forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |


Seilkanoen Hokule'a:

- Jorda rundt uten navigasjonsutstyr!

Magnus Andersen i båten sin
Terje Dahl og Hokulea i Townsville

Den verdensberømte tradisjonelle seilkanoen Hokule'a har lagt ut på en ny seilas, denne gangen jorda rundt. Etter avreisen fra Hawaii bar det, uten navigasjonsinstrumenter og motor, til
New Zealand og så til Australia. Vår redaktør Terje Dahl traff mannskapet da
de kom til Townsville, og han var spent på hva de kunne fortelle om sine opplevelser.

Hokule'a er en kopi av en tradisjonell seilkano med to skrog fra Hawaii, en "wa'a kauloa". Den la ut på sin første seilas i 1975. Nå - 40 år seinere - er Hokule'a på sin første jordomseiling.     Temaet for seilasen er "Malama Honua" som
Hokulea taues mot land
Hokulea taues mot land
Hokulea ankommer Townsville
Hokulea ankommer Townsville
Nærkontakt med ferge!
Nærkontakt med ferge!
Hokulea dreies
Hokulea dreies
Terje takker Kamaki for praten
Terje takker Kamaki for praten
kan oversettes med "Ta vare på kloden". I tillegg til å vise at det er mulig å seile jorda rundt uten motor og navigasjonsinstrumenter så vil man spre budskapet om at vi mennesker må lære å ta bedre vare på miljøet.
    Hokule'a la også på denne seilasen ut fra Hawaii og var nå kommet til byen Townsville i det nordlige Australia. Vår redaktør Terje Dahl var tilstede da seilkanoen ankom og han har snakket med mannskapet.
Ruskete vær
Kamaki Worthington har vært med som mannskap på Hokule'as seilaser i 22 år og han kunne fortelle at de av og til hadde opplevd stormer:
    - Ja, vi har opplevd ruskete vær innimellom, med så store bølger at de har skylt over dekket, forteller han.
    - Har dere redningsflåter om bord, hvis det skulle gå riktig ille? spør Terje og forteller at han alltid hadde på seg vest med line som han huket fast i manntauet rundt dekket til lille Coco Loco når han var ute på havet.
    - Vi har ingen redningsflåte, men vi har en seilbåt som følger med oss for å kunne hjelpe oss hvis det skulle gå galt. Vi bruker redningsvester, som blåser seg opp hvis vi havnet i vannet, og som deg så huker vi oss fast med liner når vi beveger oss rundt på dekk, forklarer Kamaki.
    - Hva med reving (redusering) av seilene hvis det blåser opp? Katamaraner, som jo Hokulea er, kan jo kantre siden de ikke har noen kjøl som balansere båten?
    - Nei, våre to seil kan ikke reves. Så vi må være veldig oppmerksom, og ta dem ned hvis det kommer en kraftig stormbyge. Det trengs 10 personer for å få seilene opp og ned, så vi må alltid ha et minimum mannskap på ti. Vi foretrekker å være 14-16 ombord, sier han.
Rent i senk
- Hva med andre skip - er dere ikke redde for å bli rent i senk siden Hokulea ligger lavt i vannet og ikke har radar?
    - Følgebåten vår har radar og passer god på oss! Vi har radio som gjør at vi kan kommunisere med den og andre båter, smiler Kamaki.
    Terje forteller Kamaki at hans landsmann Thor Heyerdahl på Kon-Tiki ferden og seinere seilaser over havene så masse søppel i havet, og lurer på om mannskapet på Hokulae'a opplevde det samme. Og om de hadde opplevd problemer med drivende containere eller lignende.
    Kamai bekreftet at de så masse søppel, og at det på spesielle steder i Stillehavet var ekstra ille: At det derfor på slike steder var ekstra viktig at de holdt skarp utkikk hele tiden.
Opp til Townsville
Terje lurer på om de hadde en fin seilas fra Brisbane opp til Townsville. Om de kunne seile raskt i smult vann bak barriererevet med en javn og fin passatvind fra sørøst.
    Kamaki rister på hodet og forteller at det slettes ikke hadde vært en behagelig seilas. Været og vindene hadde endret seg hele tiden og gjorde det som skulle ha vært en behagelig etappe til et slit. Han legger til at været hadde virket å endre seg de seinere årene - og at det å navigere etter sol, måne og stjerner ikke var så lett som tidligere.
Terje i Coco Loco
Terje i Coco Loco
Hokulea mot Bora Bora
Hokulea mot Bora Bora
Coco Loco på Bora Bora
Coco Loco på Bora Bora
     Terje forteller at han selv kun hadde hatt sekstant og kompass da han seilte alene rundt i Stillehavet i 23-fots Coco Loco. At han hadde syntes det var utrygt å nærme seg land fordi overskyet vær gjorde solnavigering vanskelig: Uten å være sikker på hvor nærme øyene var kunne det være lett å forlise mot et korall-rev!
    Kamaki bekreftet at de hadde samme problemer, og at det nå var andre problemer i tillegg siden de også navigerte etter havstrømmene og vindene:
    - Havstrømmene og vindene har endret seg, ja, til og med livet i sjøen. Tidligere så vi mange delfiner mellom Hawaii og Tahiti, men denne gangen så vi ingen, kanskje havforholdene har endret seg så mye at småfisken som delfinene lever av har blitt tvunget til å flytte til at annet sted - og at delfinene har fulgt etter?
    - Hvor lenge er det lengste du har vært ute på havet i Hokule'a uten å se land?
    - 28 dager, svarer Kamaki.
    - Vel, jeg slo deg så vidt i min lille seilbåt, jeg var 32 dager på havet fra øyene utenfor Panama-kanalen til Marquesas-øyene!
Fin form
Hokulea så i fin form ut etter den ruskete seilasen opp fra Brisbane. Den hadde blitt grundig forsterket med glassfibrer etter en kullseiling i 1978, da en av mannskapet hadde druknet da han hadde padlet av gårde mot land på et surfebrett for å hente hjelp.
    Hjelpebåten, en stor seilbåt, hadde slept Hokule'a inn fra havet utenfor Townsville og inn i elveutløpet som var anløpshavnen for fergene som tok turistene ut til Magnetic Island. Ja, det hadde vært nesten nærkontakt med en av fergene som ville ut, men den klarte såvidt å manøvrere seg mellom land og Hokulea'a.
    Det gikk også lett å få tauet Hokule'a til akvariet Reef HQ i byen, som er verdens største akvarium med levende koraller. Akvariet ligger sentralt i byen og det var lett for besøkende å ta en titt på den verdensberømte seilkanoen.     Terje fikk også se hvordan man klarte å snu farkosten så det skulle bli lettere å komme opp på brygga ved veggen til akvariebygningen: Ved hjelp av tau og vind gikk det greit selv om det tok litt tid.
    Hokulea fikk seg en velfortjent pause, men det ble ikke noen ferie på mannskapet: De var ute på en misjon og ikke en lystseilas! Så for dem bar det av gårde på land for å fortelle skoleklasser og andre om Hokule'a og budskapet om at vi må ta bedre vare på planeten vi bor på!


For å komme til vår artikkel om seilkanoer, - klikk her.
For Hokuleas egne hjemmesider, - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |