 |
Malaysia
Airlines MH370
Vi prøver å løse mysteriet - kom med dine
tips!
|
Mysterie
nyhets-spesial:
Har Malaysia Airlines 370 landet på en øy i sydhavet?
Malaysias
statsminister har sagt at flyforsvinningen var et resultat av en "bevisst
handling". Flyet har blitt kapret - på en eller annen måte.
Vi vil ikke gå for mye inn på hvordan det kan ha blitt gjort
eller hvem som har ansvaret for handlingen, men prøve å finne
ut
hvor flyet kan være! Er flyet kapret så
"Alt
vi har lest i avisene er løgn, man vet hvor flyet er!"
Sjefen for verdens største private etterretningsorganisasjon,
Gordon Duff, sier at hva vi har lest i avisene om flyets forsvinning
er løgn. Han hevder at på grunn av de installerte sikkerhetssystemene
i en Boeing 777-200 visste hundrevis av folk hele tiden hvor flyet
var - og at man vet nøyaktig hvor det er i dag!
Les
mer
|
Jakta
på flyvning MH370
* Fredag 7. mars klokka 17.41 norsk tid tok Malaysia Airlines
MH370 av fra Kuala Lumpur, hovedstaden i Malaysia.
* Det var 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord.
* Flyet skulle ha landet i Kinas hovedstad Beijing klokka 23.30 norsk
tid.
* Det antas at flyets kommunikasjons-system ble slått av med
vilje og at flyet deretter endret kurs og fortsatte å fly i
inntil sju timer.
* Ingen rester av flyet er til nå funnet.
* I alt 25 land deltar i letingen og etterforskningen.
* Det var fint vær i området, og det ble ikke oppfanget
noe nødsignal.
* Vietnamesiske luftfartsmyndigheter opplyser at flyet aldri meldte
sin ankomst til vietnamesisk luftrom, noe det skulle gjort klokka
18.21.
* Malaysiske myndigheter har fått kritikk, spesielt fra kinesisk
hold, for sin håndtering av forsvinningen.
* Gransking av bakgrunnen til passasjerer og mannskap på flyet
skal ikke ha avdekket informasjon som tyder på at noen av dem
hadde et motiv for å kapre flyet.
* Tidligere denne uken fanget satellitter opp to flytende gjenstander
som kan være vrakrester fra flyet, i Indiahavet sørvest
for Australia. Det norske lasteskipet St. Petersburg er fremme i området
og skal delta i letingen etter gjenstandene.
(NTB-Dagbladet)
|
er det slettes
ikke umulig at det kan ha landet
på
en øy i Stillehavet!
Flyeksperter
sier at det er 634 flystriper hvor det forsvunnete flyet kan lande, men
har man nå tatt med øyene i sydhavet? Under den andre verdenskrig
bygget både japanerne og amerikanerne flyplasser på en rekke
øyer i Stillehavet. Mange av dem er innenfor den rekkevidden man
antar at MH370 kunne ha nådd med den bensinen flyet hadde. Mange
av flyplassene har blitt lagt ned, men flystripene er der enda og flere
av dem er store nok til at en Boeing 777 kan lande med flaks og dyktighet.
Med en slik avansert og mystisk kapring som man nå
prøver å finne ut av er det jo godt mulig at det er mange
folk som er innblandet - og ikke bare ombord i flyet!
Med seriøs planlegging hadde de nok lenge før
kapringen funnet ut hvor de skulle fly over havet for ikke å bli
oppdaget av radarer. Funnet ut hvilke øyer med nedlagte flyplasser
som hadde egnete rullebaner og minimalt med befolkning som kunne by på
en trussel. De kunne ha plukket ut den mest egnete øya og dratt
dit med skip fullastet av utstyr og hjelpere. I forkant av kapringen kunne
de forberede og rydde flystripen, og satt opp nødvendig peilings-
og landingsutstyr Og selvsagt hadde de med seg kamuflasjenett som kunne
skjule flyet etter at det ble rullet inntil jungelen som omkranset rullebanen!
La
det være sagt at det nok er mer sansynlig at flyet har styrtet et
sted i det indiske havet, men skal vi følge den offisielle tanken
om det er er avansert kapring som har skjedd så kan man ikke se
bort ifra at kaprerne har vært smarte nok til å gå lavt
og snu flyet i motsatt retning for å avlede leteaksjoner! Da er
isolerte og forlatte flyplasser i Stillehavet et tenkelig valg!
La oss se
på noen øyer i Stillehavet som kunne egne seg for landing for
MH370:
 |
Angaur
|
Angaur i
Palau
Angaur (Ngeaur) er en øy i landet Palau i Mikronesia. Den er 8 km²
stor og hadde i år 2002 en befolkning på 180. Rett etter at
krigen var slutt 1945 bygget amerikanerne en flyplass på øya,
men ikke lenge etter flyttet man de amerikanske militære flyaktivitetene
til andre land/steder. Flystripen er 2.100 meter lang. De siste årene
har den mest vært brukt som vei, men det faste dekket burde være
godt nok. Vi har sendt e-mail til administrasjonen
i Palau
for å høre om
alt er i orden på Angaur.
Vi har nå mottatt svar fra guvernøren for
Angaur, men hun skriver de ikke har sett noe fly der (men det behøver
jo ikke nødvendigvis betyr at flyet ikke er der, de få folkene
på øya kan være kidnappet også).
 |
Falalap
|
 |
Fais
|
|
Emirau
|
 |
Lihir
|
 |
Aua
|
 |
Chuuk
(Truk)
|
 |
Pohnpei
|
 |
Guam
|
 |
Eniwetok
(bombetest)
|
(Klikk
på bildene for å komme til øyene på Google
kart!)
|
Falalap,
Yap i Mikronesiaføderasjonen
Og på den ytre øya Falalap på den isolerte atollen Ulithi
er det en flyplass som til nød kunne prøves. Flyplassen brukes
enda, men det er ikke så ofte man har besøk. Den er litt kort,
kun litt over 1000 meter, men en man desperat nok
Det bor rundt 400
mennesker på øya.
Fais,
Yap i Mikronesiaføderasjonen
På den ytre øya Fais som ligger øst for hovedøya
Yap er det en gammel flyplass. Den er 1000 meter lang, med fast dekke
som er litt dårlig stand. Det bor rundt 200 mennesker på øya.
Emirau
i Papua Ny Guinea
Amerikanerne laget to flystriper for bombefly mot slutten av den andre
verdenskrig. De er 2.100 meter lange og fortsatt brukbare selv om de øya
sjelden har besøk og da kun av småfly. Det bor mindre enn
500 mennesker på øya.
Lihir i Papua Ny Guinea
Lihir (Sanambiet) har en flyplass som ble bygget under den andre verdenskrig.
Den er fortsatt i bruk og kan ta imot mindre jetfly. Det bor rundt 10.000
mennesker på øya, som er lite utviklet. Det spennende med
Lihir er at det er en gullgruve på øya - den lille øya
har faktisk en av verdens største gullreserver!
Aua i
Papua Ny Guinea
Aua Island er en knøttliten øy, men den har en gammel flyplass
som går tvers over øya. Foreløpig er det sparsomt
med opplysninger om denne øya, menneskene og flyplassen. Er flystripen
laget av knust korall slik amerikanerne gjorde så er den fortsatt
brukbar, selv om den nok er i minste laget for en Boeing 777!
Chuuk
(Truk), Mikronesiaføderasjonen
Truk Lagoon var den japanske hovedbasen i Stillehavet under den andre
verdenskrig. Det ble bygget ikke mindre enn fem flyplasser. De fleste
er i dag nedlagte. Da de ble bombet av amerikanerne er det usikkert om
flystripene (bortsett fra den på hovedøya) kan brukes i dag
- det er vanskelig å finne mer informasjon.
Pohnpei (Ponape), Mikronesiaføderasjonen
Japanerne bygget to flyplasser på øya under den andre verdenskrig.
De er forlatte og det er usikkert om de kan brukes i dag.
Guam
I 1944 bygget amerikanerne to store rullebaner for sine B-29 bombefly
på Guam. Anlegget Guam North Field ble ikke helt ferdigstilt, og
til slutt forlatt i 1958. Flystripene er fortsatt relativt inntakte i
dag selv om de ikke brukes, men er underlagt Anderson Air Force Base.
Engebi Island, Eniwetok Atoll, Marshalløyene
Da amerikanerne erobret den store atollen Eniwetok i Marshalløyene
så utvidet og forbedret de den japanske flystripen som var der.
Etter krigen ble basen lagt ned, men amerikanerne testet sine atombomber
på atollen i perioden 1948-1951. Atollen ble forlatt på grunn
av radioaktiviteten og størstedelen av atollen ligger øde.
Forlatte amerikanske flyplasser i det nordlige Stillehavet.
Nord-Stillehavet er strødd med forlatte flyplasser og andre militære
installasjoner, mange på små atoller. I dag er det meste av
infrastruktur borte, men rullebanene står som en stille påminnelse
om de kampene som en gang raste der.
Les
mer og se bilder på engelsk-språklig side.
Hva tror
du? Kanskje du har noen tanker rundt dette?
Vi tar gjerne imot tips når det gjelder Malaysia
Airlines MH370 mysteriet, spesielt hvis det har tilknytting til Stillehavet!
Vi gleder oss til å høre fra deg, send en email til terje@sydhav.no!
For
vår artikkel om Amelia Earhart-flymysteriet - klikk her
For
vår artikkel om mystiske Wonder Island - klikk her
For våre andre mysterie-artikler -
klikk her
Under kan du
lese innsendte meninger og ideer:
Det driver vrakgods:
http://edition.cnn.com/2016/11/02/asia/mh370-crash-landing-report/index.html
Dag Follestad
The key to find out the truth is actually Boeings Uninterruptible
Autopilot System.
Daniel Hellwege
Jeg tviler både på kapring og brann. Det skal så
og si være umulig å gjennomføre kapring i 2014!
At det ikke blir sendt ut et eneste nødsignal burde jo tyde
på at ikke brann er årsaken heller.
Piloten var en meget erfaren flyger ja, men han hadde problemer med
forholdet før flyturen. For alt vi vet, kan fyren ha vært
dypt deprimert, og dratt med seg hele flyet i havet med vilje.
Håper så inderlig vi får svar en dag på hva
som skjedde. Jeg har tenkt og tenkt men ingenting gir mening.
Fredrik
Selvsagt kan flyet ha styrtet i havet ved et uhell, eller ved slutt
på drivstoff. Men hvem ville satt kursen mot sydpolen?
Dette virker mer som en godt planlagt kapring. Som deg så tror
jeg at de hadde en plan om et sted å lande. Da er det jo også
flere forlatte øyer i det Indiske hav som Cocos-Keeling, Chagos
- gruppen. Store ubebodde (fraflyttede) atoller. Jeg seilte innom
i 1978. Da var innbyggerne fordrevet av en eller annen grunn.
Dag Follestad
Kom med flere tips/innlegg, folkens!
|
|