forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk |
mat |
 helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
En av statuene Heyerdals  team gravde ut (Heyerdahl i blå dress).

Statuene på Påskeøya, del 9:

Hvordan klarte de å flytte de gigantiske statuene?

Nærmere 900 gigantiske steinstatuer, den største like høy som et syv etasjes hus! De fleste står i nærheten av vulkanen Rano Raraku, men over 200 ble passert på steinplattformer rundt på øya, opp til 20 kilometer unna! Man skal ikke ha hatt noen form for mekaniske apparater på øya den gangen, så hvordan klarte de å frakte statuer så store at vi vil ha store problemer med å greie det med dagens hjelpemidler?

- Vi kan ikke fatte hvordan disse øyboerne, helt ukjent med mekaniske apparater, kunne lage slike enorme figurer og så plassere store sylindriske steiner på hodene deres, sa kaptein Cook da han kom seilende til Påskeøya i 1774.
    De aller fleste steinstatuene var veltet, men Cook og seinere ankomne europeere kunne til sin forundring se hvordan det hadde stått store steinstatuer over hele Påskeøya. Noen hadde stått på steinplattformer, mens andre hadde stått langs noe som man antok hadde vært veier. Hvordan de hadde klart å frakte dem opp til 20 kilometer av gårde på en primitiv øy hvor man verken kjente til hjul eller metall var for de første
Vulkanskrenten med statuer
Vulkanskrenten
oppdagelsesreisende uforståelig. Og det er det fortsatt!
Brått avsluttet
Så godt som alle de store statuene ble laget ved vulkanen Rano Raraku, som ligger på den østlige delen av Påskeøya like ved Poikehalvøya. Etter å ha blitt ferdiggjort mener arkeologene at ble de plassert på vent i vulkanskråningen, og så fraktet ut lag veiene som spredde seg utover øya fra vulkanen. Man mener at de innfødtes forfedre hadde laget større og større statuer til en dag arbeidet tok brått slutt, muligens fordi man hadde hogget ned alle trærne som ble brukt til ruller. At det er derfor det står statuer i vulkanskråningen og langs veiene, man rakk ikke å frakte dem helt ut. Man mener også at statuene var blitt veltet under interne uroligheter på øya for et par hundre år siden, omtrent samtidig med at statuelagingen ble stoppet.
Kopi på ruller
Kopi på ruller
Mange teorier
Det finnes mange teorier om hvordan man hadde fraktet de gigantiske statuene, så la oss ta for oss noen av de vanligste:
   Den amerikanske arkeologen Jo Anne Van Tilburg er en de fremste ekspertene på Påskeøya, og hun mener at man kan ha plassert statuene på en slede av tre som man så hadde dratt over treruller eller trestammer plassert på langs, glattet med bananblader. Hun fikk selv testet ut sin teori ved å lage en replika av en 10 tonns statue, og de klarte å
Vrikkes avgårde
Vrikkes avgårde
dra den et stykke av gårde over ruller.
   En annen teori er at man hadde fått statuene reist opp og så hadde man vrikket dem av gårde omtrent slik man flytter på et kjøleskap. Tsjekkeren Pavel Pavel testet dette, sammen med Thor Heyerdahl, ved å ha et tau festet til statuens hode og et til "beina". Ved å lene statuen litt til siden og dra vekselsvik i tauene klarte de å vrikke en 12 tonns replika av gårde ved hjelp av 17 personer.
   Den amerikanske geologen Charles Love prøvde en
Vugge dem avgårde
Vugge dem avgårde
kombinasjon av de to overstående metoder, og klarte å flytte en ti tonns statue et stykke av gårde ved hjelp av ruller, tau og 25 menn.
   Amerikaneren William Mulloy kom med teorien at man hadde laget en slags vugge bestående av to store trestammer som ble satt opp som stativ og et tau hvor statuen lå. Ved å lene stativet forover kunne man vugge statuene av gårde ett trinn av gangen.
Borgermester Atan og rødhåret sønn
Av Heyerdahls team - en med naturlig rødt hår!
