
Gress-skjørtene
er
ikke laget av gress!
For mange er sydhavet blå laguner, kritthvite strender, vaiende
palmer, hula-hula - og gresskjørt. Ja, i sydhavsshow og danser
hører jo gress-skjørtene med, men i dag er de dessverre
ofte laget av plastikk. På de mer isolerte øyene i
sydhavet kan du fortsatt finne folk som bruker tradisjonelle klesplagg,
men gress-skjørt er en rivruskende gal betegnelse: Skjørtene
som svinger om hoftene er ikke laget av gress!
Det er
nok mulig at man i gamle dager brukte skjørt laget av gress
noen steder i verden, men neppe i sydhavet. Før den hvite mann
dukket opp gikk folkene i sydhavet gjerne helt nakne i varmen. Brukte
de en form for klesplagg under seremonier så var de
 |
Naken
|
nok heller
laget av palmeblader eller andre lokale materialer som var bedre egnet
enn gress.
Nakne
villmenn
La Pérouse, franskmannen som var en av de første europeere
til å seile til Hawaii, skrev følgende om sitt besøk
til øyene i 1786: "- Nakne villmenn, kokosnøtter
og andre frukter, men verken gull eller sølv". Skuffende,
med andre ord.
Kaptein Cook og kaptein Wallis, som også var
blant de første til å se øyene i Polynesia, fikk
tegnet folkene de så. De var nakne eller lettkledd i løse
gevanter, men noen gresskjørt er det ikke å se på
tegningene. Påkledningen var oftest i forbindelse med seremonier,
gjerne slike med tradisjonell dansing.
I
noen land, som Kiribati, var det vanlig at mannfolkene
vanligvis gikk
 |
Kiribati
|
 |
Tuvalu
|
nakne
til daglig, mens kvinnene etter puberteten fikk på seg
en form
for korte skjørt laget av palmeblader. Mennene brukte også
skjørt ved spesielle anledninger, men da gjerne seremonielle
skjørt i form av matter vevet av blader fra pandanuspalmen.
Europeiske
misjonærer
Etter
det man vet så gikk altså folk til daglig nakne på
alle øyene over hele sydhavet før den hvite mann dukket
opp, men
så ble det raskt slutt. For hakk i hel på de oppdagelses-reisende,
som var på jakt etter gull kom jo misjonærene, og for
dem var det å gå rundt naken en stor synd. Europeisk
klær
måtte
man ha på uansett hvor varmt og upraktisk praktisk det var!
I Polynesia er ordet for det lokale lendekledet
"lava-lava" og historien går gjerne slik at da de
første misjonærene ville vikle stoff fra en klesrull
rundt dem for å skjule nakenheten så hylte de innfødte
"lava-lava!" straks en runde rundt livet var ferdig. "Nok-nok
(- dette er mer enn nok)!" Heldigvis var det mange misjonærer
som forsto at dette kunne være mer enn nok til daglig, og kun
forlangte at de innfødte tok på seg lange kjoler og bukser
når de gikk til kirken på søndagene!
Vevde
matter
 |
Tonga
|
 |
Mikronesia |
Ja, det
burde jo være mer enn nok med et luftig ledeklede under den
tropiske
solen i Polynesia. Nå var det
jo slik at flere av de første europeerne til den andre siden
av jordkloden så at de innfødte brukte en form for lendeklær
under seremonier. Disse var da gjerne laget av vevde matter av tørkede
blader fra pandanus-palmen eller såkalt tapa-stoff laget av
barken fraspesielle trær. Når det dreide
seg om dansing var det gjerne "gress-skjørt", laget
av fiberne av barken til hibiskus-busken. I Samoa
laget man også lava-lava'er av andre tradisjonelle materialer
som blomster, blader, fjær og skjell - gjerne festet til et
slags bredt belte flettet av plantefiber. I Mikronesia
litt lenger nord holdt man på tradisjonene
lenger enn i Polynesia, og det er ikke så mange år siden
det var vanlig at man så damer og jenter kun iført et
tradisjonelt gress-skjørt. Vanligvis var det laget av fibere
fra bananplanten som
ble tilbredt, tørket, vevd og farget med naturlige farger.
Yngre jenter hadde gjerne på seg en liten bunt
av bregner holdt på plass av en snor rundt livet a-la Evas fikenblad.
Gutta nøyer seg fortsatt på mange ytre øyer med
en smalt tøystykke som dekker manndommen, nærmest en
slags "g-string"!
Luftig
Besøkte
man polynesiske land som Tuvalu i tiden rundt den andre verdenskrig
ville man se at det aller vanligste klesplagget var en lendeklede
laget av tørkede blader fra kokosnøtt-palmen. Det
var deres
form for arbeidstøy. Om man var ute og fisket, jobbet i taro-åkeren,
passet unger eller bygget hus så var dette korte klesplagget
ganske så praktisk. Det
var luftig samtidig som det beskyttet de edle delene ganske bra. Ble
det skittent var
 |
Gammel bilde, Tuvalu
|
det bare
å vasse ut i lagunen for en dukkert - eller kjapt lage seg ett
nytt!
Disse
korte gress-skjørtene ble kun brukt til daglig, skulle man
ha tradisjonelle
seremonier så måtte det vakrere saker til. Ja, dekorerte
skjørt bruker fortsatt noen steder hvor man holder på
tradisjonene. Bladene fra kokospalmen blir gjerne byttet ut med langt
finere og hvitere blader fra pandanuspalmen eller barken fra
hibiskus-buskene.
Bladene ble behandlet på spesielle måter, som tørking
over ild og i solen. Ofte
bruker man gjerne et knelangt skjørt som basis, og utenpå
det er det er dekorativt smalere skjørt. Dette ytre skjørtet
har gjerne dekorasjoner
som hørte til hver familie, og farget svart,
rødt og gult med farger laget fra
lokale
trærs røtter. Ja, jeg måtte selv ikle seg et slikt
tradisjonelt gress-skjørt da jeg giftet seg med min polynesiske
kone Emma i Tuvalu. En familie fra øya Nanumea, hvor jeg hadde
tilbrakt noen uker i min seilbåt Coco Loco noen år tidligere,
anså meg for å tilhøre deres familie og forlangte
at jeg ble dresset opp i deres families gress-skjørt!
Hula-hula
Det er gjerne i forbindelse med sydhavdans, oftest kalt feilaktig
for "hula-hula", at man tenker på gress-skjørt.
Det være seg om det er på underholdning for turistene
på et hotell i sydhavet eller et sydhavsshow i Norge. Som man
har lest av det overstående så er betegnelsen gress-skjørt
feil - og oftest så er ikke dansene som vises særlig tradisjonelle
heller. Over hele sydhavet så er det man helst viser for turistene
den formen for dansing som man finner på Tahiti i Fransk Polynesia,
en såkalt tamure (tamure). Her danser jentene sensuelt med vaiende
og dirrende hofter
i et ofte forrykende tempo til dundrende trommer, mens gutta liksom-forfører
jentene med lav hoftehøyde og saksende knær! Jentene
har da gjerne på seg en kort-kort lava-lava av et blomstret
tøystykke, mens gutta har korte "gress- skjørt".
Ikke særlig tradisjonelt, men det fenger jo! Navnet ble visstnok
satt på dansen av en amerikansk soldat som laget en sang hvor
tamure passet inn som et slags la-la-la i refrenget! Navnet på
den ekte sensuelle dansen på Tahiti, som kjapt ble forbudt av
misjonærene, var "'upa'upa". Mange steder i sydhavet
viser de fram en "light"-versjon av Tahitis tamure, med
lengre skjørt og ikke så hissige hoftebevegelser.
Dramatiserer ordene
"Hula-hula"
er en helt feil betegnelse for den moderniserte formen for sydhavsdans
som turistene gjerne opplever. Hula er en dans på Hawaii, hvor
de polynesiske
utvandrerne laget seg sin egen lokale form for sydhavsdans - hvor
de dramatiserer ordene i legender med bevegelser. Tradisjonell hula
er sjelden særlig sensuell selv om danserne beveger
seg svært
grasiøst, det er gjerne med håndbevegelsene at man "snakker".
 |
Malia Petersen
|
Selvsagt
har amerikanerne "vesternisert" hula med andre instrumenter
og rytmer,
men tradisjonell hula har fortsatt en høy stjerne på
Hawaii med årlige konkurranser. Halvt norske Malia Ann Kawailanamalie
Petersen er en velkjent hula-mester!
Plastikk
Gress-skjørtene
som brukes til dansing over hele sydhavet er
dessverre sjelden laget av tradisjonelle
materialer. Det er mye enklere å lage eller kjøpe noe
av strimlet plastikk, og de innfødte tror
 |
Kiribati
|
gjerne
at turistene blir mer imponert hvor mer glorete fargene er! Selv syntes
jeg det er mye mer spennende å oppleve dansing som tilhører
den gamle kulturen på den øya jeg besøker enn
å se noen prøve å lage dårlige etterligninger
av tamure fra Tahiti, og langt hyggeligere å se forseggjorte
danseskjørt av tradisjonelle materialer. Plastikk er det dessverre
mer enn nok av i vår hverdag!
Velsydd
Heldigvis finnes det land og steder hvor man fortsatt
bruker en form for "gress-skjørt" eller lendeklede.
I land som Samoa
og
 |
Fiji
|
Fiji bruker
mange av de lokale folkene en forseggjort form for lendeklede under
arbeid og fest. Det er da snakk om et velpresset og velsydd lendeklede
av svart dressmateriale, som ser omtrent ut som en skotsk kilt. Regjeringsmedlemmer
og høvdinger bruker dem under utøvelsen av sitt embete,
politiet bruker sin versjon av dem, - og eldre gentlemen bruker dem
gjerne til daglig. Så heldigvis har man klart å holde
på noen tradisjoner, selv om mye er på vei ut. Vi får
bare håpe at man snart også forstår at fisk og taro
er mye sunnere enn hamburger og chips, og at man ved
å glemme sine gamle kunster mister noe man kanskje vil
få bruk for en gang i framtiden.
For
vår artikkel om dansing i sydhavet - klikk her.
|