelse
om hva de egentlig var for? Forhistoriske steiner med så godt
som tilsvarende
hull og form finner man også
i Tiahuanaco
ved Titikakasjøen, men her
har man ikke gjort noe forsøk på å forklare hva
de var for!
|
|
Påskeøya
|
Peru
|
Figurer
og symboler
På en kraterkant helt på sørvest-spissen av Påskeøya
finnes det er merkelig ruinby, Orongo. Her sier arkeologene at de
polynesiske beboerne hadde tilbedt guden Makemake og hadde en slags
fuglekult. Nå
er både guden og kulten
ukjent i Polynesia ellers, og det er også de hellerissingene
og uthogde
skulpturene
som du finner her.
Les mer
i vår artikkel.
|
Påskeøya
|
|
Tiahuanaco
|
Når
det gjelder fuglemenn og Peru, så kan det jo nevnes at det finnes
påståelige legender om fuglemenn som faktisk kunne fly,
og at det er fuglelignende figurer på Nazca-sletten. Vel, Heyerdahls
la merke til at motiv som viser solstråler ut i fra de menneskelige
figurenes hoder går igjen på samme måten som tilsvarende
symboler gjør i ruinene i Tiahuanaco, Peru. Det gjør
også et veldig spesielt annet motiv, som man mener forestiller
et gråtende øye. Hvorfor er man usikre på, men
spesielt er det jo at det går igjen begge steder!
Heyerdahl fant også hellerissinger og steinskulpturer
av slanger og andre dyr som ikke finnes på Påskeøya
eller andre steder i Polynesia, et faktum som arkeologene tydeligvis
har valgt å glemme. For dyrene finnes i Sør-Amerika,
men forbindelse med det landet har man jo kategorisk avslått.
På tide å sjekke hukommelsen og Heyerdahls funn igjen?
Rongo-rongo
Når
man snakker om symboler komme man ikke unna rongo-rongo. Tavler og
staver av tre som er funnet på
|
Rongo-rongo
steler
|
Påskeøya
har symboler, eller en skrift, kalt rongo-rongo. Det er bare noen
få tavler/staver/steler som fortsatt finnes, fordi misjonærer
brente alt de så på som hedensk. Legender forteller at
den første beboeren på Påskeøya, Hotu Matua,
hadde med seg 67 hellige tavler over havet fra sitt land i øst.
Rongo-rongo er den dag i dag ikke blitt tydet, til tross for iherdige
forsøk i mange år. Vel, nå er det de som påstår
at de har klart å tyde skriften, og en av dem var den australske
doktoren Alan Carrol. Han søkte i flere år for å
finne polynesiske språk eller skrifttegn som kunne ligne rongo-rongo
- uten hell. Så han startet å lete andre steder, og på
vestkysten av Sør-Amerika mente han at han fant svaret. Skrifttegnene
hadde sin opprinnelse fra de folkeslagene som inkaene erobret og ødela
kulturen til. Han tolket rongo-rongo stelene/tavlene ganske greit
- og presenterte fortellinger om et folkeslag som sloss mot inkaindianerne
i innlandets fjellområder, som ble fordrevet mot kysten og tilslutt
ut på havet - til Påskeøya. Arkeologene mente/mener
at karen var litt sprø og at hans tolkinger er fri fantasi.
Les mer
i vår artikkel.
|
Lyshudet
fange og inka
|
Hvithudet
Kon-Tiki
Thor Heyerdahl mente at det en gang i fortiden kan ha vært en
gruppe lyshudete mennesker i Sør-Amerika som forsvant ut over
Stillehavet og nådde Påskeøya. Han viser til inkaenes
legende om den hvithudete Viracocha, også kalt Con-Tici Viracocha
(derav navnet Kon-Tiki på balsaflåten). Han skal ha holdt
til ved Titicacasjøen til en lokal inkahøvding fordrev
han mot kysten. Her skal han og hans menn ha lagt ut på Stillehavet.
Da den spanske erobreren Pizzaro dukket opp i Peru med færre
enn 200 soldater i 1532 ble han tatt for å være Viracocha
som hadde kommet tilbake, og det var grunnen til at de klarte å
erobre det store inkariket, som hadde tusener på tusener med
krigere. En spansk historiker på den tiden forteller også
at kongeslekten en hos inkaene var svært lyshudete og høye
- ofte lysere enn spanjolene selv. Og de ble kalt "langører"
fordi de hadde lange øreflipper med plugger. På Påskeøya,
som mange steder i sydhavet, finnes det legender om en lyshudet gud/høvding
som kom seilende til øyene fra "soloppgangen". Thor
Heyerdahl spurte om ikke de lyshårete "gudene" som
forsvant ut over havet mot vest kunne være de samme som kom
seilende til Polynesia fra øst - og at steinstatuene forestiller
disse.
Les mer
i vår artikkel.
|
|
Langøre
|
Rødhåret
etterkommer
|
Kjemper
De første oppdagelsesreisende til Påskeøya beskriver
at det var tre distinktivt forskjellige folkegrupper på øya:
Mørkhudete, rødhudete og hvithudete. De lyshudete hadde
så europeisk utseende at de ikke skilte seg ut fra sjømennene
- de var heller lysere, noe tegninger de gjorde klart viser! Noen
hadde rødt hår, andre blondt. En legende forteller den
samme historien: At det har vært en
|
Kjempeskjelett,
Påskeøya
|
annen
folkerase
på øya, lyshudete som ankom før deres egne polynesiske
forfedre. Det skal ha vært disse lyshudete, "langørene",
som laget steinstatuene. De skal ha vært den herskende folkegruppen
på øya, til polynesierne gjorde opprør og drepte
dem til kun en var i live. Legenden forteller også at disse
lyshudete var svært høye, rundt 2,5 meter! Og igjen:
Beretninger og tegninger fra de oppdagelsesreisende viser at det var
det vi kan kalle kjemper på Påskeøya!
Les mer
i vår artikkel.
De
som hevder at de stammer fra Ororongo, som ifølge
|
|
Peru
|
Gullkledd
kjempe
|
legenden
ikke ble drept, har klart synbare europeiske
ansiktstrekk og rødlig hår, som familien som hjalp
Thor Heyerdahl
under hans første ekspedisjon til øya. Bilder av gamle
hodeskaller
funnet på Påskeøya viser også at det høyst
sannsynlig har bodd folk med kaukasiske trekk på øya
i forhistorisk
tid.
I
Peru har man
funnet mumier med lyst hår, mennesker som
også var mye høyere enn
det
folk flest i området var. Ja,
man har til og med funnet en mumie med en ansiktsmaske
som har blå øyne!
På
et privat gullmuseum i Peru finnes det mumier etter gullkledde, forhistoriske
inkakonger og de er enormt store, nærmere tre meter høye!
Ikke Peru likevel?
- Stopp - stopp! Skulle ikke vi se på bevisene for at det hadde
vært en forbindelse mellom Peru og Påskeøya, og
så bables det i vei om lyshudete kjemper?! Folk i Sør-Amerika
er ikke lyshudete og gjennomsnittshøyden på den tiden
var nok mindre enn halvannen meter!
Vel, nå var det jo slik at det ble beskrevet tre raser
på Påskeøya,
og da kan jo de brune ha vært polynesiere og de rødhudete
ha vært amerikanske
"Jeg påstår ingenting, jeg bare spør.
Når det gjelder Påskeøya så må
man tørre å spørre mer. Mye, mye mer! Det
kan være viktig. Uten å kjenne fortiden kan det
være vanskelig å si noe om framtiden." |
indianere
som hadde fulgt med på de hvithudete kjempenes fartøy
over havet - ikke sant? Ja, det er slik at selv om nye DNA-prøver
viser at det høyst sannsynlig har vært forbindelse mellom
Påskøya og Sør-Amerika i tidlig tid, før
Roggeveens landkjenning i 1722, så finnes det også spor
etter baskisk gener på Påskeøya - som også
skal ha tilstede før de første hvite oppdagelsesreisende!
Les mer
i vår artikkel.
- Men, men
baskerne holder jo til i Nord-Spania!
Vel, nå er det slik at baskerne fra gammelt
av har vært sett på nærmest som en egen folkerase:
Lyshudete,
lyshårete, høye og ofte blåøyete.
Har Heyerdahl, og legendene, også rett i at de høye lyshudete
på Påskeøya kun kom via høyfjellene i Peru
- at de opprinnelig kom fra et kontinent på den andre siden
av Sør-Amerika? Da må jo spørsmålet bli:
Var det faktisk baskere som fant veien over havene i veldig tidlig
tid - eller... hvor har baskerne sine gener fra?
Det skal vi se på siden!
Av
Terje Dahl
For
våre mysterie-artikler om Påskeøyas statuer:
1. "Forestiller de egentlig polynesiere?" - klikk her.
2. "Forestiller statuene norske vikinger?" - klikk her.
3. "Mangler statuene mer enn bein?" - klikk her.
4. "Økologisk katastrofe eller folkemord?"- klikk
her.
5. "Hvem var skurkene bak kannibalismen?" - klikk her.
6. "Var ruinbyen et seremonielt senter - eller et skjulested?"
- klikk her.
7. "Hvem var egentlig "langører" og hvem var
"kortører"?" - klikk her.
8. "Hvordan klarte de å lage statuene?" - klikk her.
9. "Hvordan klarte de å flytte de gigantiske statuene?"
- klikk her.
10. "Var
plattformene ikke for statuer?"
- klikk her.
11. "Kommer rongo-rongo skriften fra Peru, India - eller verdensrommet?"
- klikk her.
12. "Hva er den magnetiske og magiske steinen som kalles "Lysets
Navle"?" - klikk her.
13. "Hvorfor
har flere av statuene seks fingre?"-
klikk her.
13.
"Hvorfor
har flere av statuene seks fingre?"-
klikk her.
14. "Forestiller
de kjempene som de første oppdagelsesreisende så?"-
klikk her.
15. "Finnes det bevis for en forbindelse
med Sør-Amerika?" - klikk her.
16. Var det baskere fra
Spania som laget statuene? -
klikk her.
17.
Overlevende fra Atlantis eller syndefloden?
- klikk her.
18: Hvorfor
holder de hendene slik - med flere hav og tusenvis av år mellom
seg?
- klikk her.
For våre andre artikler om Påskeøya og statuene
- klikk her.
For våre faktasider om Påskeøya - klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her.
|
Hva
mener du?
"Jeg
har følgende synspunkter og/eller ideer om hvordan
statuene ble laget":
|
Under
kan du lese innsendte meninger og ideer:
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|