 |
|
 |
Arne Næss og Torgeir
Higraff på mini-kopien av Tangaroa.
|
Kon-Tiki 2006:
Vil
Tangaroa forlise?
Kon-Tiki endte sin ferd i de dundrende bølgene på Raroias
korallrev, heldigvis uten at noen av flåtefarerne ble skadet.
I april legger Tangaroa ut fra Peru med Thor Heyerdahls sønnesønn
Olav ombord. Vil den nye norske balsaflåten lide den samme
skjebnen - eller vil Tangaroa ha langt bedre seileregenskaper?
I april legger den nye norske Kon-Tiki flåten ut fra Peru
i Sør-Amerika, for å følge den samme ruten som
Thor Heyerdahl over Stillehavet. Kon-Tiki forliste på en av
koralløyene i Fransk Polynesia, men målet er at Tangaroa
skal seile trygt fram til hovedøya Tahiti.
- Jobben vår er å minske sannsynligheten
for at et forlis skal finne skje, sier Torgeir S. Higraff, som er
lederen for Tangaroa-ekspedisjonen. - Kapteinen på Tangaroa,
Bjarne Krekvik, kan lære oss mye i løpet av overfarten.
Vi er så optimistiske at optimismen overgår frykten!
Gjøre det bedre
Et
av hovedmålene med den norske Tangaroa-ekspedisjonen er å
vise det brede publikum hvordan gamle inkaene ekspanderte
i like stor grad til sjøs som til lands, noe som nærmest
er neglisjert av ledende historikere og arkeologer. Thor Heyerdahl
kom i sine studier for å finne ut om øyene i sydhavet
kunne vært befolket fra Sør-Amerika over gammel litteratur
som fortalte at det hadde vært en voldsom trafikk på
havet utenfor Peru og andre land - og at man brukte balsaflåter
til å frakte både mennesker og varer. Det var derfor
naturlig for Heyerdahl å bygge en balsaflåte da han
ville bevise at det kunne ha vært mulig å seile over
det store Stillehavet. Kon-Tiki flåten kom seg jo greit over
selve havet, det var landkjenningen på den andre siden som
ikke gikk så bra. Tangaroa vil prøve å gjøre
det bedre!
 |
Guaraer
|
Ikke
lært nok
Thor Heyerdahl erkjente etter Kon-Tiki ferden at han ikke hadde
lært nok om hvordan de gamle sør-amerikanene hadde
styrt sine flåter. Kon-Tiki baserte seg på bruk av en
enormt stor styreåre akterut, og senterbordene som var skjøvet
mellom stokkene fungerte kun som en slags kjøl for å
begrense avdrift. Heyerdahl forsto at han skulle ha brukt senterbordene
på en annen måte. På gamle tegninger kunne han
se hvordan slike senterbord - guaraer - var det man brukte til å
manøvrere balsa-flåtene: Ved å heve og senke
guarene skiftet flåtene kurs!
Tangaroa vil bli utstyrt med guaraer, og ekspedisjonen
håper å finne ut hvordan forhistoriske flåtene
kunne navigere langs land og ut på verdenshavene slik Heyerdahl
fant det i gamle skrifter.
 |
LilleTangaroa
|
Lille-Tangaroa
Elever på Thor Heyerdahl videregående skole skolen i
Larvik, Heyerdahls fødeby, har laget en kopi av Tangaroaflåten
i halv størrelse. Riktignok har man bruk furustokker i stedet
for balsa, men Lille-Tangaroa viste seg sjødyktig da den
ble seilt til Oslo.
- Den seilte fint, men vi hadde god bruk for slepebåt
i den sterke vinden, sier Torgeir Higraff. - Vi oppnådde best
kontroll over farkosten det siste stykket inn mot land, da vi hadde
vinden
på skrått aktenfra. Da styrte vi utelukkende med bruk
av ett guarabord foran. En fantastisk følelse!
Ekspedisjonen
har altså fått prøvd å seile flåte,
men hvordan guaraene fungerer har man enda ikke fått testet
skikkelig.
- Fire, fem dagers testing gir oss ikke nok læring,
heller ikke nok data
for å konkludere, men Heyerdahl var inne på noe i sitt
verk, "American Indians in the Pacific", det kan vi slå
fast, sier ekspedisjonsleder Higraff.
Prøvd
tidligere
 |
Å navigere med guaraer
|
- Vi
får håpe ekspedisjonen får teste ut guarene på
den store Tangaroa-flåten før de kaster
loss for alvor, sier vår redaktør Terje Dahl, som selv
har seilt i sydhavet og har studert sydhavsfarkoster og navigasjon
- også med historisk perspektiv. - Å komme seg over
havet går nok greit, det er når man skal navigere seg
mellom atollene ved Tahiti at seiler-egenskapene virkelig settes
på en prøve! Mye er jo også avhengig av at selve
flåte-konstruksjonen og seilet
fungerer bra sammen med guaraene.
Det har vært andre balsaflåte-ekspedisjoner
i nyere tid som har brukt guara-metoden til manøvrering.
Manteño-ekspedisjonen i 1998 fant ut at flåten seilte
ganske greit i medvind, men at guarane gjorde det litt vanskelig
å forandre kurs. Lettest var dette når vinden kom fra
siden. I motvind klarte La Mantena-flåten opp til 60 grader
mot vinden, omtrent som de spanske galeasene på 1600-tallet.
Flåten hadde dessverre en så stor avdrift at det i realiteten
ikke var mer enn 75-80 grader mot vinden, men man trodde dette skylte
konstruksjonsfeil og at en del av guaraene var brukket av.
Helt
umulig
Moderne seilbåter kan seile 45 grader opp mot vinden, men
et annet problem i det farvannet hvor Tangaroa skal seile for å
nå Tahiti, de beryktede Tuamotuøyene, er at både
vind og strøm kan skifte brått.
- Jeg opplevde selv hvor vanskelig det kan være
å seile rundt sydhavets atoller, forteller Terje Dahl, som
seilte alene rundt i sydhavet i 4 år i sin lille seilbåt
Coco Loco. - En episode er da jeg holdt på en hel dag for
å komme forbi
 |
Terje Dahl i utriggerkano
|
atollen
Kuria i Kiribati . På tross av at jeg skulle ha havstrømmen
med meg opplevde jeg å få tidevannstrøm midt
imot. Den var så sterk at det var helt umulig å komme
rundt en liten odde. Selv om jeg til slutt prøvde å
mange sjømil vekk fra øya for å gå klar,
måtte jeg langt ut på ettermiddagen gi opp og seile
rundt atollen på den andre siden - og bruke en ekstra dag
for å nå hovedøya Tarawa!
At det kan gå riktig ille viser historien
om Eric de Bisschop, som seilte på kryss og tvers over sydhavet
med flere slags farkoster for å bevise at det var folkene
fra sydhavet som befolket landene rundt - ikke omvendt. Han forliste
med sin flåte mot korallrevet på atollen Rakahanga i
1958 - og døde av skadene.
Utriggerkanoer
-
Hadde jeg selv vært med på
 |
Gammel tegning av flåte
|
utformingen
av en balsaflåte så
ville
jeg nok
valgt antikke tegninger
fra Sør-Amerika som viser havgående flåter som
er svakt spisse i begge ender, sier Terje Dahl. - På den måten
så vil man kunne endre kurs totalt ved å gjøre
akterenden om til baug, noe som jeg selv har vært med på
i Mikronesia. Ikke med flåter, riktignok, men sydhavets utriggerkanoer,
som er spisse i begge ender.
Vår
redaktør forklarer at de
 |
Masten flyttes på utriggerkano.
|
tradisjonelle
utrigger-kanoene i sydhavet
er konstruert slik at de har en utrigger av massivt tre og at den
skal alltid være på losiden av kanoen - der vinden kommer
fra. Det er en motvekt som hindrer kanoen å kantre. Vil man
endre kurs for krysse opp mot vinden tar man løs masten og
sender den akterover samtidig som man sender styreåren forover.
Vips så har akterende og baug byttet plass!
- Dette bør også kunne fungere på
en flåte som er spiss i begge ender, og det blir jo kanskje
enklere med guaraer enn padleårer. Hvem vet om det ikke var
slik man navigerte de
forhistoriske balsaflåtene?
 |
Kon-Tiki
|
Kastet
rundt som dokker
Kon-Tiki flåten hadde er firkantet seil og Thor Heyerdahl
prøvde også med ekstra seil for å øke
farten, men stort sett så drev balsaflåten over havet
med havstrømmen. Med Tangaroa så ønsker man
å seile.
- Seilet på Tangaroa er dødsviktig
for vårt eksperiment, sier ekspedisjoneleder Higraff. -
Vi får en seilflate som er ca tre ganger større en
Kon-Tikis, et råseil laget av seilmaker Frode Bjøru.
Vi tror en norsk råseil-ekspert vil tenke og designe seilet
slik de førinkaiske ekspertene laget det, mest mulig
 |
Gammel tegning som viser latinerseil
og to master.
|
hensiktsmessig
til sitt bruk, som i dette tilfelle er vind på skrått
aktenfra det meste av ferden.
Tangaroa
får et seil som er resultatet av et forskningsprosjekt ledet
av seilmaker Bjøru, basert på tegninger og fotografier
av balsaflåter.
-
Jeg ville nok selv vært mest bekymret over hvordan flåten
vil klare seg når man nærmer
seg slutten på seilasen og man må navigere i vanskelig
farvann under forskjellige vindforhold, sier vår redaktør
Terje Dahl. - Tegninger og beskrivelser av balsaflåter i Sør-Amerika
vise jo også andre typer seilføring,
og jeg ville nok ha testet ut om disse gir bedre seilegenskaper.
 |
Terje Dahls forslag.
|
Terje
peker på at det finnes tegninger av balsaflåter med
to
master,
og at John Haslett, som ledet både
Illa Tiki og Manteo
ekspedisjonen byttet fra et firkantet råseil til to master
med trekantete lantinerseil under den siste.
-
Det store råseilet på Illa Tiki flåten skapte
store problemer, og mannskapet fikk skader så godt som daglig.
De
ble av og til kastet rundt som dokker når det håndterte
skjøtene til det tunge seilet! To ustagete master, eller
master
med løse stag, på en flåte som er spiss i begge
ender ville nå jeg testet modeller av. Da ville man kunne
endre kursen omtrent like enkelt som sydhavets utrigger-kanoer,
noe som vil kunne være livsviktig når man nærmer
seg land! Seilene kunne jo være brede råseil som
ble
gjort om til en slags latinerseil når man skal seilt opp i
vinden, ved å dra den ene enden av råen ned mot dekket.
Noen lurer faktisk nå på om vikingene gjorde dette,
siden man nå har funnet ut at mastene var korte og råene
lange! På lange legg med medvind ville jo det akterste seilet
kunne festes under seilet på masten lengst forut. Med rå
både oppe og nede ville man også greit kunne reve ved
å rulle den nederste råen, sier vår redaktør
og lager en enkel skisse som viser hvordan dette kunne fungere (se
til høyre.)
Synke
Da
Thor Heyerdahl i 1940-årene offentliggjorde planene om at
han ville seile over havet på en balsaflåte for å
bevise at øyene i sydhavet kunne ha blitt bebodd fra Sør-Amerika
var skeptikerne veldig opptatt av at Kon-Tiki flåten kunne
synke. De hevdet at balsa var et uegnet materiale: Stokkene ville
trekke vann, og Kon Tiki ville ganske raskt synke! Heyerdahl selv
var også bekymret for dette i starten, men heldigvis så
gikk det ikke slik. Det viste seg at sevjen i balsaen hindret vannet
å trenge langt inn i stokkene, bare det ytterste laget ble
vanntrukket.
 |
La
Manteña
|
-
Det er et av våre mål å spre kunnskapen om balsaens
egenskaper, sier Torgeir Higraff, - Folk er positive til prosjektet
vårt, men noen er redde vi vil synke underveis, en frykt som
ikke er basert på viten.
Ekspedisjonslederen sier også at de har
en jobb å gjøre som bør starte i småskolen,
og at
man hadde en sesjon under naturfagkonferansen i 2005 hvor de viste
lærere hvordan flåtebygging av balsa kan brukes i skoleverket.
Gjennomhullet
av skipsormer
 |
Huller
av skipsorm
|
Et problem
for fartøy av tre har til alle
tider vært skipsorm. Columbus måtte oppgi sin fjerde
seilas til Karibien fordi de fire skipene hans ble spist opp av
skipsorm, og i 1519 brant Fernando Cortes opp sine skip i Mexico
av samme årsak - selv om noen påstår at det var
for at hans menn ikke skulle bli fristet til å desertere når
de så hvor stor aztek-overmaken var.
Balsaflåten
Illa Tiki måtte i 1995 oppgi forsøket med å seile
fra Sør-Amerika til Hawaii fordi stokkene ble gjennomhullet
av skipsorm. Det samme skjedde med oppfølger-ekspedisjonen
La Manteña i 1998-99, - på tross av at balsatømmeret
nå ble hogget på rett tid og behandlet med tjære
på gammel måte. Flåtene ble så gjennomtrukne
at de ble
umulige å manøvrere og holdt på å synke.
 |
Torgeir
Higraff
|
- Vi
vil bruke de triksene vi antar indianerne brukte, ut fra de hadde
tilgjengelig den gang.
Viktigst er det å bygge flåten på land, og ikke
dvelse i farvannet nær kysten hvor konsentrasjonen av ormen
er størst, sier Torgeir Higraff.
Hjelp
fra land
Kon-Tiki endte opp på et korallrev og ble siden tauet til
Tahiti som vrak. Hva med
Tangaroa, vil det være følgebåter, som en taubåt,
som kan hjelpe til hvis det byr på problemer når flåten
nærmer seg land?
- Det har vi ikke tatt stilling til enda, men
vi har kontakt med folk som kan hjelpe oss, avslutter ekspedisjonslederen.
Hva tror du
- vil Tangaroa forlise?
På vår debattside om Tangaroa-ekspedisjonen kan du sende
inn din mening og lese andres, klikk her.
Dra
til Tahiti og møte Tangaroa? Se vårt forslag til drømmereise
- klikk her!
For
vår side om Tangaroa-ekspedisjonen, klikk her.
For
å lese om flåtens mål Tahiti (Fransk Polynesia),
klikk her
For
et stort kart over Stillehavet, klikk her
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på
en jordomseiling. " - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss
fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte
jeg lure på om de hadde rett..." Klikk her
for å lese utdrag fra boken. Klikk her
for å lese om e-bok og bestille. Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
|
|
|