forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Kaz II, forlatt på havet.

Seilbåt funnet uten en eneste ombord
- man kaller det et spøkelsesskip

Katamaranen Kaz II ble funnet drivende og tom langt ute på havet utenfor byen Townsville i Australia. Seilene var oppe og motoren gikk på tomgang, men det var ikke noe tegn til de tre karene som var på seilas fra Airlie Beach i Queensland til deres hjemsted i Western Australia. En massiv ettersøkning med båter, fly og helikoptre ble satt i gang, men uten resultat. På grunn av uforklarlige omstendigheter har mange satt en spesielt betegnelse på seilbåten: "Ghost skip" - spøkelsesskip.


De savnet er to brødre: Peter (69) og Jim Tunstead (63), pluss skipper og kamerat Des Batten (56). Sistnevnte hadde akkurat kjøpt Kaz II, som var en velutstyrt seilkatamaran på 9,8 meter. Alle var sjøvante og i god fysisk form. De hadde gledet seg som hunder til sin livs store opplevelse - en seiltur rundt toppen av Australia. De la ut fra Shute Harbour ved Airlie Beach onsdag 18. april 2007, med kurs for byen Townsville i nord, hvor man visstnok skulle få reparert radioen som ikke fungerte skikkelig. Karene hadde fortalt venner og familie at de ville ta det rolig, med relativt korte dagsetapper. De ville ikke seile om natten, men ankre opp. De tre var stødige karer som ikke ønsket å ta noen sjanser.
Townsville fra luften.
Townsville fra luften.
Merkelig følelse
Tre dager etter at Kaz II seilte avgårde ble den funnet. 160 kilometer nordøst for Townsville, innenfor the Great Barrier Reef, korallrevet som omgir den nordlige delen av Australia. Katamaranen seilte sakte av gårde, forseilet var revnet og blafret i den svake vinden, men eller så alt normalt ut på avstand. Et helikopter sirklet først lavt rundt seilbåten, men fortsatt var det ikke tegn til liv om bord. Et redningsmannskap ble firt ned til havet ved siden av båten og han svømte raskt bort til akterenden og klatret opp den permanente badetrappen på det ene skroget.
   - Det var en merkelig følelse å klatre om bord, sier Corrie Benson, - motoren gikk på tomgang, og døren til kahytten sto åpen. Jeg gikk inn, usikker på hva jeg ville få å se, kanskje noen som var skadet. På salongbordet var det to bærbare datamaskiner som sto på, en søndagsavis, mobiltelefoner, lommebøker og klokker. Sengene hadde vært sovet i, alt var i skjønneste orden, ryddig og pent.
Queensland.
Queensland.
Fenderne hang ute
Mennesker fant han ikke, heller ikke noen umiddelbare tegn som kunne fortelle hva som hadde skjedd.
   - Det som var spesielt merkelig var at siden alt det som sto på bordet ikke hadde falt ned, så kunne de ikke ha seilt i dårlig vær, sier Corrie Benson og forklarer at også alt redningsutstyret, som livvester, var inntakt.
   En annen ting som forundret de som fant båten, var at fenderne hang ute. Tre fendere på den ene siden, en på den andre. Fenderne henges vanligvis ut når en annen båt legger til langs siden, eller man fortøyer langs en brygge, når man seiler ute på havet tar man fenderne inn.
   Forseilet var revnet, men ellers virket alt i orden. En jolle hang i daviter på akterenden, satelittnavigatoren og andre instrumenter var skrudd på. Hauger med pent sammenbrettede klær lå på akterdekket.
Avblåst
Til å begynne med var man usikker på hvor når båten ble tom for mannskap, men etterforskene som overtok undersøkelsene etter at båten var tauet inn til Townsville mener nå at det ikke fantes mennesker om bord etter den søndagen da karene la ut fra havnen. Kaz II hadde seilt alene i to dager!
Etter tre dager med intens søk ble leteaksjonen avblåst, men regnet med at ingen ville være i liver etter så lang tid i vannet. Politiet antok ganske snart at det var mest sannsynlig at de tre karene hadde falt over bord. Familien til de savnete brødrene har derimot ikke gitt opp. De har kommet over fra Western Australia og fortsatt leting med båter, fly og skip for egen regning.
   - De er i live et sted der ute, og de venter på at vi skal finne dem! sier Peter Tunsteads datter Donna, overbevist om at de tre hardføre og kreative karene ikke har druknet. - De er sikkert solbrente og sultne og tror at vi har glemt dem, men det har vi ikke!
Terje Dahl
Terje Dahl
Teorier
Politiets etterforskere tror at det mest sannsynlig er at uvær har gjort at karene falt over bord, men det finnes godt med teorier i byen Townsville og andre steder i Australia.
   - Jeg har snakket med andre seilbåtfolk her, sier vår redaktør Terje Dahl, som er i Townsville, - og selv om den mest aksepterte teorien er at det har skjedd et uthell så mener mange at det er en del som ikke henger sammen og gjør saken til en gåte. Noen lurer på om Kaz II ble bordet av moderne sjørøvere, men lommebøker og bærbare datamaskiner ville vel neppe fått stå i fred. Andre spekulerer i om det hele er en avledningsmanøver - at karene har forsvunnet frivillig, men dette her er vanlige, solide folk som ikke har noen kriminell bakgrunn. Det har også dukket opp et par andre tomme båter i området, og noen i båter har forsvunnet overbord på uforklarlig vis, så det er jo de som mener at vi har noe overnaturlig på gang her!
Hai.
Hai.
Feil sted
- Skal jeg si hva jeg selv tror så har jeg en følelse av at de leter på feil sted, sier Terje Dahl, som selv seilte alene rundt i Stillehavet i fire år i sin lille seilbåt Coco Loco. - Jeg tror at når de seilte ut fra beskyttede Shute Harbour og etter en kort seilas oppdaget at det kom noen uværsbyger så ville de søke ly bak en av de mange øyene i området. De rakk ikke engang å ta inn fenderne og stue vekk de bærbare datamaskinene, men lot motoren gå på tomgang mens de søkte etter et egnet sted å ankre opp. Jeg frykter at selv om
kapteinen og brødrene var seilvante så hadde de kanskje ikke erfaring med en katamaran. På bildene og filmen jeg har sett kan det virke som om forseilet var bakket over på motsatt side av storseilet for å legge bi, noe som forklarer at det var revnet, men en katamaran dreier jo annerledes enn en langkjølet seilbåt. Siste informasjon jeg har fått er at et fiskesnøre var viklet rundt et av rorene, så jeg vil anta at de pent sammenfoldete klærne på akterdekket betyr at karene gjorde et forsøk på å få fjernet dette ved å gå i sjøen. Hvis det var en fisk som hadde fått snøret til å vikle seg rundt roret så ville det høyst sannsynlig ha vært en eller flere haier snusende rundt skuta, og jeg har selv sett hvordan fiskeblod i sjøen kan gjøre sultne haier opphisset og angrepslysne. Det er svært mange store haier i området her, og vi har hatt haiangrep. Karene kan ha fått panikk, og da han som sannsynligvis var igjen om bord prøvde å hjelpe gikk det kanskje ikke bedre enn at han havnet i sjøen også. Dessverre.
Avslo
Terje Dahl tok kontakt med de savnedes familiemedlemmer som er i Townsville for å tilby sin hjelp, men de avslo det velmente tilbudet.
   - Det er mange av de
Hva mener du?
Hva mener du har skjedd? Har du noen tips som kan hjelpe til med å finne de savnete karene?
  Jeg har  følgende innlegg/synspunkter:
 
  Navn:
  E-postadresse:
 
opplysningene man finner i media som ikke henger helt sammen, men da jeg gjerne ville få svar på en del spørsmål jeg har i den forbindelse fikk jeg til slutt beskjed på at de hadde snakket sammen og ikke ville svare på dem, sier Terje. - Det finnes mange teorier om hva som har skjedd, men noen burde sortere og sammenfatte opplysningene for å kunne begrense området hvor man søker. Det kan jo være at datteren faktisk har rett, at en eller flere av karene er i live på en av de mange holmene, - at Kaz II rett og slett seilte ifra dem mens prøvde å klargjøre roret eller gikk i land!



Spøkelsesskipet Kaz II:
- Kan ha lett på feil sted!

Kaz II, forlatt på havet.
Kaz II slik den ble funnet

Det var i april 2007 at katamaranen Kaz II ble funnet seilende uten mannskap utenfor nordøstkysten av Australia. Letingen etter de tre karene som skulle være ombord ga ikke noe resultat.
   - Over sambandsradio hadde de meldt at Kaz II var ved George Point, men kanskje man ikke har tenkt på at det finnes to steder i området med dette navnet! sier vår redaktør Terje Dahl.

Den siste politihøringen før man henla saken konkluderte med at en av seilerne må ha falt over bord mens han holdt på å ordne fiskesnøre som hadde viklet seg rundt roret og at de to andre også havnet i sjøen da de prøve å hjelpe han. At de alle tre hadde druknet fordi de var dårlige svømmere.
   - Dette er jo omtrent slik jeg selv også opprinnelig trodde at uhellet kunne ha skjedd, sier vår redaktør og tidligere jordomseiler Terje Dahl, - men da jeg mye seinere oppdaget at det var to steder i området med navn George Point begynte jeg å lure!
Kart - klikk for større versjon!
Kart over området - Kaz IIs bevegelser.
1. Avreisestedet.
2. Første George Point.
3. Mulig observasjon.
4. Omtrent her ble Kaz II funnet.
5. George Point på Hinchinbrook Island.
Klikk på kartet for en større versjon!
Siste kontakt
Siste kontakt man hadde med seilerne om bord i katamaranen var da de sendte en radiomelding om at de var i nærheten av George Point. Under den omfattende ettersøkningen og seinere undersøkelser har man hele tiden trodd at det er snakk om George Point som ligger like ved der de hadde kastet loss for å seile nordover langs kysten.
   - Jeg oppdaget at det også fantes en odde som heter George Point på Hinchinbrook Island, som ligger i samme retningen hvor de skulle seile, og dette passer langt bedre med tidspunktene! forklarer Terje.
Blåste opp
Kaz II forlot Shute Harbour ved Airlie Beach klokka åtte på morgenen. Å seile til den første George Point-odden vil for en vanlig seilbåt i lett bris ta maksimum ta to og en halv time. For en katamaran som Kaz II og i god vind ville det ta under halve tiden. Det blåste raskt opp til svært frisk bris fra sydøst like etter karene kastet loss fra havnen. Likevel mottar man radiomeldingen om at katamaranen var ved George Point klokka 18.45. De skal altså ha brukt nesten ti timer i stedet for i overkant av en time!
   - Det rimer ikke, fastslår vår redaktør og erfarne seiler, - men hadde de seilt til det andre George Point så passer tidspunktene langt bedre!
Redaktøren sjekker seilene
Redaktøren sjekker seilene på sin seilbåt Coco Loco
Fosset avgårde
- La oss si at de kaster loss fra den nærmest vindstille havnen og heiser seil. De har medvind rett aktenfra så de setter storseilet ut til en side og forseilt ut til den andre. Raskt kommer de klar av bukta og de beskyttende øyene og får vind langt i overkant av hva de hadde regnet med. De rekker ikke engang å ta inn fenderene eller spise frokosten de hadde gjort klar. Ukjent med en katamaran-seiling som de var så ble de nok forbauset over at de fosset avgårde og hadde mer enn nok med å beregne om det gikk for fort og hva de eventuelt skulle gjøre. Med vind rett aktenfra og seilene satt til hver side så er det ikke så lett å redusere farten - det finnes jo ingen bremser på en seilbåt! Kanskje de syntes at båten seilte å stabilt at det var artig å suse av gårde. De seilte jo innenfor de beskyttende The Great Barrier Reef så bølgene var ikke store selv om vinden blåste opp til 30 knop. Jeg kan nesten se dem for meg: En som står ved roret og jobber kontinuerlig for å holde katamaranen på rett kurs, en som holder øye med seilene og en som passer på at de seiler på rett kurs og ikke treffer korallrev eller andre båter. Alle tre nærmest beruset av farten, glemt var frokost og fendere!
Liten storm
Terje har sjekket at det blåste opp den katastrofale dagen, og det gjorde det. Fra en frisk bris på 20 knop til en stiv kuling på 30 knop, med opp i mot liten storm i kastene.
   - Det ble nok raskt en skrekkblandet fryd, for de seilte sikkert dobbelt så fort som de hadde gjort noen gang tidligere, det var jo første gangen de seilte en slik katamaran! Usikre som de nok var på hvordan de skulle klare å redusere farten uten å risikere en jibb som kunne rive masten over bord håpet de nok at det kun var vindbyger som ville gi seg etter en stund, og at det beste var å fortsette racer-seilasen til det løyet.
   Terje lurer på om de suste av gårde hele dagen uten å tørre å gjøre annet enn å holde seg på dekk for å passe på at de ikke fikk en katastrofal jibb.
   - Det sprutet nok sikkert en del allerede i starten, så for ikke å få klærne våte av saltvann kledde de litt av seg, - og det er jo ikke akkurat kaldt i tropene!
   Det ble funnet pent sammenbrettet klær i cockpiten, så politiet antok at de hadde kledd av seg for å gå i vannet på morgenen, men karene var ikke særlig svømmedyktige og Terje stiller spørsmål om de ville ha gjort det når det helt klart hadde blåst opp og var ruskete.
Terje Dahl sendte en e-mail til journalisten i avisen som dekket Kaz II- saken. Han fortalte om de to stedene med samme navn, men fikk ikke noe svar.
Kjapp radiomelding
Terje antar at da de nærmet seg Hinchinbrook Island så klarte de å sende en kjapp radiomelding om at de var ved George Point, men sa ikke hvilken George Point. At de så forsto at de antagelig kom rett i mot sørkysten på øya, og at de måtte gjøre ett eller annet for å unngå å brase rett på land. Da de ble nødt til å skifte kurs gikk kanskje to av karene på dekket for å dra forseilet forsiktig over til den andre siden for å unngå en ukontrollert jibb. I slik vind er det voldsomme krefter i et seil, så kanskje de ble feid på sjøen av en smekk av seilduken da de prøvde. Karen bak roret ville nok forsøke å dreie katamaranen opp mot vinden for å redde de to andre, men det kunne raskt ha medført den jibben de prøvde å unngå, med den følge at han selv ble feid på sjøen av bommen. Kaz II seilte så videre alene. Et revnet forseil på feil side bremset på farten og et storseil på babord side gjorde at katamaranen seilte neste tilbake i samme retning den var kommet fra. Til den ble funnet 160 kilometer nordøst for Townsville, i nærheten av The Great Barrier Reef.
Ikke funnet
- De tre karene er fortsatt ikke funnet, nå over to år etterpå, men jeg lurer altså på om man har lett på feil sted, sier Terje
   Politiet prøvde å analysere dataene fra seilnavigatoren (GPS) om bord, men karene hadde fortalt venner at datasystemet ikke fungere 100 prosent og at de prøvde å fikse det. Politiet menet at karene seilte av gårde i nordvestlig retning etter at de forlot Arlie Beach. Seint på kvelden den samme dagen viste dataene at katamaranen drev av gårde uten kontrollert styring.
   
- Det mangler etter det jeg kan forstå data for en periode, og det er den perioden hvor politiet har konkludert med at de befant seg i ro i nærheten av George Point like ved avreisestedet Airlie Beach. Hvis de lå nærmere ti timer i ro for anker i nærheten av land må man jo lure på hvorfor de ikke har spist den pådekkete frokosten eller annen mat i løpet av dagen. Eller tatt inn fenderne som hang over ripa, for karene var ordensfolk, sier Terje som selv seilte til sydhavet i sin seilbåt Coco Loco.
    - Det kan jo være at karene lå så lenge ved det første George Point like etter avreise fordi de hadde problemer, men da ville de nok ha kontaktet familien på mobiltelefon. Falt de i vannet like etter at de stoppet ved første George Point ville de jo ikke ha kunnet gitt radiomelding på kvelden. Andre seilbåtfolk jeg har snakket med mener at det stemmer bra tidsmessig å seile i sterk medvind og nå Hinchinbrook Island tidlig på kvelden. Jeg frykter at man ikke har tenkt på at det finnes to George Point i området, avslutter Terje Dahl.


(For hele artikkelen om Kaz II mysteriet skroll til toppen av siden eller klikk her)

For å lese mer om Terje Dahls seilas til sydhavet - klikk her
For å kjøpe Terje Dahls bok om seilasen eller hans andre e-bøker - klikk her

For vår faktasider livet i havet, - klikk her
For vår debattside om haiene, - klikk her

Tips en venn : "Har du lest artiklen om den tomme seilbåten i Australia i internettmagasinet Sydhav - sydhav.no?"
Til  (fyll inn): Fra (fyll inn):

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |