 |
|
Kon-Tiki ferden
Selv
om det er seksti år siden balsaflåten seilte til de polynesiske
øyene husker folk over hele verden fortsatt Kon-Tiki og den
norske eventyreren Thor Heyerdahl. Men hvordan var det egentlig at
hele startet igjen? Hvorfor sank ikke balsaflåten som ekspertene
spådde? Og hvorfor ble ingen drept da flåten dundret inn
i et korallrev etter 101 dager?
Det hele startet egentlig helt tilbake i 1937. Thor Heyerdahl giftet
seg med sin Liv og de besluttet å reise på en slags bryllupsreise
til Marquesasøyene i Polynesia. Til den isolerte øya
Fatuhiva. Den unge nordmannen var bestemt på at han skulle knuse
klokken, ta farvel med tid og samfunn - og leve i pakt med naturen.
De kom fram till øya
 |
Thor
og Liv
|
og fikk
bygget seg sin hytte i den tropiske jungelen, men etter ett år
sa de farvel til de få
vennene de hadde fått - syke og desillusjonerte.
Steinstatuer
Thor Heyerdahl glemte ikke sydhavsoppholdet så fort, og spesielt
husket han de gamle legendene og de store steinstatuene. For utrolig
nok hadde han møtt en annen nordmann som var bosatt på
de avsidesliggende øyene. Henry Lie hadde vist han de glemte
statuene i jungelen, samt bilder av tilsvarende statuer som fantes
i Sør-Amerika. Thor Heyerdahl fikk noe å gruble på:
Kunne det være noe sant i
 |
Steinstatue
|
legendene
som fortalte at øyboernes forfedre
hadde kommet
seilende over havet fra øst?
Ikke
mulig
Rett etter at den andre verdenskrig var slutt lanserte Thor Heyerdahl
sin teori at de innfødte i Polynesia kom fra Sør-Amerika.
Ingen i det vitenskapelige miljøet ville gå god for teorien,
og Thor Heyerdahl ble nærmest latterliggjort. Dette på
tross av at svært få i det hele tatt hadde lest hans mangeårige
og omfattende studie om emnet - siden sammenfattet i den tykke boken
"American Indians in the Pacific". Hovedargumentet
til kritikerne var at det ikke ville ha vært mulig å seile
over Stillehavet med primitive farkoster. Følgelig la Heyerdahl
og fem andre mannfolk, fire nordmenn og en svenske, ut på en
ekspedisjon for bevise at det kunne være mulig å seile
over havet på en flåte. Navnet på flåten hadde
Thor Heyerdahl fra Peru:
 |
Kon-Tiki
i seilet.
|
|
Orginalen
|
-
Jeg var ikke i tvil om at den hvite høvding-guden Sol-Tiki,
Kon-Tiki, som inkaene hevdet at deres forfedre drev ut på Stillehavet
fra Peru, var identisk med den hvite høvdingguden Tiki, solens
sønn, som beboerne på alle de østlige Stillehavsøyene
feiret som sin opprinnelige stamfar.
Synke
Heyerdahl laget flåten av det lette balsatreet, seks store stokker
som ble surret sammen med tau - uten en eneste spiker eller skrue.
- Flåten vil synke, balsaen vil trekke vann,
hevdet alle ekspertene.
Vel, nordmannen hadde studerte gamle skrifter, som
fortalte at man brukte balsa til havgående flåter i gamle
dager. Men at sjøvannet bare ville trekke seg inn i det ytterste
laget var han ikke sikker på før de var så langt
ut på havet at vendereis var umulig!
Styreåre
Kon-Tiki-flåten
var 14 meter lang og 7 meter bred. Den hadde en mast som var 9 meter
høy og et firkantet seil, som de du finner på vikingskipene.
Midt på seilet hadde en av mannskapet malt det
 |
Antikk
flåte med guaraer.
|
stiliserte
ansiktet til Kon-Tiki, etter modell fra en steinstatue i Sør-Amerika.
Kon- Tiki
hadde en lang styreåre som karene slet mer enn de ønsket
med, og fastmonterte senterbord som fungerte som kjøl. Heyerdahl
forsto etter seilasen at han skulle ha brukt senterbordene på
en helt annen måte. På gamle tegninger kunne han se hvordan
slike senterbord - guaraer - var det man brukte til å manøvrere
balsamflåtene: Ved å heve og senke guarene skiftet flåtene
kurs!
Bananblader
 |
Flyvefisk
|
Midt på
dekket hadde Kon-Tiki en hytta av bambus med tak av bananblader. Her
søkte gutta ly når det kom en regnskur, her sov de, her
kokte de mat og her sendte og mottok
de radiomeldinger. Ved siden av radiosenderen var det dårlig
med hjelpemidler om bord. Kart, kompass og sekstant, de var stort
sett alt - pluss fiskesnører selvsagt. For er man på
havet får
 |
Hai.
|
man finne
mesteparten av maten i havet. Heldigvis for gutta så
bet
det ganske bra med både gullmakrell og tunfisk på snørene,
og ofte landet det også flyvefisk på dekket om natten
- tiltrukket av lyset fra den lille parafinlanternen.
Hai
Det
var ikke mye å se ute på havet når taubåten
slapp trossa og Perus kyst forsvant bak horisonten. Noen sjøfugler,
men etter noen dager var det tomt på himmelen også. Det
var mer liv i havet, og gjett om gutta skvatt når en hvalhai
som var lengre en flåten omtrent klødde ryggfinnen mot
stokkene! Haier fulgte etter flåten, så gutta passet seg
godt for å falle over bord. Skulle de undersøke stokkene
under vannet dykket de ned i et slags bur de laget av trestokker og
tau. Vel, gutta var ikke mer skvetne enn at de fanget hai ved å
ta tak i halene deres og hale dem om bord!
- Fikk vi dratt halene oppover stokkene så
hodet hang ned så ble de så dorske som torsker, fleipet
gutta.
 |
Med
eksta seil.
|
Gitar
Kon-Tiki var ikke akkurat noen regattabåt, men støtt
og sikkert seilte og drev flåten over det enormt store Stillehavet.
Dagene gikk med til posisjonsberegning, undersøkelser av kvaliteten
på havvannet, vedlikehold av flåte og utstyr, filming,
kontakt med omverdenen ved hjelp av radiostasjonen, fiske - og hyggelig
samvær. En av karene hadde med gitaren, og det ble nok sunget
mange svenske og norske sjømannsanger under stjernene til klukking
av bølgene mot balsastokkene!
 |
Atoll
i Tuamotuøyene.
|
Kokosnøttpalmer
Det ble, som ventet og beregnet, de lave Tuamotuøyene som Thor
& Co først fikk øye på. Eller rettere: Toppene
på kokosnøttpalmene! Sakte steg de opp av den nesten
endeløse Stillehavet. Snart forsto gutta at de ville drive
rett imot korallrevet på atollen Raroia, og da de ikke klarte
å styre Kon-Tiki rundt det mange mil lange revet var det bare
å stålsette seg for sammenstøt. Stillehavets dønninger
som tordnet mot korallrevet løftet flåten opp og sendte
den nærmest surfende mot det frådende bråttet. Heldigvis
gikk det bra. Flåten ble dyttet opp på revet, og ingen
av karene som klamret seg til tauverk og trestokker var skadet - annet
enn blåmerker og skrubbsår. Selve flåten var et
sørgelig syn, selv om sturringene som hadde holdt stokkene
sammen ikke var røket og dette sikkert hadde reddet liv. Masten
var nede og hytta trykket ganske så flat - det var bare å
laste utstyr om bord i den lille gummibåten og vasse i grunt
vann mot en liten korallholme på revet. Snart dukket det innfødte
opp og da man fikk i gang radio-senderen kunne man fortelle
 |
Thor
Heyerdahl
|
omverdenen
at balsaflåten Kon-Tiki og mannskapet var kommet vel fram til
Polynesia.
Oscar
Kon-Tiki ble tatt under slep til Tahiti og lastet om bord i et norsk
skip for en lang ferd mot nord. Og den hviler nå på sine
laurbær i sitt eget museum på Bygdøy i Oslo. Thor
Heyerdahl hadde bevist at det var mulig å seile fra Sør-Amerika
til Polynesia med en primitiv farkost, og for å få dette
budskapet ut til flest mulig ble skrev han en bok og laget en film.
Historien om den spennende seilasen over havet på en flåte
tok av, og Kon-Tiki ferden havnet i media verden rundt - og filmen
fikk en Oscar!
Påskeøya
 |
Statue
på Påskeøya
|
Ja, Kon-Tiki
kom på museum etter vel utført ferd, men arkeologene
var fortsatt ikke overbevist om at prehistoriske folkeferd hadde krysset
verdenshavene. Thor Heyerdahl trengte nok flere bevis for å
få forandret nedgrodde oppfatninger. Og nordmannen var nærmeste
hyperaktiv, med prosjekter verden rundt. Ekspedisjoner til Galápagos-øyene,
Pitcairn og Påskeøya, havkryssinger i sivbåtene
Ra 1, Ra 2 og Tigris, utgravinger i Peru, Maldivene, Samoa og ved
Svartehavet, etablering av et pyramidesenter på Tenerife og
utgivelse av en rekke bøker og viteskapelige avhandlinger.
Bare for å nevne noe.
Kreft
Det er få som har levd et så langt og aktivt liv som Thor
Heyerdahl, men da han var 85 år - like aktiv som før
- måtte han gi tapt ovenfor kampen mot kreft.
Thor Heyerdahl har blitt den mest kjente nordmannen
i utlandet og Kon-Tiki har blitt et begrep og merkenavn som brukes
i alt fra hoteller til klær. Hans teorier om migrasjon i Stillehavet
og ellers i verden er fortsatt omdiskuterte, men nyere forskning har
vist at det er snart på tide å gi Thor Heyerdahl full
aksept for hans kjepphest at havene på kloden vår i fjern
fortid var ferdselsveier som bandt de forskjellige folkeslagene sammen
- ikke skilte dem.
Av
Terje Dahl
For
vår artikkel:"Ble unge Thor Heyerdahl tatt for å
være et spøkelse?" - om oppholdet på Fatuhiva
i 1937, klikk her
For mer om Thor Heyerdahl i vår artikkel om nordmenn i sydhavet,
klikk her.
For vår artikkel "Hvem var Kon-Tiki?", klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet, klikk her.
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|