forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Vannhullet i Samoa.
Norske for tredje gang til Samoa:
- Vi badet i et
sunket vannhull!

Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet er sydhavsveteraner. De har besøk kjente og ukjente øyer fire ganger i perioden 2005 til 2011. Vi har lest om deres besøk i Kiribati, men de dro også til Samoa. Der hadde de vært tre ganger før, så de lurte på om de ville få oppleve noe nytt. Det gjorde de!

Grey Reef Shark
Odd-Erik og Tore
- Mange fly lander på ugudelige tider. Så også vårt. I tillegg hadde vi passert datolinjen så vi fikk lørdag på nytt! På flyplassen fikk vi vite at gode, gamle Outrigger, nå Princess Tui, hvor vi hadde tenkt til å ta inn, hadde brent ned noen måneder tidligere. Hva skulle vi gjøre? Sjåføren anbefalte nye The Outrigger eller Tatjana Motell. Det siste hørtes lugubert ut, så vi valgte nye Outrigger. Samoa var tidligere en tysk koloni. Nye Outrigger er også et hus i kolonistil, liksom det gamle, men mens det lå ved sjøen, ligger det nye inne i landet, i en forstad til Apia.
   Vi kjørte gjennom masse landsbyer med humper i veien for hver og en. Vi ble sluppet av på nye Outrigger i utkanten av Apia. Vi fikk rom fort og kunne sove litt (ca en og en halv time) før frokost ute i haven.
Apia
Alt stengte tidlig
- Vi tok taxi ned i byen og spiste en Egg-Macmuffin på MacDonalds, frokosten var heller liten på Outrigger - bare frukt og toast, og det var fristende med litt mer og spise. Lørdagshandelen var i gang og gatene var fylt av folk og biler. Vi besøkte markedet for souvernirer og markedet for fisk pluss div. andre markeder, Chow Mow, et gammelt, kinesisk landhandleri, samt Post Office og Turistkontoret. Flere nye, høye bygninger siden sist vi var i Samoa. Det var lørdag og alt stengte tidlig. Endte på
Aggie Grey's
Strandpromenaden og Aggie Grey`s Hotel med lunch før vi tok en taxi hjem og hvilte.. Etter en rundtur i byen trakk vi oss tilbake og hvilte mer. Det var tross alt lørdag og vi planla å gå litt ut på byen på kvelden. Vi gikk på strandpromenaden etter middag og satte oss på Cocktail on the rocks, populært kalt Cocks on rocks hmm?? Tore gikk også Crabbers, en nattklubb, som lå ved siden av, en typisk tropisk bar, pooltables, storskjerm med sport, disco, billige drinker, fyll og slagsmål. Men temmelig rolig da de stengte. Alt stengte kl. 10, dette for at søndagen er svært hellig i Samoa, og det var vi fornøyd med siden vi hadde hatt en veldig lang lørdag.
Fisker
Så mye fisk!
- Søndag var det Apia Protestant Church, deretter dro vi til byens eneste badeplass, et reservat med en slags dyphavsgrop hvor man kan snorkle: Palolo Deep Martine Reserve. Det var meget vanskelig å ta seg ut dit, vi måtte forsere et langt belte med koraller og vannstanden var lav. Men strevet ble fort glemt da vi kunne legge på svøm med maske og snorkel og titte ned i fiskenes og andre sjødyrs verden Helt fantastisk! Så mye fisk!
Ettermiddagste på Aggie Grey`s. Vi bestilte bungalow, fale som de sier her, for de tre siste dagene.
Odd-Erik bader
Vannet var turkis
- Mandag dro vi med taxi til Lalomanu Beach. Dro over fjellet. Tok inn på Taufua. Dessverre var alle faler nå med plastvegger, ikke flettede "vegglemmer", på gulvet hadde vi kinesiske plastmatter, kun en flettet matte av pandanus. Elektrisk lys 24 timer i døgnet og nattevakt. Ingen griser under falene, de holdt seg på den andre siden av veien. Der var også toalettene/dusjene.
Vannet var turkist, solen skinte og bølgene slo uavlatelig mot revet! Badet og snorklet. Solnedgangste med rum på stranden før middag på langbord. Masse godt. Frokosten var på samme måten. Vi skulle bli 2 netter. Men så ble det regn, regn, regn. Ingen vits i å dra og se Ocean Trench og Return to Paradise beach, så vi tok en innfödingsbuss (begrep fra "Villervalle i Söderhavet", en svensk TV-serie fra 60-tallet, lokalbuss på norsk) tilbake til Apia langs kysten. Tsunamien i 2009 har etterlatt stygge sår på østkysten. Rester av bygninger, noen steder bare kjellere med nye graver foran, båter langt oppe på land og rustne bilvrak ved strandkanten taler sitt tydelige språk. Mange reddet seg opp i høyden. Samoa er heldigvis ikke et flatt land, men mange klarte ikke å komme så langt, mange fikk stygge sår og døde nok av skadene i etterkant. Mange graver å se.
Stevensons hus Vailima
Stevensons hus
Skatten på Sjørøverøya
- Onsdag besøkte vi Robert Louis Stevenson's House og Museum of Samoa, som nå har flyttet. Først Robert Louis Stephensson Museum (han som skrev Skatten på Sjørøverøya), han bodde flere år på Samoa og bygde seg et stort fint hus utenfor Apia med utsikt til havet fra en høyde. Masse penger er brukt for å restaurere det. På Samoa museum var det ikke mye å se siden det meste var viet en utstilling om fredsstyrker på Salomonøyene.
Dans på Aggie Grey
   Om kvelden var det fiafia, lokalt navn for lokal fest, på Aggie Grey`s. Vi hadde gledet oss og fikk bord i første rekke. Dansingen var fin, selv om det var litt dårlig utvalg med kostymer. Vi snakket med Aggie Grey's datterdatter etterpå. Hun kunne fortelle at de ikke lenger får lov til å vise de typiske kostymene med høye hodepryder for kvinnene osv. Men buffeten ble fullstendig kaos!! Altfor mange. Man stod i kø i en halv time for å få mat! Fiafia'en bør holdes to ganger i uken, eller man bør ha et visst antall matbilletter. Deretter selges kun billetter til showet. Men datterdatteren var snill og ga oss en complimentary dinner i den flotte restauranten dagen etter.
Strand
Tv-programmet Survival
- I Apia fikk vi vite at det amerikanske tv-programmet Survival har leid Return to Paradise Beach i 6 måneder. Ingen adgang. Dette stemte heldigvis ikke: De hadde leid Matareva Beach. Så vi tok en taxi rundt Upolu, først til Return to Paradise Beach eller Lefaga Beach, som den også heter. Like vill og vakker som før, selv om en landsby i nærheten har bygget en resort. Falene i denne hadde for øvrig de gode, gamle flettede veggdelene. Videre til To Sua Ocean Trench, et sunkent vannhull! Første gang vi har besøkt! En fantastisk opplevelse! Den fylles av sjøvann gjennom en undersjøisk passasje. Vi måtte klatre ned en ca. 20 meter lang steilbratt stige! Klippene var stupbratte, kledd med grønske. Brøl fra løver eller Sea Monsters når vi var der nede, det surklet fra veggene. Vannet var friskt først, strømninger inn og ut, av og til sterkere, som en annen verden.
Også fantastiske utsikter langs kysten. Bølgene slo inn med stor kraft, enkelte steder i lange, hvite dønninger.

- Siste dag, fredag, ble brukt til litt oppsummering og hvile. En parade kom forbi på Strandveien. Den var for det samoanske rugbylaget som snart skal til New Zealand for å delta i World Cup. Vi la oss i 11-tida og fikk ca 3 timer på øyet før vi suste gjennom natten til flyplassen for å ta fly tilbake til Fiji.

Av Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet

Tore og Odd-Erik besøkte også andre spennende steder i sydhavet - det skal vi lese om i neste reisebrev fra gutta!

For Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet egen internettblogg om turen - klikk her.
For våre faktasider om Samoa - klikk her.
For våre andre artikler/reisebrev fra Kiribati - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |