
Sidsel forsket på tikiene:
Avholdte forfedre
i stein
Steinstatuene på Marquesasøyene har blitt beundret
og beskrevet helt siden de første europeerne ankom øygruppen
i 1790-årene. Imidlertid har de aldri blitt systematisk dokumentert
og analysert før den seinere tiden. Under er utdrag av den
sammenfattingen som Sidsel Millerstrom gjorde på bakgrunn
av en arkeologisk ekspedisjon til øyene i 1985, hvor hun
undersøkte 81 steinstatuer, tiki'er:
I
de lokale legendene på Marquesasøyene i Fransk Polynesia
er Tiki navnet på den guden som skapte verden og menneskene,
men statuene forestiller ikke selve guden - ifølge historiske
dokumenter er de tiki'ene man finner i stein og tre representasjoner
av øyboernes forfedre.
Flesteparten av statuene, 65,5 prosent, finnes
på øya Hiva Oa. Det er generelt slik at de hellige
stedene fra forhistoriske tider er større og mer variert
her enn på noen av de andre øyene. Hvorfor er usikkert.
Vi
undersøkte førtitre statuer som man antar fortsatt
står på sine opprinnelige steder, de andre trettiåtte
hadde vært flyttet på, som under krig mellom stammene.
"Klassisk
tiki"
Siden det aldri var foretatt noen systematisk undersøkelse
av statuene var vi interessert i å finne ut hvor vanlig
den såkalte "klassiske tikien" var. Følgelig
undersøkte vi de mest vanlige visuelle karakteristikkene
som ansiktsform, utbulende mage, armenes plassering og stillingen
med bøyde bein.
Fordi statuene hoder var ansett som tabu (hellig/forbudt)
og stedet for mana (overnaturlig kraft), var hodene det viktigste
på statuene - og hogget ut til minste detalj. De kan ha
de mest intrikate ansikts-former, pluss tatoveringer og hårbånd,
men resten av kroppen bare kan være røft antydet.
Typisk er det også at hodene står for 1/3 eller mer
av hele kroppens høyde. Vanligvis mangler det en nakke,
hodet hviler rett på firkantede skuldre. Store, runde og
utbulende øyne er ofte innsirklet av 1-2 centimeters opphøyde
kanter under høye, buete øyenbryn. Noen tikier har
øyer med fordypninger i midten som indikerer pupiller.
"Brillestenger"
En bred, flat nese med brede nesebor fyller ut mesteparten av
ansiktenes senter. Konturen av nesen går oppover og henger
sammen med øyenbrynene. Høye øyenbryn strekker
seg ned på utsiden av hodet og henger sammen med ørene
- og ligner stengene på briller.
En bred og ovalformet munn dekker den nedre
delen av ansiktet. Noen ganger med en utsikkende tunge og tenner,
til og med store hoggtenner. Bryster og brystvorter er ofte funnet
på tikiene. Noen av dem har armene stikkende ut fra kroppen,
mens på andre er armene bare så vidt antydet.
Utbulende mage
Hender med fingre hviler på en utbulende mageregion. Siden
man antagelig trodde at rituelle kunnskaper og muntlige tradisjoner
ble oppbevart i magen kan det å
plassere
hendene på en utbulende mage være en måte å
beskytte disse minnene på.
Brede, avrundete hofter, med korte, bøyde
bein som hviler på en sokkel. På noen statuer er beina
bare antydet, mens andre er avsluttet nedenfor hoften - uten bein.
Tær finnes bare på noen få av dem.
Man
kan konkludere med at for den "klassiske tikien" er
store runde øyer, armer plassert ovenfor skrittet og bøyde
knær de mest vanlige karakteristikkene. Av en ukjent grunn
er en utbulende mage mindre vanlig.
Selv om de marquesiske tikiene er bemerkelsesverdig
like tyder de mange variasjonene i utførelsen på
at hver tiki ikke bare symboliserer de respekterte avdøde
forfedrene, men at hver statue faktisk kan representere en spesiell
person.
Påført
farge
Tikiene varierer i størrelse fra 13,7 til 250 centimeter.
Flesteparten av statuene, 50,6 prosent, måler mellom 50
til 100 centimeter. Å anslå den totale høyden
av en tiki er umulig uten utgravinger. Noen statuer har en tynnere,
spisset forlenging under sokkelen for å sikre at den står
støtt.
Femtiåtte
prosent av statuene ble hogget ut av vulkansk stein, den røde
varianten var spesielt foretrukket, med 38,27 prosent. Spor etter
rød, påført farge på en av statuene
på Iopona-plattformen på Hiva Oa har tidligere blitt
notert, og vi oppdaget fargestoff på en av statuene i Punaei-dalen
på samme øya. Dette har fått oss til å
tro at statuene av basaltstein periodisk ble malt røde,
siden rød farge ble forbundet med høy status over
hele Polynesia.
Kjønnløse
Det er vanlig å anta at alle steinstatuene forstiller menn.
Det er ikke tilfelle - 72,8 prosent er kjønnløse.
Av de resterende statuene forstiller 19,8 prosent hannkjønn,
7,4 prosent er av hunnkjønn, mens kjønnet på
de andre er umulig å fastslå. Om statuene på
et tidlig tidspunkt har ble hogget om for å fjerne eller
forandre kjønnet er det vanskelig å si noe om, men
vi fant ingenting som tydet på dette.
Tempelplattformer
Flesteparten av statuene står på, eller i forbindelse
med, tempelplattformer av stein. Hvor gamle statuene er er usikkert,
siden stein ikke kan bli direkte datert. Det virker derimot som
om steinstatuene ble utviklet i den seinere forhistoriske perioden,
og at man har fortsatt å hogge dem ut helt til seinere historisk
tid. Thor Heyerdahls norske arkeologiske ekspedisjon til sydhavet
i 1956 radiokarbondaterte materiale til å være fra
tidligere tid enn 16-1700-tallet. Dette var en god del tidligere
enn man hadde beregnet ut fra slektsberetninger, men slike dateringer
indikerer jo bare hvor når området ved statuene var
bebodd, og det er usikkert om dette reflekterer alderen til selve
statuene. Det kan derimot virke som om utseendet på ansiktene
først ble utformet som helleristninger, og siden utviklet
til statuer. Slike helleristninger var vanlig på Marquesas-øyene,
de er blant annet funnet under utgravinger på Nuku Hiva,
i en dal som ble bebodd rundt år 1100.
Av
Sidsel Millerstrom
Sidsel Millerstrom er bosatt i USA. Artiklen er et utdrag
av et skrift som først ble presentert i 1997 - her oversatt
og sammenfattet av redaktør Terje Dahl.
For
å komme til den fulle versjonen av artiklen, på engelsk,
klikk her.
For
våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her.
For å komme til våre
artikler om pyramider og steinstrukturer i sydhavet, klikk her.