Bordtennis
- en døende sport
Svenn Erik Nordby sa i sin tale på Fokus' 30 års jubileum
at man måtte ta hatten av seg for meg som PR-mann. Feil, Svenn
Erik. Jeg har aldri vært flink nok hverken til å markedsføre
meg selv eller vår sport. Og markedsføring er den største
mangelen i bordtennis!
Av
Terje Dahl
Jeg
anser i dag bordtennis for å være en døende sport
(medlemstallet internasjonalt i vår idrett synker kraftig!)
- om ikke Ogimura (og ITTA) får ut fingeren noe brennfort!
Ogimura snakker stadig om å forandre poengsystemet og/eller
endre reglene for racketbelegg. Selvsagt er racketbelegget idag
for tykt - hvem vil se på en idrett hvor to personer står
på hver sin side av et bord og server til hverandre (ballen
var i spill 5-6 ganger over nettet under OL)?
Men
å få tynnere racketbelegg er ikke det viktigste. Ta
en så fascinerende sport som badminton, hvor ballen er i spill
mye lenger enn i bordtennis. Badminton er heller ikke en stor publikumsidrett,
selv om den har alle forutsetninger for å være det!
Det dreier seg om markedsføring.
Folk
i dag blir mer og mer mediaorienterte - og de idretter som ikke
kan vise seg fram i TV, aviser og ukeblader er dømt til å
slite hardt. "Vi kommer ikke inn hva enn vi gjør!"
roper lederne for de døende idretter, "media ignorerer
oss!"
I Australia
var basketball en knøttliten sport ingen med respekt for
seg selv ville bedrive. Det var bare noen få år siden.
I dag er basketball en super-populær idrett som både
i publikum og spillerantall truer nasjonalidrettene rugby og cricket.
Avisene er fulle og TV dekker hver eneste seriekamp.
Går
noe slikt an da? Ja, med profesjonell markedsføring og positiv
innsatsvilje! Hver dag er det reklameinnslag på alle TV-kanaler
for idretten basketball. Bilder av brennende baller og kurver, spillere
som ser på hverandre like utfordrene som noen boksere eller
wrestere, publikum som hyler i ekstase, jenter som vifter med pupper
og plakater - alt backet opp av fengende popmusikk: "Our guys
are hot!" Klart folk vil spille basketball - eller ihvertfall
gå på kampene! ! !
Ogimura
- få ITTA til å lage en PR-kampanje for vår idrett!
! Få et kreativt reklamebyrå til å lage annonser,
filmstills, DM 'er og 30 sekunders reklameinnslag for radio, kino
og TV! Som kan brukes internasjonalt, og hvor sponsoravtaler og
ITTU-støtte er innebygget i kampanjen!
Og
kjære NBTF - sitt ikke med tvinnende tommeltotter og vent
på ITTA! Ikke si at dette koster alt for mye penger! Kom opp
med en plan for å skaffe pengene! Ta f.eks. kontakt med basketballforbundet
i Australia og få noen gode tips! Start markedsføring!
Vi
må få opp statusen for vår sport. Vi kan ikke
lenger leve som ping-pong'ere. Kjetil Andre Aamodt vil aldri bli
verdensmester i bordtennis - heller ikke Ketil Nordgaard! Bordtennis
må inn i media, folk må få opp øynene for
at de som slår små, hvite baller er idrettsutøvere!
Da kan alle innen vår kjære sport rette ryggene og si
uten å være flau: jeg driver med bordtennis!
( En
artikkel jeg skrev for bladet Norsk Bordtennis, nr. 2/93)
|