forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Bordtennis - en døende sport
Svenn Erik Nordby sa i sin tale på Fokus' 30 års jubileum at man måtte ta hatten av seg for meg som PR-mann. Feil, Svenn Erik. Jeg har aldri vært flink nok hverken til å markedsføre meg selv eller vår sport. Og markedsføring er den største mangelen i bordtennis!

Av Terje Dahl

Jeg anser i dag bordtennis for å være en døende sport (medlemstallet internasjonalt i vår idrett synker kraftig!) - om ikke Ogimura (og ITTA) får ut fingeren noe brennfort! Ogimura snakker stadig om å forandre poengsystemet og/eller endre reglene for racketbelegg. Selvsagt er racketbelegget idag for tykt - hvem vil se på en idrett hvor to personer står på hver sin side av et bord og server til hverandre (ballen var i spill 5-6 ganger over nettet under OL)?

Men å få tynnere racketbelegg er ikke det viktigste. Ta en så fascinerende sport som badminton, hvor ballen er i spill mye lenger enn i bordtennis. Badminton er heller ikke en stor publikumsidrett, selv om den har alle forutsetninger for å være det! Det dreier seg om markedsføring.

Folk i dag blir mer og mer mediaorienterte - og de idretter som ikke kan vise seg fram i TV, aviser og ukeblader er dømt til å slite hardt. "Vi kommer ikke inn hva enn vi gjør!" roper lederne for de døende idretter, "media ignorerer oss!"

I Australia var basketball en knøttliten sport ingen med respekt for seg selv ville bedrive. Det var bare noen få år siden. I dag er basketball en super-populær idrett som både i publikum og spillerantall truer nasjonalidrettene rugby og cricket. Avisene er fulle og TV dekker hver eneste seriekamp.

Går noe slikt an da? Ja, med profesjonell markedsføring og positiv innsatsvilje! Hver dag er det reklameinnslag på alle TV-kanaler for idretten basketball. Bilder av brennende baller og kurver, spillere som ser på hverandre like utfordrene som noen boksere eller wrestere, publikum som hyler i ekstase, jenter som vifter med pupper og plakater - alt backet opp av fengende popmusikk: "Our guys are hot!" Klart folk vil spille basketball - eller ihvertfall gå på kampene! ! !

Ogimura - få ITTA til å lage en PR-kampanje for vår idrett! ! Få et kreativt reklamebyrå til å lage annonser, filmstills, DM 'er og 30 sekunders reklameinnslag for radio, kino og TV! Som kan brukes internasjonalt, og hvor sponsoravtaler og ITTU-støtte er innebygget i kampanjen!

Og kjære NBTF - sitt ikke med tvinnende tommeltotter og vent på ITTA! Ikke si at dette koster alt for mye penger! Kom opp med en plan for å skaffe pengene! Ta f.eks. kontakt med basketballforbundet i Australia og få noen gode tips! Start markedsføring!

Vi må få opp statusen for vår sport. Vi kan ikke lenger leve som ping-pong'ere. Kjetil Andre Aamodt vil aldri bli verdensmester i bordtennis - heller ikke Ketil Nordgaard! Bordtennis må inn i media, folk må få opp øynene for at de som slår små, hvite baller er idrettsutøvere! Da kan alle innen vår kjære sport rette ryggene og si uten å være flau: jeg driver med bordtennis!

( En artikkel jeg skrev for bladet Norsk Bordtennis, nr. 2/93)


"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |