 |
|
"Turen
til Ny Caledonia"
Med den norske seilbåten S/Y Impetus til Ny Caledonia - det
franske stillehavsparadiset få nordmenn har besøkt.
Andreas Holo og samboer Rikke Willums la ut fra Norge på en
jordomseiling i en 38 fots seilbåt av typen C&C 38. Etter
å ha krysset mange hav og opplevd mye kom de til Ny Caledonia
øst for Australia. Her er deres beretning fra besøket:
- Ny Caledonia har verdens største korallrev rundt hele
øya, og det er bare enkelte pass man kan gå gjennom.
For å komme til Noumea må vi gjennom et pass på
østsiden, kalt Havannah Pass som man i følge Jimmy
Cornell ikke må gå gjennom annet enn på slakk*.
Vi hadde litt for lav fart til å nå frem i tide, men
det fristet ikke noe særlig å måtte ligge utenfor
passet et døgn å vente. Passet er bredt og det så
greit ut da vi kom dit selv om vi faktisk kom frem på verste
tidspunkt, midt mellom høy og lavvann. Vi bestemte oss for
å gå gjennom og selv om det var en del strømsjø
hadde Impetus ingen problemer med å komme seg gjennom. Det
var sent på dagen og i stedet for å fortsette til Noumea
mellom øyer og rev i mørket bestemte vi oss for å
ankre opp og få en hel natts søvn. Det setter man mer
pris på når man er 2 enn med flere om bord. Stormfågeln
bestemte seg for å seile hele veien, så dem mistet vi
etter første døgnet. Da vi stod opp gode og uthvilte
og var klare til å fortsette
inn til Noumea neste dag, hørte vi Stormfågeln på
VHF'en. I flokk og følge seilte vi inn til Noumea.
Røkke/Gjelsten-stil
Ny Caledonia er en fransk koloni, og er som resten av Europa (!),
sivilisert til det ekstreme. Her er det mer sivilisert enn Frankrike
selv, så det ut som. Snakk om kontrast fra Vanuatu. Der kom
de innfødte ut i utriggerkanoene sine, mens i denne kolonien
er det første vi ser day- og weekend-cruisere som farer bortover
vannet i rene Røkke/Gjelsten stil. Med hvite franskmenn ombord.
Her er det ikke en utrigger å se. I Noumea bor det ca. 80.000
mennesker og de fleste er franske. Faktisk utgjør de hvite
og melaneserne like store befolkningsgrupper på Ny
Caledonia. Vannet er grønt (men holder bare 20 grader), strendene
hvite og det er svære hotell anlegg langs kysten. Rundt på
øya er det motorveier og bolighus etter vestlig standard.
Stråhyttene fra lenger nord og øst finnes kun på
enkelte avgrensede steder beregnet for turistene. Her har franskmennene
rett og slett fjernet melanesisk kultur og levesett og påtvunget
de innfødte vår livsstil og våre verdier. En
del av de som har gjort opposisjon har blitt fjernet i ekte Rainbow
Warrior stil, dvs eliminert. Vi har mye å takke Frankrike
for
Vi
la oss i den store marinaen i "downtown" Noumea, sammen
med store seilbåter og motorbåter på rekke og
rad. Vi kom inn på en søndag, men her tok ikke immigrasjon
og toll noen avgift for å sjekke oss inn på en fridag.
I marinaen ble vi vel mottatt og vi fikk til og med en velkomstdrink
i baren. Alt var dyrt, men første kvelden i land unnet vi
oss middag på by'n. Vi fant et sted som passet vår lommebok;
McDonalds!
Bare fransk
Vårt opphold på Ny Caledonia var mer eller mindre kun
et stopp på veien til Australia. Vi rakk imidlertid i løpet
av vårt 10 dagers opphold å leie bil for 3 dager og
reiste litt rundt. Landskapet var ganske forskjellig fra andre steder
vi har vært og grunnen inneholder masse mineraler. Faktisk
er øya verdens tredje største produsent av nikkel.
Krom, jern, mangan,
kobolt, bly, kvikksølv, gull og sølv har også
blitt utvunnet der.
Noumea har et kjent akvarium med masse tropiske fisk, koraller,
hai, skilpadder, hummer, og alt det andre vi har sett ute langs
revene vi har besøkt. Veldig bra lagt opp selv om mye bare
var skrevet på fransk.
Til Australia
Noumea har en god meteorologisk service, og alle som skal seile
herfra tar
en tur oppom Meteo France for å få en oversikt over
forventede værforhold. Turen til Australia kan by på
en del ubehagelige overraskelser rent værmessig, spesielt
siden orkansesongen nærmet seg, så vi ville forsikre
oss om at noe slikt ikke så ut til å komme for de nærmeste
dagene. 26 oktober så værvinduet bra ut. Meteorologen
viste oss to forskjellige simuleringer på datamaskinen for
hvordan været kunne utvikle seg de nærmeste 5-6 dagene.
Begge modellene viste lette vinder fra rett kant. Perfekt. Bedre
kan det ikke bli for oss. Normalt vil turen på om lag 800
nm ta oss 6 dager, så vi la optimistisk i vei mot Brisbane
og Australia.
Av
Andreas
Holo og Rikke Willums
*
"slakk" er lav- eller høyvann (oftest tenker
man på lavvann), hvor vannet ikke strømmer inn eller
ut av lagunene i sydhavet - tidevannet kan strømme ut eller
inn i opp til 10 knops fart! Når det gjelder Ny Caledonias
korallrev så er det nok riktigere å si et det kanskje
er det største rundt en øy. The Great Barrier Reef
i Australia er verdens største korallrev. (Red.)
For
Andreas Holo og Rikke Willums egne hjemmesider om ferden, klikk her.
For
å se kart over Ny Caledonia, klikk her.
For
å lære mer om Ny Caledonia, klikk her.
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
|
|
|
|