forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt| video | musikk | mat |  helse | Tangaroa | Robinson | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Amelia Earhart
Hvor ble Amelia Earhart av?
Vær med å løse mysteriet!
Gi oss tips om 370-mysteriet!

Det første og største flymysteriet:
Hvor ble det av
Amelia Earhart?

Med forsvinningen av Malaysia Airlines MH370 har interessen for forsvunnete fly blusset kraftig opp. Uansett - ingenting vil slå interessen som fenget verden da den amerikanske flypioneren Amelia Earhart forsøkte å bli den første kvinne til å krysse Stillehavet - og forsvant. Ble hun spist av de innfødte på en isolert øy, ble hun tatt til fange av japanerne eller levde hun videre under falsk identitet? Teoriene er mange, men fortsatt er mysteriet ikke løst. Vel, Sydhav tar saken! Og du kan være med å løse et av verdens største mysterier!

De 10 største flymysteriene:
1. Amelia Earhart, Stillehavet
2. Flight 19, Bermudatriangel
3. Glenn Miller, Engelske kanal
4. Star Dust, Sør-Amerika
5. Star Tiger&Ariel, Bermudatriangel
6. Pan Am Flight 7, Stillehavet
7. Flying Tiger 739, Stillehavet
8. Uruguay Air Force, Sør-Amerika
9. TWA Flight 800, Atlanterhavet
10. Air France 447, Atlanterhavet
Klikk her for engelsk artikkel.
Amelia Earhart var en amerikansk flypioner. Hun ville bevise at kvinner kunne gjøre de samme tingene som menn. Hun ble født i 1897, i Kansas, USA. 21 år gammel tok hun flytimer og kjøpte sitt første fly. På grunn av dårlig økonomi måtte hun selge flyet i 1924 og jobbe som hjelpepleier, men fire å seinere kjøpte hun en Avro Avian to-dekker. Med dette flyet ble hun den første kvinne til å fly solo tur-retur tvers over det amerikanske kontinentet. Hun ble også den først til å fly solo til Hawaii og den første kvinnen til å fly solo over Atlanterhavet - i 1932. Det var den norske flypioneren, oppdagelsesreisende og offiseren Bernt Balchen som hadde hjulpet Earhart med å gjøre flyet kraftig og velutstyrt nok til Atlanterhavsflygningen.
Verdensberømt
Den siste flygingen gjorde Amelia Earhart verdensberømt og inspirerte henne til flere rekordforsøk. Hun fløy fra Newfoundland til Irland og i januar 1935 ble hun den første til å fly solo over Stillehavet fra Hawaii til California. Samme år fløy hun solo fra Los Angeles til Mexico City og derfra til New Jersey.
Earhart og mekaniker
Earhart og mekaniker
Fly-ruten - klikk for Googøe kart over Stillehavet!
Fly-ruten
Howland Island
Howland Island
Gardner/Nikumaroro
Gardner/Nikumaroro
Fly-ruten - klikk for Googøe kart over Stillehavet!
Såle og pleksiglass
Jorden rundt
I midten av 1936 fikk hun et nytt fly, en Lockheed L-10 Electra, fra Purdue universitet - og startet å planlegge å fly rundt jorda. En annen flypioner, Wiley Post, hadde fløyet jorden-rundt i 1931, men han hadde fløyet en ganske så kort rute langs den 60. breddegrad. Amelia Earhart ville følge en rute mest mulig langs ekvator - en flying på 46 000 km. Den 17. mars 1937 fløy hun første etappe fra California til Hawaii, men under start fra Hawaii ble flyet skadet. Det måtte sendes med skip tilbake til USA. Earhart bestemte seg så for at hun ville fly den andre veien, fra vest mot øst. Etter reparasjoner tok hun av fra Miami den 1. juli, og med seg hadde hun flynavigatøren Fred Noonan. Det startet bra, og etter mellomlandinger i Sør-Amerika, Sør-Afrika og det sørlige av Asia kom de velberget fram til Papua Ny Guineas østkyst.
Ingen vrakrester
Tre fjerdedeler av rekordforsøket var unnagjort, og 2. juli 1937 lettet de fra byen Lae for å legge ut på den 10 000 km lange etappen over Stillehavet. De skulle først fly til den lille og panneflate øya Howland Island, men etter å ha fløyet omtrent 1 200 kilometer ble radioforbindelsen med flyet brutt. De ankom aldri Howland, og på tross av store leteaksjoner klarte man ikke å finne flyet med Amelia Earhart og hennes navigatør. Ingen vrakrester, ikke et spor etter hva som hadde skjedd.
Mysteriet var et faktum.
Vet sikkert
Vi vet for sikkert at Earhart og Noonan lettet fra Lae i Papua Ny Guinea og satte kursen ut over havet i en Lockheed L-10 Electra. Likeså sikkert vet vi at man hadde radiokontakt en stund, men at den ble brutt. Og så vet man at flyet aldri kom til Howland Island - og at leteaksjoner ikke ga noe svar på hva som hadde skjedd.
Etter dette blir det meste teorier. Her er noen av dem:
Gardner/Nikumaroro-teorien
Den som nok er mest sikker på at han har løsningen er Ric Gillespie, som grunnla organisasjonen The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR, uttales som tiger på engelsk) i 1985.
    Han er overbevist om at Earhart og Noonan fløy videre i den retningen som hun antydet for bakkemannskapet på Howland like før radiokommunikasjonen feilet. At de ikke hadde fått øya på Howland, men at de etter to og en halv time fikk øye på en litt større øy og landet på det flate korallrevet som var tørrlagt ved lavvann. Øya han mener de landet på het tidligere Gardner Island, den heter nå Nikumaroro og ligger i landet Kiribati. Øya var den gang ubebodd, men det lå et vrak etter et stort skip på korallrevet, og Gillespie mener å ha bevis for at det var her de landet - og siden fant sin grav. TIGHAR har funn og annet som tyder på at dette kan være den mest troverdige teorien. Blant annet kan de vise til at en engelsk offiser som var stasjonert på øya i 1940 radiotelegraferte at han hadde funnet rester av et skjelett som antagelig var av en kvinne, sammen med en gammeldags sekstant-boks under et tre på øyas sørøstlige hjørne. Skjelettrestene ble sent til Fiji, men her besluttet de engelske koloniherrene at det var skjelettet av en mann.
    I 1998 gjorde man en ny analyse av målingene og konkluderte med at skjelettet var av en hvit kvinne av nordeuropeisk slekt. Et problem er at beinrestene ble borte i Fiji for lenge siden, man har ikke klart å gjenfinne dem. TIGHAR har gjort en del funn på øya, blant annet en aluminiumsplate og et bit pleksiglass som kan ha kommet fra et gammelt Elektra fly. Man fant også en såle fra helen på en damesko, som er datert til 1930-årene og som ligner på de man finner på bilder av Earhart. I 2007 fant gruppen deler av gjenstander som kunne ha kommet fra flyet og Earharts eiendeler, men man vet ikke sikkert. Man trodde en beinbit som ble funnet i 2010 var fra en menneskefinger, med det viste seg å være fra en skilpadde. Nye bilder av korallrevet tatt fra fly viser noe som man mener kan være restene av et fly, men man må besøke øya igjen med avansert dykkerutstyr for å få det avklart.
"Krasj og synk"-teorien
Mange forskere hevder at teorien om Gardner/ Nikumaroro ikke holder stikk og at bevisene ikke er gode nok. Den mest aksepterte teorien på hva som skjedde er nok "krasj-og synk"-teorien: At flyet gikk tom for bensin, styrtet og sank i havet. Diverse eksperter på flyhavarier og navigering har analysert radiosamtalene og mener at flyvingen var dårlig planlagt og utført. Viseadmiral Richard R. Black i USAs flyvåpen, som var ansvarlig for flyplassen på Howland da flygingen forgikk, har konkludert med at "Elektra'en gikk i sjøen omtrent klokka 10 på formiddagen den 2. juli 1937, ikke langt unna Howland".
En ekspert på vrakheving fra dypt vann, David Jourdan, sier at flyet styrtet like ved Howland. Men de omfattende undersøkelsene av havbunnen med avansert sonar som hans firma Nautico gjorde i 2002 og 2006 der man regnet med at flyet ville ha gått tom for bensin og styrtet var resultatløse.
Krigsfange-teorien
I 1966 publiserte Fred Goerner en bok hvor han påsto at Earhart og Noonan ble tatt til fange og henrettet. Han mener at flyet styrtet på øya Saipan, som da var okkupert av japanske soldater. Han siterer både japanske og lokale vitner som forteller at paret døde i fangenskap og at flyet ble kuttet i biter og senket i havet. Ja, det skal finnes et brev fra datteren til en japansk politiembetsmann som forteller at det var hennes far som var avsvarlig for Earharts henrettelse. En tidligere US marinejeger har fortalt at han og andre soldater hadde åpnet en safe på Saipan etter at de erobret øya fra japanerne og fant Earharts koffert. En annen US marinajeger sier at han i 1944 dekodet en melding som sa at Earharts fly hadde blitt funnet ved flyplassen ved en landsby og at han siden var blitt beordret til å holde vakt over flyet og så at det ble ødelagt. Det finnes også bilder som skal være tatt av Earhart på Saipan, men disse har vist seg å være falske eller tatt før den skjebnesvangre flyvingen.
Klikk for stort kart!
Klikk for stort kart!
Spion-teorien
En film i 1943, Flight for Freedom, bygget på myten om at Earhart var en amerikansk spion. At hun var blitt sendt ut av president Franklin Roosevelt for å spionere på de japanske styrkene i Stillehavet. Men undersøkelser av japanske dokumenter fra krigens tid viser ingenting om dette og man er overbevist om at Japan ikke hadde noe med flypionerens forsvinning å gjøre.
"Tokyo Rose"-teorien
Lenge gikk det et rykte om at Amelia Earhart hadde fungert som en såkalt "Tokyo Rose" under krigen, at hun var en av de mange damene som ble tvunget av japanske soldater til å sende ut anti-amerikansk propaganda på radio. George Putnam, Amalies mann, lyttet til mange av disse sendingene, men konkluderte med at ingen av stemmene var hennes.
New Britain-teorien
En annen teori er at Earhart og Noonan snudde om midtveis på grunn av problemer. At de hadde prøvd å nå flyplassen ved Rabaul i New Britain i Papua Ny Guinea. En australsk soldat har fortalt at han så et flyvrak i jungelen sør for Rabaul i 1945 og at det kan ha vært Earharts Electra. Han hadde også skrevet ned serienummeret han så på vraket, og det har vist seg å kunne stemme med en Lockheed Electra 10E. Han hadde tegnet et kart over hvor vraket skal være, men leting i området har vært resultatløst.
"Amelia Earhart lever"-teorien
I 2006 kom National Geographic Channel med et tv-program som omhandlet at Earhart hadde overlevd flyvingen, flyttet til New Jesey, endret navn, giftet seg på nytt og ble Irene Craigmile Bolam. Vel, Irene Bolam, som hadde jobbet i en bank i 1940-årene tok dette ikke særlig pent og ville ta tv-kanalen og en bokutgiver med historien til rettssak. Undersøkelser av bilder viste at ansiktene til de to damene ikke var særlig like, og Bolams personlige liv ble studert og viste at hun ikke kunne være Earhart.
Palmyra
Palmyra
Krasjet fly på Palmyra
Krasjet fly på Palmyra
Sydhav og du tar saken!
Vel, dette var noen av de teoriene som finnes rundt Amelia Earharts forsvinning, men det finnes sikkert mange flere.
Vi i Sydhav lurer litt på hvorfor ikke den lille øya Palmyra har vært inne i bildet. Hvis Earhart og Noonan ikke fikk øye på lille Howland så ville jo kursen bringe flyet rett til Palmyra, hvis de hadde drivstoff nok! Vi vil prøve å undersøke dette nærmere og vi vil også i første rekke gå nærmere inn på Gardner/Nikumaroro-teorien siden vi har kontakter i Kiribati.

Hva tror du? Kanskje du har noen tanker rundt dette? Kanskje noen av dine slektninger besøkte øyer i Stillehavet som sjømenn på norske skip, og har skrevet ned eller fortalt noe som har tilknytting til Earhart-mysteriet?
Vi tar gjerne imot tips om det nye
Malaysia Airlines MH370 mysteriet også, spesielt hvis det har tilknytting til Stillehavet!
Vi gleder oss til å høre fra deg - og følg med for oppdateringer!



For vår nyhets-spesial om Malaysia Airlines MH370 - klikk her
For vår artikkel om mystiske Wonder Island - klikk her
For våre andre mysterie-artikler
- klikk her


Hva mener du?
"Jeg har følgende tips, synspunkter og/eller ideer når det Amelia Earharts forsvinning (eller Malaysia Airlines MH370)":
  
  Navn:
 
  E-post adresse:
 

Under kan du lese innsendte meninger og ideer:
Tror at jeg leste for noen år siden at de hadde funnet vraket av et fly i Stillehavet en plass, og at dette kunne være hennes.
Øystein Visth

Dere glemte en teori. ... Eller fyllerøre. Nemlig den at Earhart og hennes følgesvenn ble bortført av en UFO. Dette ble da også grundig dokumentert i StarTrek episoden "The 37's", hvilket er 1 episode av sesong 2 av "Voyager".
Vidar (75)

 

Kom med flere tips/innlegg, folkens!