   Thor Heyerdahl prøvde seg på den tilsynelatende enkleste metoden av alle: De tok en litt under middels stor statue som Heyerdahls arkeologer hadde gravd ut fra sanden, fikk den på en slags slede av to trestammer og festet et langt og tykt tau rundt statuene nakke. Under sang og tilrop dro 180 innfødte av all kraft. Etter å ha strevd litt for å få rikket på statuen startet den å bevege seg. Snart gikk det "så raskt som om de tauet en tom pappeske"!
Ulent terreng
Å hale en statue noen meter over sand ved hjelp av mange mennesker går jo tydeligvis greit, men 20 kilometer?
Kart over statuer, klikk for større kart!
Kart over statuer
Over ulent terreng - opp og ned dalsøkk? Sjansene er vel store for at statuene ville bli sittende fast selv om man hadde jevnet ut dumper og fjernet steinblokker. Det er jo også et spørsmål om vulkansk tuff ville tåle slik røff behandling, statuene kunne fort bli hodeløse! Å frakte statuene stående ville jo heller ikke være særlig lett, og også her vil man kunne regne med skader, spesielt hvis man hadde vrikket dem av gårde. Det er ikke funnet skader som tilsvarer at man har brukt slike metoder, statuer på mangfoldige tonn har vært fraktet og så reist på høye steinplattformer uten en skramme (skadene på mange av de nå gjenreiste statuene skjedde da de falt ned)!
Huller på kanten
Huller på kanten
Ned fjellside
Flere arkeologer mener at man etter å ha hogget statuene ut av Rano Rarakus fjellside ble reist opp for at man kunne fjerne den "kjølen" som hadde holdt dem fast til fjellveggen, og dekorere ryggen (med blant annet noe som kan se ut som et slags taubelte). De skal ha blitt reist opp helt øverst på vulkankanten, plassert i store hull man kan se der den dag i dag.
   Thor Heyerdahls lokale hjelper og "langøre" overrasket i 1956 alle ved å vise at det var mulig å reise en statue uten
Heyerdahls team reiser statue
Heyerdahl reiser statue
mekaniske hjelpemidler. Alt han trengte var et par lange og tykke trebjelker og masse småstein. Ved vektstang-prinsippet og løfte en side av statuen ørlite grann opp, nok til at han fikk skjøvet noen småsteiner under. Så flyttet man bjelkene over til andre siden og gjentok prosessen. Slik klarte han sakte men sikkert å heve en liggende statue oppover, til den var så høyt over bakken at de kunne tippe den forsiktig til stående stilling ved å fjerne småstein under "føttene". Han mente at man så hadde rullet de røde steinene oppover den store haugen med
Ned fjellet slik?
Ned fjellet slik?
småstein ved å forme den til et skråplan.
Vulkankanten
Men. Hvordan i all verden hadde de klart å reise statuene opp på den smale vulkankanten? Her var det verken plass til en haug med småsteiner eller karer med vektstenger! Det er arkeologer som mener at hullene i stedet var brukt til å plassere store trestamme som en slags trinse for tau man brukte når man fraktet statuene nedover. Men hvorfor ikke bruke stein? Og hvordan hadde de så fått fraktet de opp til 75 tonn tunge og ti meter høye statuene ned den bratte fjellsiden? Over arbeidslag som holdt på å hogge ut statuer? Uten at verken ferdige eller halvferdige statuer ble skadet?
"Alien" trestatue fra sydhavet - klikk for artikkel!
Verdensrommet
Sveitseren Erich von Däniken, kjent for sine teorier om at antikkens guder kom fra verdensrommet, spør om det kan ha vært at en gruppe slike utenomjordiske som hadde strandet på Påskeøya og hadde laget de gigantiske statuene som en slags fyrtårn for andre som lette etter dem. At de hadde den nødvendige kunnskapen og avanserte verktøy nok!
Tatt feil
De siste undersøkelsene kan tyde på at tidligere arkeologer har tatt feil: Man mener
Vei og fallen statue
Vei og fallen statue
nå at de forhistoriske veiene var for konkave på overflaten til at man skal kunne ha fraktet statuer langs dem på ruller eller sleder. Veiene som gikk ut fra Rano Raraku var heller seremonielle veier som ledet til den hellige vulkanen. At det er derfor det hadde stått tettere med statuer jo nærmere man kom helligheten - ikke fordi man holdt på å frakte dem ut på øya! Andre går lenger: De sier at statuene som står i vulkanskåningen er de opprinnelige, at de andre bare er kopier - at det ikke var meningen at statuene skulle settes på plattformer! At de var til noe annet!
Restaurerte statuer
Restaurerte statuer
Annerledes teknologi
Ingen tør i dag si bestemt hvordan man hadde klart å frakte statuene, og nye undersøkelser gjør at man må gå fra tidligere teorier. Man har jo klart å resturere en del plattformer og plassert nedfalne statuer på dem, men de finnes ingen kran på øya (eller andre steder) som enkelt kunne flytte de største statuene til den andre siden av øya. Vi må nok kanskje innrømme at noen har hatt en annerledes form for teknologi, kunnskaper som har gått tapt!
Statue med insatte øyer.
Statue, moai
De spaserte
Hva sier så de innfødte selv?
   - De gikk, de spaserte, svare lokal borgermester Don Pedro Atan da Heyerdahl spurte han, etter at karen som sa han stammet fra "langørene" hadde klart å reise en statue.
   Ja, legendene sier at man hadde fått statuene til å gå av seg selv ved å bruke magi, "mana". De som hadde kunnskapen kunne kommandere statuene til å bevege seg over øya slik de ønsket.
   Tsjekkeren Pavel Pavel metode med å vrikke statuene av gårde i oppreist stilling er det nærmeste man kan komme legendene, men statuene har altså ikke slitemerker ved basen etter slike "spaserturer".
Fikk dem til å sveve?
Statuene er laget av solid stein. Tenk hvis de hadde vært laget av heliumfylte og statueformete ballonger, da ville jobben med å flytte dem være langt enklere. Eller hvis man kunne få statuene til å sveve oppreist like over bakken slik at man ved å dytte dem fikk dem til å "gå"! Ja, vi er nødt til å tenke alternativt og mitt spørsmål er: Fikk de statuene til å sveve?
Jumbojet
En jumbojet Boing 747-400 veier over 400 tonn når den tar av. Det er ikke mange år siden man ville benekte at noe slikt kunne sveve i luften (det lever fortsatt mennesker som var født den gangen brødrene Wright fikk verdens første fly i lufta)!
Svevetog Shanghai
Svevetog Shanghai
   Våre fly er drevet av fossilt brennstoff, men det finnes svært så tunge gjenstander som kan sveve uten å bruke vinger og bensin. Svevetogene i Kina mellom Pudong flyplass og sentrum av Shanghai klarer "bare" 431 kilometer i timen, men nyutviklede japanske svevetog fyker avgårde i nærmere 600 kilometer i timen - uten noen form for bensinmotor. Det tyskutviklede systemet i Kina baserer seg på at toget svever ved hjelp av elektromagneter (EMS), mens den japanske teknologien baserer seg på superledende elektrodynamiske magneter (EDS).
   Også såkalt luftputefartøy (Hoovercraft) kan sveve, og hodene på en datamaskins harddisk svever på en luftpute som er 5 mikrotommer tykk! Så det går an å få ting til sveve. Ja kineserne har jo i mer enn to tusen år hundre år hatt varmluftballonger og drager!
Terje i Nan Madol
Terje i Nan Madol
Andre øyer
Legender på andre øyer i sydhavet forteller også at man fikk steiner til å fly, som historien om hvordan to brødre ved hjelp av magi fikk tusenvis av 5-25 tonns tunge basaltblokkene til å fly på plass da de laget den mystiske steinbyen Nan Madol. Vestlige arkeologer sier derimot at steinene ble fraktet fra den andre siden av øya på balsaflåter, men andre tviler på om det lar seg gjøre:.
   - Vi prøvde en gang å legge en basaltblokk på en bambusflåte, den sank rett til bunns, sier Rufino Mauricio,
Baalbeks steiner, se mannen til venstre!
Baalbeks steiner, se mannen til venstre!
som er en lokal arkeolog i Mikronesiaføderasjonen.
Tapt kunnskap
Over hele verden finnes det hundretusener, kanskje millioner, av forhistoriske steinkonstruksjoner man ikke sikkert vet hvordan eller hvorfor man bygget, såkalte megalitter. Som pyramider, steinsirkler og dysser.
   Hvorfor brukte man gigantiske steiner, som dagens kraner vil ha problemer med å løfte? Ta for eksempel Baalbek i Libanon hvor tre enorme steiner som hver veier over 800 tonn (altså dobbelt så tung
som en full-lastet jumbojet)
Baalbeks største stein.
Baalbeks største stein
ligger et stykke opp i en mur. Eller steinen som ligger i et steinbrudd ikke så langt unna, den veier minst 1200 tonn! Baalbek sies å være bygget av romerne, men de bygget vel heller på n oe som allerede var der, akkurat som forhistoriske murer i Sør-Amerika hvor mindre steiner er lagt opp på langt, langt større.
   Hvorfor gjorde man ikke som vi gjør i dag: Bygger med mindre stein som er lettere å frakte og bygge med?
Hadde
En dysse i Irland.
Pre-inka mur.
tidligere sivilisasjoner kunnskaper som har gått tapt? Har det vært en eller flere katastrofer på kloden vår som slettet ut både mennesker og kunnskaper? Arkeologene sier nei. De kan vise til karbondateringer og andre målinger som stadfester den tidslinjen for menneskenes historie som vi kan lese om i skolebøkene. Jo da, men det de ikke nevner er at målemetodene man bruker forutser at det ikke har vært noen katastrofer! Forutsetningen for at radiodatering skal fungere er at forholdene på kloden har vært de samme hele tiden. Karbondatering er for eksempel avhengig av at mengden
En dysse i Irland.
Dysse i Irland, en av de over 100.000 i verden!
karbon i atmosfæren har vært konstant, men man kan jo stille store spørsmål om det har vært tilfelle! Radiodatering av yngre gjenstander vil nok være rimelig sikker, selv om man har klart å datere skall av levende snegler til å være 27.000 år gamle!
Kan vi finne løsningen i gamle skrifter?
Den arabiske historikeren Abul Hasan Ali Al-Masudi som døde i Cairo i 957 e. Kr, var imponert over pyramidene og beskrev hvordan man hadde transportert de store steinblokkene: "Magisk papyrus (papir) ble plassert under steinen som skulle flyttes. Så slo man på steinen med en metallstang som fikk den til å levitere og
Pyramider i Egypt
Pyramider i Egypt
bevege seg langs
en vei belagt med steiner og rammet inn på begge sider med metallstenger. Steinen ville bevege seg bortover veien for omtrent femti meter og så legge seg på bakken. Prosessen ble så gjentatt til byggmesterne hadde steinen der de ønsket."
   Hvor Al-Masudi hadde sin informasjon fra er ukjent. Han levde ca 3000 år etter at Keopspyramiden antas å blitt bygd, men hans beskrivelser er så detaljert at han nok har hørt en forklaring som har gått fra person til person gjennom generasjoner.
Uten anelse
Basaltstein med huller
Basaltstein med huller
På Påskeøya finner man noe arkeologene mener er rester av en slags grunnmurer. En båtformet oval sirkel med steiner som har huller på toppen. I disse hullene skal de polynesiske innfødte ha stukket greiner som de bøyet sammen mot midten og så dekket med palmeblader som et lavt tak.
   De første oppdagelsesreisene fortalt riktignok at de så folk i disse husene, men kan det være at de innfødte hadde funnet rekker av steiner med hull og brukt dem som grunnmurer uten anelse om hva de egentlig var for? På
Hønsehus??
Hønsehus??
samme måten som de hadde plassert statuene på eksisterende plattformer som opprinnelig hadde hatt et annet formål, på samme måte som da hadde brukt uegnete steinhus til hønsehus?
   Steinene i disse "båthusene" er laget av knallhard basalt, de er fra en halvmeter til to meter lange og veier opp til flere tonn. De er alle flott utformet, med rette sider som skråner inn-/oppover til en flat topp hvor hullene er. Hullene er plassert i et mønster som ville være uegnet hvis de var for å holde vegger/tak på plass. Og hvordan i all verden har man klart å drille sirkelrunde hull i basalt ved hjelp av håndholdte steinøkser?
Flyttbare stativer
Steiner i Tiahuanaco
Steiner i Tiahuanaco
Kan det være at man en gang i Påskeøyas forhistorie hadde samme kunnskapen om å flytte stein som Abul Hasan Ali Al-Masudi beskriver? Var basaltsteinene flyttbare stativer for metallstenger som medvirket til å få statuene til å levitere? Er det derfor veiene på øya er konkave? Formet man veiene slik med hensikt så de var tilpasset basen på statuene? Rammet man dem inn med metallstenger, fikk statuene i oppreist stilling og beveger dem sakte bortover noen centimeter over bakken? Var det slik de kunne "spasere"?
