forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Clam skjellTore og Odd-Erik i Palau:

- Det flotteste vi
har sett under vann
noen gang!

Sydhavsveteranene Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet har besøkt øyer i Stillehavet som er ukjente for folk flest og opplevd masse spennende. På øya Palau i Mikronesia så de merkelige steiner som Thor Heyerdahl ville ha vært interessert i, men de besøke også de fantastiske Rock Islands. Her er deres reisebrev:

Odd-Erik og Tore.
Odd-Erik og Tore
- Igår hadde vi en fin utflukt til stedets store attraksjon, Rock Islands med grønne "flytende" øyer, kalksteinsøyer som er ubebodde og små sandstrender på noen av dem og noen har innsjøer med temmelig ferskt vann. En har til og med sett ferskvanns-maneter!
Stor attraksjon
- Alt dreier seg om disse øde øyene sør for Koror. Og det er virkelig en stor attraksjon, det mest artsrike undervannsområdet i verden sies det,
Strand i Palau
Fra Palau
    Vi ble hentet på D.W. Motel og kjørt til Impacs kontor for betaling (de vet å ta seg betalt, en dagstur med lunsj 125$) og utlevering av snorkleutstyr samt regnfrakk! Så litt venting i Jive Bar før avreise
    En båttur på 6 timer, med en amerikaner, resten japanere. Turistindustrien er basert på dem, brosjyrer og alt er på japansk!! Rart for oss ikke å være i sentrum, men vi blir behandlet med tilbørig respekt, 'Sir' her og 'Sir' der.
Kjmepeskjell
Kjempeskjell
Kjempe-skjell
- Første stopp var ved Clam City, og det var virkelig mange kjempe-skjell i forskjellige farger inni. Når guidene dykket ned for å ta på dem så lukket de seg. Og en masse fisker så klart.
Så videre lengre sørover til Long Beach, en sandbanke mellom øyene. Og den var virkelig lang og bare synlig ved lavvann. Vi ble sluppet av og kunne spasere bortover etlangt stykke. Tore og jeg badet sammen med guiden og sjøpølsene.
    Vi dro videre gjennom en kanal sprengt ut av tyskerne da de hadde herredømme over øyene og ut til Big Drop-off, altså der hvor sokkelen til øya/atollen slutter og det store havet begynner.
Rock Islands
Svømmer blant maneter. Fra en annen artikkell - klikk for å lese den!
Svømmer blant maneter
Mudrete damer i Mily Way
Mudrete damer..
Steinpenge på Yap. Klikk for artikkel!
Steinpenge på Yap
    Vi måtte snorkle i flokk og følge, noe strøm i vannet her og der som kunne kjennes dom kjørlige "gufs" (vannet har svært høy temp. rundt 27/28 C. Dette ble det flotteste vi har sett under vann noen gang. Koraller både myke og harde i rødt, blått, gult og grønt. Myriader av fisk i forskjellige farger og størrelser i det dype havet på den ene siden og det grunnere korallfylte på andre siden. FANTASTISK! Tenk at jeg måtte bli 47 år før jeg har snorklet og sett denne fargesprakende verdenen! Etter denne store opplevelsen dro vi videre til Carp Island for lunsj, grillmat. Mange hunder stod rundt om kring for det kunne jo hende at noe havnet på bakken, noe det også gjorde.
Manetsjøen
- Vi snorklet blant utrolige koraller, bland myriader av fisk. Palau er det mest fiske- og korallrike Sydhavslandet, dobbelt antall arter av Hawaii! Vi svømte i Jellyfish lake, Manetsjøen. En utrolig opplevelse! Først kjedelig, bare en grønn innsjø, så kom de første manetene, og snart svømte vi blandt en suppe av dem. Måtte være forsiktig så vi ikke skadet dem. Utrolig. Awesome...
     Lunch inntok vi på en ubebodd sydhavsøy med en whitesandbeach (egentlig flere)... Snorklet også. Plutselig vek korallene for en sandbanke og haier viste seg... Hjemover stoppet vi i Milky Way. Mudder ble hentet opp fra bunnen. Vi smurte oss inn, tørket litt, så kastet vi oss uti...
Stor steinpenge
- Middag på PPR med dans fra Palau til. Men idag har det regnet hele dagen, til tider har troperegnet strømmet ned... Nå sitter vi i Weltz bar på Palasia Hotel Palau, det nest beste hotellet, et byhotell, ventet på solnedgangen med drinker...
    Vi gikk en tur på øya for å se en stor steinpenge som var etterlatt av folk fra Yap, de hentet pengene sine her på Palau.
    Etter det bar det tilbake til motellet og en rask dusj før middag og avreise til Majuro i Marshall-øyene.

Av Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet

For våre faktasider om Palau - klikk her.
For våre andre artikler/reisebrev fra Palau - klikk her.
For våre faktaartikler om livet i havet - klikk her.
For våre artikkel om steinpengene - klikk her.
For våre artikkel om manetsjøen - klikk her.
For Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet egen internettblogg om turen - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |