Seilkanoen Hokule'a:
- Jorda rundt uten navigasjonsutstyr!
 |
Terje
Dahl og Hokulea i Townsville
|
Den
verdensberømte tradisjonelle seilkanoen Hokule'a har lagt
ut på en ny seilas, denne gangen jorda rundt. Etter avreisen
fra Hawaii bar det, uten navigasjonsinstrumenter og motor, til
New Zealand og så til Australia. Vår redaktør
Terje Dahl traff mannskapet da
de kom til Townsville, og han var spent på hva de kunne fortelle
om sine opplevelser.
Hokule'a
er en kopi av en tradisjonell seilkano med to skrog fra Hawaii, en
"wa'a kauloa". Den la ut på sin første seilas
i 1975. Nå - 40 år seinere - er Hokule'a på sin
første jordomseiling. Temaet for seilasen
er "Malama Honua" som
 |
Hokulea
taues mot land
|
 |
Hokulea
ankommer Townsville
|
 |
Nærkontakt
med ferge!
|
 |
Hokulea
dreies
|
 |
Terje
takker Kamaki for praten
|
kan
oversettes
med "Ta vare på kloden". I tillegg til å vise
at det er mulig å seile jorda rundt uten motor og navigasjonsinstrumenter
så vil man spre budskapet om at vi mennesker må lære
å ta bedre vare på miljøet.
Hokule'a
la også på denne seilasen ut fra Hawaii og var nå
kommet til byen Townsville i det nordlige Australia. Vår redaktør
Terje Dahl var tilstede da seilkanoen ankom og han har
snakket med mannskapet.
Ruskete vær
Kamaki Worthington har vært med som mannskap på Hokule'as
seilaser i 22 år og han kunne fortelle at de av og til hadde
opplevd stormer:
- Ja, vi har opplevd ruskete vær innimellom,
med så store bølger at de har skylt over dekket, forteller
han.
- Har dere redningsflåter om bord, hvis
det skulle gå riktig ille? spør Terje og forteller at
han alltid hadde på seg vest med line som han huket fast i manntauet
rundt dekket til lille Coco Loco når han var ute på havet.
- Vi har ingen redningsflåte, men vi
har en seilbåt som følger med oss for å kunne hjelpe
oss hvis det skulle gå galt. Vi bruker redningsvester, som blåser
seg opp hvis vi havnet i vannet, og som deg så huker vi oss
fast med liner når vi beveger oss rundt på dekk, forklarer
Kamaki.
- Hva med reving (redusering) av seilene hvis
det blåser opp? Katamaraner, som jo Hokulea er, kan jo kantre
siden de ikke har noen kjøl som balansere båten?
- Nei, våre to seil kan ikke reves.
Så vi må være veldig oppmerksom, og ta dem ned hvis
det kommer en kraftig stormbyge. Det trengs 10 personer for å
få seilene opp og ned, så vi må alltid ha et minimum
mannskap på ti. Vi foretrekker å være 14-16 ombord,
sier han.
Rent i senk
- Hva med andre skip - er dere ikke redde for å bli rent i senk
siden Hokulea ligger lavt i vannet og ikke har radar?
- Følgebåten vår har radar
og passer god på oss! Vi har radio som gjør at vi kan
kommunisere med den og andre båter, smiler Kamaki.
Terje forteller Kamaki at hans landsmann Thor
Heyerdahl på Kon-Tiki ferden og seinere seilaser over havene
så masse søppel i havet, og lurer på om mannskapet
på Hokulae'a opplevde det samme. Og om de hadde opplevd problemer
med drivende containere eller lignende.
Kamai bekreftet at de så masse søppel,
og at det på spesielle steder i Stillehavet var ekstra ille:
At det derfor på slike steder var ekstra viktig at de holdt
skarp utkikk hele tiden.
Opp til Townsville
Terje
lurer på om de hadde en fin seilas fra Brisbane opp til Townsville.
Om de kunne seile raskt i smult vann bak barriererevet med en javn
og fin passatvind fra sørøst.
Kamaki rister på hodet og forteller
at det slettes ikke hadde vært en behagelig seilas. Været
og vindene hadde endret seg hele tiden og gjorde det som skulle ha
vært en behagelig etappe til et slit. Han legger til at været
hadde virket å endre seg de seinere årene - og at det
å navigere etter sol, måne og stjerner ikke var så
lett som tidligere.
 |
Terje
i Coco Loco
|
 |
Hokulea
mot Bora Bora
|
 |
Coco
Loco på Bora Bora
|
Terje
forteller at han selv kun hadde hatt sekstant og kompass da han seilte
alene rundt
i Stillehavet
i 23-fots Coco Loco. At han hadde syntes det var utrygt å nærme
seg land fordi overskyet vær gjorde solnavigering vanskelig:
Uten å være sikker på hvor nærme øyene
var kunne det være lett å forlise mot et korall-rev!
Kamaki bekreftet at de hadde samme problemer,
og at det nå var andre problemer i tillegg siden de også
navigerte etter havstrømmene og vindene:
- Havstrømmene og vindene har endret
seg, ja, til og med livet i sjøen. Tidligere så vi mange
delfiner mellom Hawaii og Tahiti, men denne gangen så vi ingen,
kanskje havforholdene har endret seg så mye at småfisken
som delfinene lever av har blitt tvunget til å flytte til at
annet sted - og at delfinene har fulgt etter?
- Hvor lenge er det lengste du har vært
ute på havet i Hokule'a uten å se land?
- 28 dager, svarer Kamaki.
- Vel, jeg slo deg så vidt i min lille
seilbåt, jeg var 32 dager på havet fra øyene utenfor
Panama-kanalen til Marquesas-øyene!
Fin form
Hokulea så i fin form ut etter den ruskete seilasen opp fra
Brisbane. Den hadde blitt grundig forsterket med glassfibrer etter
en kullseiling i 1978, da en av mannskapet hadde druknet da han hadde
padlet av gårde mot land på et surfebrett for å
hente hjelp.
Hjelpebåten, en stor seilbåt,
hadde slept Hokule'a inn fra havet utenfor Townsville og inn i elveutløpet
som var anløpshavnen for fergene som tok turistene ut til Magnetic
Island. Ja, det hadde vært nesten nærkontakt med en av
fergene som ville ut, men den klarte såvidt å manøvrere
seg mellom land og Hokulea'a.
Det gikk også lett å få
tauet Hokule'a til akvariet Reef HQ i byen, som er verdens største
akvarium med levende koraller. Akvariet ligger sentralt i byen og
det var lett for besøkende å ta en titt på den
verdensberømte seilkanoen. Terje fikk
også se hvordan man klarte å snu farkosten så det
skulle bli lettere å komme opp på brygga ved veggen til
akvariebygningen: Ved hjelp av tau og vind gikk det greit selv om
det tok litt tid.
Hokulea fikk seg en velfortjent pause, men
det ble ikke noen ferie på mannskapet: De var ute på en
misjon og ikke en lystseilas! Så for dem bar det av gårde
på land for å fortelle skoleklasser og andre om Hokule'a
og budskapet om at vi må ta bedre vare på planeten vi
bor på!
For
å komme til vår artikkel om seilkanoer, - klikk her.
For Hokuleas egne hjemmesider, - klikk her.
|