   Forhistoriske steiner med så godt som tilsvarende hull og form finner man også i Tiahuanaco ved Titikakasjøen i Sør-Amerika. Også her finnes det steinstatuer og plattformer laget av enorme steinblokker - og legendene forteller hvordan den lyshudete og høye guden Viracocha fikk steinene til å bevege seg gjennom luften ved hjelp av blant annet trompeter.
Levitasjon i Tibet, fra Kjellsons bok.
Levitasjon i Tibet
Lyd
Bruk av lyd går svært ofte igjen i legender og fortellinger om hvordan man har fått stein til å levitere.
   Den kjente svenske flyingeniøren Henry Kjellson (1891-1962) forteller i en av sine bøker hvordan en annen svenske og venn av han, Dr Jarl, i 1939 hadde bevitnet at munker i Tibet hadde fått steiner til å bevege seg gjennom luften da de ville lage et kloster høyt oppe i en loddrett klippevegg. Steinblokkene ble plassert i en polert steinhelle som hadde en bollelignende fordypning på midten og så skal man ha plassert 13 trommer og seks trompeter i en halvsirkel rundt hellen, pluss 200 munker i rekker bak instrumentene - i 250 meters avstand fra klippeveggen. På signal lød instrumentene og munkene sang - og etter noen minutter øredøvende kakofoni lettet steinen og svevde gjennom luften til et hull i klippehyllen. Svensken skal ha filmet hendelsen, men filmene ble beslaglagt av The English Society.
Leedskalnin og en slags "generator" han oppfant.
Leedskalnin og generator
Coral Castle
Spennende er også Coral Castle i Florida, hvor 1.50 meter høye Edward Leedskalnin laget er enormt anlegg, en slags steinhjem til forloveden som sviktet han, av store korallblokker. Hvordan han klarte å få løftet på plass opp til 30 tonn tunge blokker helt alene er et mysterium.
   - Jeg har oppdaget pyramidenes hemmelighet, og jeg har funnet ut hvordan egypterne og de forhistoriske byggherrene i Peru, Yucatan og Asia bare ved hjelp av primitive redskaper løftet og satte på plass steinblokker som veide mange tonn, skrev han i en brosjyre om stedet.
Dør i Coral Castle
Dør i Coral Castle
   Mer ville han ikke ut med om hvordan han beveget og plasserte korallblokkene, og han jobbet alltid alene i hemmelighet, helst om natten. En nabo har forklart at han så at Leedskalnin synge til steinene med hendene plassert på overflaten, og en gruppe ungdommer hevder de så korallblokker sveve gjennom luften "som hydrogenballonger". Den lille og tynne karen laget en 9 tonns dør av en steinblokk som svingte så lett at et lite barn kunne åpne den med en finger. Hvordan han fikk til det lurte nok de på som skulle reparere døren da den metallbiten den svingte rundt på gikk i stykker. Etter flere forsøk måtte de sage vekk en del av steindørkarmen for å få den på plass igjen, og den svinger på langt nær så lett nå! Leedskalnin døde i 1951. Han var også opptatt av astronomi og elektromagnetisme, og noen mener det var slik han kom over metoden å bygge Coral Castle på.
Nikola Tesla
Nikola Tesla
Nicola Teslas resonator
Vi vet jo at lydbølger kan knuse glass og vi kjenner jo også historien fra Bibelen hvordan lyd fikk Jerikos murer til å falle. En annen som fikk en bygning til å falle sammen var Nikola Tesla (1856-1943) - forskeren som har fått måleenheten for magnetiske felt oppkalt etter seg. Ved siden av å være den moderne elektrisitetens far gjorde han også en rekke spennende oppfinnelser som først i disse dager begynner å bli kjent. I 1935 eksperimenterte han med vibrerende lydbølger og laget blant annet et apparat han kalte en "mekanisk resonator":
   - Jeg ville se om jeg kunne få den til å samstemme med de eksisterende vibrasjonene i bygningen, skriver han. Og skrudde på knappen slik at maskinen sendte ut et stadig høyere vibrasjonsleie.
   Plutselig startet bygningen å falle sammen. Tesla tok lynraskt en hammer, smadret oppfinnelsen og ba sine assistenter om ikke si et ord. Da politi og ambulanser ankom fortalte han at det nok hadde vært et jordskjelv som hadde fått bygningen til å rase mer
"Jeg påstår ingenting, jeg bare spør. Når det gjelder Påskeøya så må man tørre å spørre mer. Mye, mye mer! Det kan være viktig. Uten å kjenne fortiden kan det være vanskelig å si noe om framtiden."
eller mindre sammen…
   Tesla var også opptatt av antigravitasjon, og det er de som mener at han oppfant en ufo-lignende flygende farkost som kunne trekke energi rett fra ionosfæren. Mange av hans oppfinnelser ble beslaglagt av USAs militære ved hans død.
Sanger, trommer og trumpeter
Når Thor Heyerdahls lokale hjelpere klarte å dra en statue noen meter av gårde så sang man en eldgammel, underlig lydende sang, på samme måte som de hadde gjort det da de prøvde å hogge ut en statue. Ja, de innfødte hadde blitt ganske opphisset av noe som hadde skjedd da de reiste statuen: Hodet på den enorme steinstatuen hadde reist seg opp flere tommer av seg selv! Og de mente bestemt at det var syngingen som hadde fått en "aku-aku", en ånd, til å hjelpe til: - Veldig merkelig, det var veldig merkelig, forsikret en av mennene.
   Kan det være at folkene på Påskeøya fortsatt har minner om de sangene og lydene de opprinnelige statuebyggerne hadde brukt for å få statuene til å "gå" - levitere? Den arabiske historikeren skrev at pyramidebyggerne i Egypt hadde slått på steinene de skulle levitere for å skape en spesiell resonans. Munkene i Tibet brukte sang, trumpeter og trummer.
   Er levitasjon kun juks brukt av tryllekunstnere - eller har menneskene en gang i en glemt fortid fått steiner til å sveve?
Ikke juks, men påviselig vitenskap
Det finnes vitenskapsmenn som i dag får gjenstander til å heve seg ved hjelp av lyd. De bruker gjerne en vibrerende overflate som lager lyd og en konkav plate som reflekterer lydbølgene og samler dem mot gjenstanden man skal få til å sveve. Ved presse
Levitasjon ved hjelp av lyd
Levitasjon med lyd
lydbølgene sammen kan man slik skape en stående lydbølge som har kraft nok til å få lette gjenstander til å heve seg opp. Det er slettes ikke juks, men påviselig vitenskap!
Magnetisk levitasjon
Man kan også få saker til å levitere ved hjelp av magnetisme. Vanligvis bruker man jo da gjenstander av jern som magnetiseres og frastøtes av magneter med motsatt polaritet. Vel, korn av magnetitt i vulkansk stein fungerer faktisk som små magneter - og de legger seg på en spesiell måte orientert etter jordas magnetfelt.
   Har steinbyggerne på Påskeøya, pluss de i Egypt, ved Titikakasjøen og andre steder hatt kunnskaper om hvordan de med lyd og magnetisme kunne få statuer og enorme steinblokker til å levitere?
Barnehagen Lalm barnehage hvor saker svevde.
Barnehagen
Barnehage i Norge
For de som mener at jeg snart tar helt av i mine spørsmål er det bare å opplyse om at man i Lalm barnehage i Norge ganske nylig (juni 2010) har opplevd at små gjenstander, som fjær (slike man pynter fastelavnsris med), små trebiter, plastleker og tavlemagneter har flydd bortover i lufta, for deretter å smelle i veggen eller ned i gulvet. Her lurte man på om det dreiet seg om åndelige saker, og en prost har gjennom bønn og liturgi har prøvd å få ro i bygget. Men barnehagen ligger i nærheten av gamle steinbrudd hvor det ble utvunnet mange typer stein, blant annet til bautaer. Har man uforvarende laget lyder som har utløst resonanser i gjenglemte steinblokker, som igjen har påvirket de små gjenstandene?
Nøkkel til kunnskaper
Det er flere og flere som mener at det i en fjern fortid fantes teknikker i som var overlegne de vi har i dag. At katastrofer har utslettet både hele sivilisasjoner og deres kunnskaper. Det merkelige er at bevisene for dette skal holdes hemmelig av en eller annen grunn, men de finnes! Og Påskøya kan ha nøkkelen til kunnskaper som har gått tapt, det gjelder bare å få statuene til å røpe sine hemligheter!

Av Terje Dahl


For våre tidligere mysterie-artikler om Påskeøyas statuer:
1. "Forestiller de egentlig polynesiere?" - klikk her.
2. "Forestiller statuene norske vikinger?" - klikk her.
3. "Mangler statuene mer enn bein?" - klikk her.
4. "Økologisk katastrofe eller folkemord?"- klikk her.
5. "Hvem var skurkene bak kannibalismen?" - klikk her.
6. "Var ruinbyen et seremonielt senter - eller et skjulested?" - klikk her.
7. "Hvem var egentlig "langører" og hvem var "kortører"?" - klikk her.
8. "Hvordan klarte de å lage statuene?" - klikk her.
For våre andre artikler om Påskeøya og statuene - klikk her.
For våre faktasider om Påskeøya - klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her.

Hva mener du?
"Jeg har følgende synspunkter og/eller ideer om hvordan statuene ble flyttet":
  
  Navn:
 
  E-post adresse:
 

Under kan du lese innsendte meninger og ideer:
En nyere teori om hvordan statuene på Påskeøya ble flyttet: https://www.youtube.com/watch?v=J5YR0uqPAI8
Og her en arkeologisk forklaring på noen av forskernes undring over hva som hendte på øya: https://www.youtube.com/watch?v=rut16-AfoyA
Dette dekker ikke halvparten av det du nevner, men interessant allikevel.
Når det kommer til lyd og flytting av steiner andre steder på kloden, er et godt mysterium jeg selv er nysgjerrig på.
Her er en videosnutt fra Chichen Itza med lyden av fuglen og slangen som er integrert inn i arkitekturen. Hvordan de visste hvordan de skulle forme byggene for å lage slik akustikk er meg et mysterium. Steiner per se er bygd opp forskjellig og kan avgi ulik resonans når man skår på dem med. Flere kulturer har brukt dette som instrument før trommer ble 'oppfunnet'. Men å overføre dette til bygninger er utrolig!
Så om det finnes en glemt teknologi for å bruke resonans på tunge steiner og flytte dem i lufta, slik noen hevder skjedde i Baalbek forundrer meg ikke. Har alltid lurt på det samme. Man ser jo tydelig at det er plassert steiner oppå de enorme steinene som helt klart ikke har samme presisjon og størrelse. Det forundrer meg at forskere forklarer at steinene, selv om de er har ulik størrelse, er blitt lagt ned på samme tidsepoke - altså romertiden. Noe som skurrer i mine ører. Hvorfor gå igjennom så mye bry for å lage noen store, svært presise rektanglet steiner for så å lage mange små og upresise steiner oppå. Gir ingen mening.
Viviana

Tibatanske "syngende" fat får vann til å sveve, video (Tibetan singing bowls levitate water): Klikk her
Merlin på svevende steine (Foamehenge)However, tales of Stonehenge’s construction do not mention crews of masons and beasts of burden. Instead, the stories predominantly identify levitation as the method by which the stones were erected. Some say that the devil levitated the stones; others attribute the flight of the megaliths to the magic of the sorcerer Merlin. Klikk her
STONE LEVITATION Stone levitation as recorded in the monuments of mostly long past but also some recent origins is a process of using of acoustic resonance induced magnetic levitation. Klikk her
A story was told by the local Aymara Indians to a Spanish traveller who visited Tiahuanaco shortly after the conquest spoke of the city's original foundation in the age of Chamac Pacha, or First Creation, long before the coming of the Incas. Its earliest inhabitants, they said, possessed supernatural powers, for which they were able miraculously to lift stones of off the ground, which "...were carried [from the mountain quarries] through the air to the sound of a trumpet".
Mayan legends says that the temple of Uxmal in Mexico was built by a race of dwarves, which apparently only had to whistle and 'heavy rocks would move into place'.
According to classical Greek writers, Thebes, the capital of Boeotia was founded by Cadmus, a celebrated Phoenician. It was finished off, the story goes, by a son of Jupiter named Amphion, who was able to move large stones to the sound of a lyre of harp, by which manner, he was able to construct the walls of Thebes. Appollonius Rhodius, who lived in the third century BC, poetically recalled in Argonautica how Amphion would sing loud and clear on his golden lyre' as 'rock twice as large followed his footsteps'. Tradition surrounding Cadmus clearly indicate that Thebes was founded by Phoenician migrants who must have settled there in the third or second millennium BC.
Phoenicia's oldest known historian, Sanchaniatho, spoke of the god Ouranus or Coelus founding the first city at a place called Byblos. He also said that one of the gods 'Taautus' (the Egyptian Thoth), founded the Egyptian civilisation. He also states that Ouranus 'devised Baetulia, contriving stones that moved as having life' http://www.ancient-wisdom.co.uk/sonics.htm#precolumbian



Kom med flere innlegg, folkens!





"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |