|
|
"Du
er min sønn":
- Kan jeg bli høvding?
Da jeg seilte fra øy til øy i Stillehavet i
min lille seilbåt Coco Loco var det flere høvdinger
som sa at jeg var deres sønn. Denne tittelen går gjerne
i arv, så kan jeg nå dra tilbake og bli høvding?
Da jeg traff Emma i Tuvalu var jeg ikke klar over at hennes far
var høvding. Han hadde skiftet religion til å være
bahai, hvor alle folk ansees å være like. Følgelig
hadde Toe trukket seg tilbake som høvding og overlatt tittelen
til en annen i familien.
|
Svigerfar og meg med fisk
|
|
Emma, Sonia og meg
|
|
Enele Sopuaga
|
|
Butartari
|
|
Forsamlingshuset
|
|
Jeg spiser hund
|
|
Jenter ombord
|
|
Meg ved Nan Madol
|
|
Barn på Puluwat
|
|
Coco Loco, Hermit Islands
|
Giftet
oss
Hvor viktig det var med familietilhørighet ble jeg først
klar over da Emma og jeg giftet oss på hovedøya Funafuti
i landet. For når man gifter seg i Tuvalu er det slik at under
bryllupsfesten skal familien skal kle brudgommen opp med den lokale
drakten fra deres øy. Jeg hadde under seilasen i Coco Loco
besøkt øyene Nanumea og Nukufetau i tillegg til Emmas
øy Nukulaelae. Øyene ligger langt fra hverandre, og
noen hadde reist med landets skip i flere dager for å komme
til bryllupet.
Plutselig var det tre familier som nærmest
føy i tottene på hverandre, for de ville alle kle meg
opp - jeg var jo deres sønn! Jeg tenkte lynkjapt og foreslo
at jeg skulle skifte klesdrakt tre ganger i løpet av festen,
slik at de tre familiene kunne kle meg opp. Slik gikk det, og alle
var fornøyd.
Gikk i arv
Det tok en stund før jeg lærte hvor viktig det var
å være av høvdingslekt. Selv om man hadde et
øyråd (og de eldstes råd) som tok seg av styre
og stell på øya, så var det gjerne slik at høvdingen
hadde det siste ord. Og det å være høvding gikk
gjerne i arv innen familien.
Det er også slik at
øyene velger representantene til regjeringen. De mest folkerike
øyene velger to medlemmer, men Nukulaelae kun en. Av en eller
annen grunn så var representantene fra hennes øy alle
nære slektninger av Emma. Ikke bare ble de regjeringsmedlemmer,
men ofte også statsministre, som Bikenibeu Paeniu, Willy Telavi
og Enele Sopoaga!
Tradisjonelle hus
Også i nabolandet i nord ble jeg godt mottatt. Det som før
var Gilbert-delen av Gilbert- og Elliceøyene het nå
Kiribati. I hovedstaden Betio på hovedøya Tarawa ville
de gutta som var sjømann på tyske skip alltid spandere
øl på meg. Det var jo hyggelig nok, men jeg hadde jo
lært i Tuvalu at de ytre øyene var mer tradisjonelle
enn hovedøya, så jeg satte kursen for Butaritari. Denne
atollen lå nesten 200 kilometer nord. Seilasen gikk greit
og det var så befriende å se at alle husene var tradisjonelle
hus med tak av palmeblader.
Det var en ung kar, Tuite, som jeg ble
først kjent med, og allerede den første dagen ble
jeg invitert til hans families hus. Faren het Marisino og var høvding.
Han syntes det var sats å ha en hvit mann i huset, og det
varte ikke lenge før jeg fikk beskjed på at jeg måtte
regne meg som hans sønn.
Vel, jeg måtte opptre med lokal dans
for flere hundre innfødte i forsamlingshuset og spise hund,
men jeg hadde en fantastisk tid. Dessverre så er det jo slik
at det er immigrasjon-regler i alle land, så en dag var det
å kaste loss igjen.
Nan Madol og jenter
Hovedstaden Majuro i Marshalløyene var ganske så amerikanisert,
så det varte ikke lenge før jeg seilte videre. Først
til noen noen ytre øyer og så til øya som idag
heter Pohnpei. Her kom jeg ikke i kontakt med noen familier eller
høvdinger, det var mest jentene som var trekkplasteret. Vel,
etter å ha sett de mystiske ruinene Nan Madol heiste jeg anker
og satte kursen mot Mikronesia.
Hovedøya Moen i det som da het Truk,
nå Mikronesias Forenede Stater, var også ganske så
amerikanisert, så jeg seilte til de ytre øyene. Først
til en liten øy som het Nomvin.
Her var det tradisjonelt liv og blide mennesker.
En familie ville at jeg skulle spise med dem hver dag, og faren
som var høvding mente også at jeg var hans sønn.
Men det var dårlig ankerforhold, så da uvær dukket
opp var det bare å kaste loss før Coco Loco drev på
land.
Da jeg kom tibake til Mikronesia noen år
seinere traff jeg en kar på hovedøya som sa at min
far på Nomvin ventet på meg med en stor fest!
Lille Puluwat
Bedre ankringsforhold var det på den lille atollen Puluwat,
som lå to dags-seilaser vest for Moen. Folkene her levde ganske
så tradisjonelt og var svært vennlige. Det var et ektepar
som het Ikie og Hans-Otto som ville ta seg av meg.
Ikies far hadde vært høvingen
på øya, men hadde dødd like før jeg ankom.
Allerede etter en uke annonsert de for alle at jeg var deres sønn.
Ikie ville svært gjerne at jeg skulle gifte meg med en av
jentene på øya. Vel, de var pene nok, men jeg tenkte
på ungjenta jeg hadde truffet i Ponape og satte kursen tilbake
dit.
Jeg traff jenta på baren, men det
gikk selvsagt ikke. Så etter å lage triste sanger i
ensomme kvelder ble det å heise seilene nok en gang.
Immigrasjons-regler
Det bar sørøstover til Papua Ny Guinea. Til Manus,
som idag er kjent for å være en immigrasjon-øy
for de fra Asia som vil til Australia. Det var ikke ikke særlig
tradisjonelt liv på øya, og noen stjal radioen min
da jeg var i land.
Jeg seilte ut til ut til Hermit Islands. Her
lærte jeg å lage sago-mel av palmer og så hvordan
de fisket med spyd under vannet. Nok en gang ville høvdingen
så gjerne at jeg skulle bli, men så var det det med
immigrasjons-regler. Så jeg seilte til Salomonøyene,
og der skjedde det at et skip med maskintrøbbel braste inn
i lille Coco Loco da jeg lå langs en brygge.
Snip-snapp-snute - eventyret var ute.
Tidene har forandret seg
Så hvor alvorlig var det når høvdinger gjerne
ville ha meg som deres sønn? Ville jeg kunne blitt høvding?
Ganske sikkert den gangen, men tidene har forandret seg. Da jeg
seilte rundt i Coco Loco var en hvit mann en sensasjon på
de isolerte øyene, og så var det jo slik at den hvite
mann ifølge deres gamle myter var en slags guder.
Dessuten så seilte jeg alene i den lille
seilbåten min, noe som ikke skulle være mulig siden
det var så mange spøkelser i havet. Så forklaringen
kunne jo være at jeg med mine blå øyne og blonde
hår var en hvithudet gud som kom tilbake igjen, som de hadde
lovet. Jeg visste ikke dette den gangen. Jeg trodde at folkene ville
ha meg som en sønn og gifte meg med en lokal jente fordi
de trodde at alle hvithudete var stinne av penger.
Ikke noe ønske om det
Det finnes knapt noe isolerte øyer igjen i Stillehavet. Flyplasser
for småfly, flere skip, internet, utviklingshjelp og misjonærer
har stort sett tatt kverken på alle gamle tradisjoner. Så
- jeg tror nok neppe at jeg vil bli høvding hvis jeg skulle
finne på å reise til sydhavet igjen. Og jeg har ikke
noe ønske om det heller.
----
Tekst
og foto: Terje Dahl
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til
å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her
for å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for
å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|