Klimaendringene:
Månelandingen
krasjet
igjen!
Det
var i 2007 at daværende statsminister Jens Stoltenberg
i sin nyttårstale sa at karbonfangst skulle bli Norges månelanding.
Det ble ingen fangst av CO2 den gangen, og nå har karbonfangst
fra Oslos søppelforbrennings-anlegg blitt utsatt.
Verken anlegg eller terminaler for å transportere drivhusgassen
til Oslo er påbegynt.
- Norge
påtar seg en pionerrolle når vi har bestemt at gasskraftverket
på Mongstad skal ha rensing av klimagassen CO2. Vi skal gjøre
dette mulig. Det blir et viktig gjennombrudd for å få
ned utslippene i Norge, og når vi lykkes, tror jeg verden
vil
følge etter. Dette er et stort prosjekt for landet. Det er
vår månelanding, sa Stoltenberg.
Ingenting
Det
ble det ingenting av.
Klikk bildene
for info.
|
|
Mongstad senteret
|
|
Aurora Storm CO2-skip
|
|
CO2-lagring havbunn
|
|
Espen Barth Eide
|
|
Global temperatur
|
|
António Guterres
|
|
Riktignok
har teknologisenteret på Mongstad, siden oppstarten i 2012,
hatt en rolle i testing og videreutvikling av teknologier
for CO2- fangst,
men noen fangst fra oljeraffineriet og varmekraftverket har det
aldri blitt noe av. Man har fortsatt ikke den nødvendige
teknologien. Stoltenberg: Månelandingen din krasjet!
Havbunnen
Det høres jo kjekt ut å lagre CO2 langt under havbunnen,
men det blir slettes ikke enkelt, billig eller risikofritt. Lekkasjer
kan ødelegge det marine livet i nærheten. Det vil også
gjøre havet mer surt, noe som gjøre at det vil kunne
ta opp mindre CO2. Havet tar opp en stor del av den CO2 vi slipper
ut. Det kan jo også være et trussel-mål for terrorister
eller krigende land!
CO2-transportskip
Vi har heller ikke den teknologien som må til. Det norske
CO2-transportskipet Aurora Storm ble bygget i 2015 for ganske så
store summer, men ligger fortsatt ved kai. Vil det noen gang bli
brukt? Bortkastete norske skattepenger?
Oslo
Når det gjelder karbonfangst via Oslo har man heller ikke
her hatt noen «månelanding». CO2-fangst fra Oslos
søppelforbrenningsanlegg er utsatt, og verken anlegg eller
terminaler for å transportere gassene er påbegynt.
Planen var at CO2 skal transporteres til Oslo havn, for så
å fraktes med skip i flytende form til en terminal i havet
utenfor Bergen.
Havbunnen
Derfra skal den pumpes i rør ut på kontinentalsokkelen
og ned havbunnen for permanent lagring. Prosjektet er det første
av sitt slag i verden, men foreløpig er verken karbonfangstanlegget
eller terminalen for å transportere CO2-en påbegynt.
Oslo kommune er helt avhengig av karbonfangst for å nå
målet om å kutte klimagassutslipp med 95 prosent i 2030
sammenlignet med 2009.
Espen
Barth Eide
Klima-
og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) er enig i at vi må
få fart på CO2-fangst hvis vi skal nå klimamålene:
- Det er riktig at en del av de prosjektene som vi hadde håpet
skulle komme på plass er forsinket. Og det er et alvorlig
problem, fordi karbonfangs- og lagring er en viktig del av løsningen.
Varmere
Siden førindustriell tid er verden blitt om lag én
grad varmere og oppvarmingen forventes å fortsette utover
i dette århundret. Det øker risikoen for mer ekstremvær,
nedbør, oversvømmelser og havforsuring.
Allerede har tusenvis av mennesker, sannsynligvis millioner, mistet
livet på grunn av de menneskeskapte klimaendringene.
Forsvinne under havet
Flere land står i fare for å forsvinne under havet fordi
det stiger når det blir varmere. Ja, havene tar opp en stor
del av CO2'en vi slipper ut, men enkelte stedet har havområder
startet å bli så varme at de slipper ut CO2 igjen.
Russisk rulett
Den globale oppvarmingen på grunn av vårt bruk av fossilt
brennstoff er nå så alvorlig at FNs generalsekretær
António Guterres har sagt at det er kode rød
for menneskeheten: Vi spiller russisk rulett med planeten
vår. Vi trenger en avkjøring fra motorveien til klimahelvete!
Våkne opp
Hvor når skal vi våkne opp? Når det er for seint?
Terje
Dahl
20/8 - 2024
|