|
|
Ble unge Thor Heyerdahl
tatt for å være et spøkelse?
Alle vet at vår verdensberømte, og nå avdøde,
landsmann Thor Heyerdahl seilte fra Sør-Amerika til sydhavsøyene
med balsaflåten Kon-Tiki. Men de færreste kjenner til
at hans eventyr startet lenge før: Da han prøve å
bosette seg på den isolerte øya Fatu Hiva med sin unge
kone Liv. Det gikk ikke bra. De måtte til slutt gjemme seg i
en hule av redsel for å bli drept av de innfødte!
Da Thor Heyerdahl i 1937 tok med seg sin kone Liv til Fatu Hiva i
Marquesasøyene på en slags bryllupsreise ante han nok
lite om hva som ventet dem. Unge Thor ville vende tilbake til naturen,
knuse klokka og leve av det naturen kunne gi. Eventyret endte etter
et år, med at Thor og Liv måtte skjule seg i en hule nede
i strandkanten. Her ventet de på at et skip kunne komme og ta
dem vekk: De var redde for at de skulle bli drept av de innfødte!
Ikke
populær
Da jeg besøkte Fatu Hiva min seilbåt Coco Loco i 1984
traff jeg en tysker som studerte vår berømte landsmann,
og han hadde følgende overraskende melding: "Ikke fortell
til folkene her at du kommer fra Norge - ikke snakk om Thor Heyerdahl.
Han er ikke populær her!"
Hva var det vår landsmann hadde gjort som
var så ille at han måtte flykte? Hvorfor i all verden
var han upopulær, så mange år etter?
|
Fatu
Hiva
|
|
Hanavave
Bay, fra forfatterens seilbåt.
|
|
Forfatteren
hvor Heyerdahls hytte engang sto.
|
|
Heyerdahls
hytte med
gamle murer rundt
|
|
Thor
og Liv bader i bekken, lykkelige den første tiden.
|
|
Mannen
med elefantsyke, her ved poipoi-fatet, slapp skorpioner i
Thor hytte.
|
|
Liv
med hodeskaller ved tabu-belagt gravplass,
- spion i bakgrunnen.
|
|
Isolert
Marquesasøyene er en av verdens mest isolerte øygrupper.
Fatu Hiva (skrives også Fatuhiva) er en av de syv vulkanske,
grønnkledde øyene som ligger mer enn tusen kilometer
nordøst for Tahiti - hovedøya i Fransk Polynesia. Thor
Heyerdahl hadde, sammen med sin Liv, plukket ut Fatu Hiva fordi den
var så isolert. De ville bo på et sted hvor påvirkingen
fra den vestlige verden hadde vært minst mulig. Fatu Hiva var
i så måte et godt valg, for her levde folk stor sett slik
de hadde gjordt i hundrevis av år. Kontakten med omverdenen
var minimal, et par skipsanløp fra Tahiti i året var
alt. Ja, selv i dag er det svært få hvite som besøker
øya, stort sett bare jordomseilere som ankrer opp i Hanavave-bukta.
Tenk hvilken opplevelse det var for de innfødte den gangen
at det dukket opp en hvit mann som ville bosette seg på øya!
En spennende begivenhet for det lille øysamfunnet, men samtidig
sikkert skremmende. At han kom sammen med en hvit kvinne var en sensasjon,
så uvirkelig var det at de innfødte måtte gni Liv
i ansiktet for å være sikker på at hun ikke var
en tahiti-kvinne som hadde malt seg!
Tilbake til naturen
Thor og Liv ville tilbake til naturen - de ville bo ute i jungelen
og leve av det naturen kunne gi. De hadde knapt nok tid til å
bli kjent med det lille øysamfunnet før de forsvant
ut i bushen for å bygge seg sin lille bambushytte. Ikke bra.
Det sosiale samværet er ofte det aller viktigste for folk i
sydhavet. Det å kunne prate sammen, gjerne i timevis, er en
uunnværlig og høyt verdsatt del av livet. Ikke bare snakker
man med familien og de andre som bor i landsbyen, men øyboerne
også setter stor pris på å snakke med besøkende.
Selvsagt skal man også benytte enhver anledning til å
feste sammen. Komme sammen i forsamlingshuset, spise god mat, holde
taler og se på landsbyens unge jenter og menn danse lokal dans.
Ja, selv i dag er hver eneste dag preget av et nært samhold,
og det er ikke mange år siden dette var enda viktigere. Man
dyrket grønsaker og frukt sammen, man samlet snegler og krabber
sammen og man fanget fisken sammen. Alle i landsbyen gikk sammen om
å hente materialer og få på plass vegger og palmetak
når et nytt hus skulle bygges. Og husene skulle, den gangen
som nå, bygges tett inntil hverandre. Gjerne så tett at
man kunne sende en halv appelsin over til nabohuset uten å måtte
lette bakstussen fra sittematten! Ja, man skulle dele sorger og gleder,
arbeid og fritid. At Thor Heyerdahl slo seg ned ute i bushen, langt
fra landsbyen, var nok ikke særlig populært: "Hva
slags usosial type er denne hvite mannen? Gidder han ikke hjelpe til?
Liker han og kona oss ikke?"
Protestanter og katolikker
Thor og Liv ble gode venner med Tioti, klokkeren i den protestantiske
menigheten på øya. Problemet var at Tioti var det eneste
medlemmet i den protestantiske kirken! Alle de andre var katolikker.
Det er et ordtak som heter at man bør "tute med de ulver
som finnes", og som eneste hvite mann i et samfunn som var helt
annerledes enn det norske burde nok Thor ha forstått at det
var dumt å bli for god venn med den eneste protestanten på
øya. Det kan vel være at Tioti ved et av de første
møtene hadde spurt hvilken kirke han og Liv tilhørte,
og at Thor for å være høflig hadde svart at folk
i landet han kom fra var protestanter. Klart Titoti ble glad over
å få en trosfelle, og det skrøt han sikkert av
ovenfor de andre ved hver anledning: At han og den hvite mannen tilhørte
samme kirke. Klart de andre ble misunnelige på Tioti som hadde
en hvit mann til venn, men sikkert også irritert: "Kom
den hvite mannen hit og trodde at han var noe fordi han var protestant?"
Vi trenger jo ikke reise lenger enn til Irland for
å vite hvilke motsetninger det kan være mellom protestanter
og katolikker. I sydhavet kan det være nesten like ille. På
den bitte lille koralløya Puluwat i Mikronesia, hvor jeg er
adoptert, er det selv i dag slik at landsbyen er delt i to - en del
for katolikkene, en for protestantene. Gifter en jente seg med en
gutt av annen trosretning har hun ikke noe annet valg enn å
skifte trosretning og flytte til den andre landbydelen!
Ånder og spøkelser
Dårlige sosiale og kulturelle antenner var sikkert mer enn nok
til at den unge Thor Heyerdahl ikke fikk noen særlig høy
stjerne hos folkene på Fatu Hiva, men jeg tror at det viktigste
var noe annet: Han og Liv ble ganske sikkert tatt for å være
spøkelser!
Er det noe øyboerne i sydhavet er redde for,
selv den dag i dag, så er det spøkelser. Den gangen i
1937 da Thor Heyerdahl og hans unge kone kom til øya var det
ganske mange som aldri hadde sett en hvit mann. At en svært
så hvithudet mann skulle dukke opp på øya med en
minst like hvit kvinne var jo nesten ikke til å tro. Og at de
skulle slå seg ned uten i bushen var jo helt urimelig - utenkelig,
umulig! Hvem ville vel overleve det? For så full av farlige
spøkelser som bushen var...ingen som ikke selv var spøkelse
eller sto på svært god for med dem kunne bo der. Og ikke
nok med det: Thor og Liv hadde bygget den lille bambushytten sin på
noen steinplattformer fra gamle dager. Blant overgrodde ruiner fulle
av farlige spøkelser. Et sted hvor få torde sette foten
sin etter solnedgang. Overnatte - nei, huttetu!!
Men - alle visste jo at ånder og spøkelser
var hvite, på samme måten som skjelettene til døde
mennesker var hvite. Kunne det være
? Jo, det kunne ikke
være noen annen forklaring: Thor og Liv var spøkelser.
Kanskje de var kommet for å drepe alle på øya?
At Thor og Liv også dro til hellige gravplasser
fra gamle dager og smuglet med seg hodeskaller gjorde nok ikke noe
særlig for å dempe opphisselsen!
Kannibaler
Jo, jeg nevnte at de innfødte på Fatu Hiva var kristne.
Kirken er viktig for de innfødte i sydhavet, selv om den kristne
troen ofte bare ligger som et tynt skall utenpå den gamle religionens
tro og skikker. Selv i dag. Og den gang da Thor Heyerdahl slo seg
ned på Fatu Hiva var det ikke så alt for mange årene
siden de første misjonærene hadde kommet med sine trusler
om helvete og løfter om evig liv.
Thor hadde snakket med folk som hadde vært
tilstede på menneskeofringsermenier og gamlingen Te Tei kunne
fortelle at armen på en ung kvinne var det som smakte best!
Vel, selv om kannibalismen har forsvunnet så tror man over hele
sydhavet selv i dag på ånder og spøkelser, og det
er jo ikke egentlig så rart: Den kristne kirken har jo den hellige
ånd! De fleste steder vil du oppdage, hvis du kommer tett nok
inn på de vennlige øyboerne som går i kirken flere
ganger i uken og holder familie-gudstjeneste hver dag, at de tror
at man kan skade eller drepe ved bruk av magi. Og at det slettes ikke
er uvanlig at dette skjer!
Jeg fikk selv oppleve hvor sterk troen på
spøkelser er da jeg slo meg ned på atollen Nukulaelae
i landet Tuvalu. Etter to års ekteskap ble min polynesiske kone
Emma gravid med vår datter Sonia, og det at vi fortsatt bodde
på vår holme Motuloa førte nesten til hysterisk
utbrudd fra min svært så kristne og svært så
sindige svigermor Fakalei: Hvordan kunne vi fortsette å bo alene
på Motuloa hvor det var så mange spøkelser - hvordan
ville det gå med det ufødte barnet i Emmas mage??
Jeg hadde også opplevd hvordan folk på
mange øyer nektet å tro at jeg seilte alene rundt på
verdenshavene i min lille seilbåt Coco Loco. Det gikk rett og
slett ikke an å seile alene på havet, for der var det
enda flere spøkelser enn i bushen!
Jo, Thor og Liv var nok spøkelser!
Av
Terje Dahl
Tillegg:
Thor og Liv gikk fra hverandre under den andre verdenskrig. Mange
av beboerne på Fatu Hiva hevder i dag at Thor drepte konen sin
på øya, men faktum er at Liv siden ble gift med en rik
Rockefeller i USA. Deres sønn var for noen år siden i
Fiji, hvor han ble bitt av en hai og nesten mistet beinet. Thor Heyerdahl
la i 1947 ut på sin berømte Kon-Tiki ferd. Han døde
av kreft den 18. april 2002 på familie eiendommen Colla Micheri
i Italia, kort tid etter at han hadde vært i sydhavet for å
se på hva som kunne være en pyramide i Samoa.
For
å lese mer om Thor Heyerdahl og andre nordmenn i sydhavet, klikk
her.
For å lese våre faktasider om Fransk Polynesia,
klikk her.
For å lese vår artikkel om kannibalisme i sydhavet, klikk
her.
For å komme til vår artikkelserie om kulturen i sydhavet,
klikk her.
For å komme til Kon Tiki museets nettsider, klikk her.
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|
|