forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | kontakt |

Henrik og Sissel:
Serine døpes!Kjøpte båt i Polynesia for å oppleve øyene!

Henrik Five Sæther og Sissel Lian er et samboerpar fra Trondheim som fant ut at de ville seile mellom øyene i Stillehavet, men i stedet for den lange seilasen fra Norge tok de fly til Fransk Polynesia og kjøpte seilbåt der!

Henrik jobbet som styrmann på supplybåt i Nordsjøen, mens Sissel var sykepleier på St. Olavs hospital i Trondheim. I vår første artikkel kan vi lese deres beretning om hvordan de fant seg en seilbåt i Fransk Polynesia:
    - Sommeren 2013 ble ideen om seilas i stillehavet satt til grunn. Sissel hadde visstnok (uten at hun helt husker det selv, men dog veldig sannsynlig), lagt ut om noen øyer eller steder hun hadde sett på tv som hun ville besøke. Henrik sa da at han hadde en drøm om å seile verden rundt, og at disse øyene var bare mulig å nå med seilbåt. Dessuten syntes Henrik det var langt morsommere å seile fra sted til sted enn å ta fly og buss. Sissel sa seg enig, og planlegging av et lengre seilas var igang.
Henrik og Sissel
Tahiti
Hver vår blomsterlei rundt halsen
- 27. januar pakket vi koffertene og la ut på en 49 (!) timers lang tur til Tahiti. Dette var riktignok den totale tiden fra vi sto opp hjemme i Osloveien til vi landet på flyplassen i Tahiti. Vi hadde også 12 timers stopover i Los Angeles, og benyttet de timene til å leie oss bil og besøke Hollywood og Santa Monica beach. Likevel ble det veldig mange timer, og vi var både lei og sliten når vi landet på polynesisk jord. Likevel var alt glemt når vi gikk ut av flyet klokken halv 7 på morgenen og blir møtt med 20 grader og sol, dansende lokale og vi får hver vår blomsterlei rundt halsen.
    Etter ankomst hotellet tillot vi oss noen timer på øyet… Vi skulle allerede noen timer senere se på de to første båtene.
Paradiset av en øy
- Megleren vår, Aurore, var snill og skulle låne oss mopeden sin den påfølgende dagen når vi skulle besøke Moorea. Hun mente det ikke kom på tale at vi skulle besøke dette paradiset av en øy, uten å ha mulighet til å oppleve den skikkelig, så hun
insisterte på at vi skulle ta oss en runde rundt øya på mopeden hennes. På kvelden overtar vi da en noe skranglete moped som Henrik var skeptisk til allerede da. Men, men…. neste dag tar vi ferjen over til Moorea for å se denne båten:
    På båten bodde det en dame og en katt. Hun skulle passe på båten for eieren, som bor i Frankrike. Vi kan ikke akkurat si at hun tok veldig godt vare på båten. Den var rotete og skitten og svært lite innbydende. Det kunne til og med se ut som mugg i taket på lugarene.
    Etter å ha tatt en titt på båten begynte vi på sightseeingen vår. Det var overskyet denne dagen, og på en sådan dag trenger man vel ikke å bruke solkrem? Note to self; DET gjør man!
Moorea
    Halvveis rundt øya begynte mopeden å lage stygge lyder. Henrik rakk akkurat å si «jeg syns mopeden sjangler», før bakdekket ryker. Midt i ingenmannsland måtte vi begynne å trille(!) mopeden til nærmeste bensinstasjon. Heldigvis var ikke dette veldig langt. Men to kilometer i 30 grader er langt og tungt nok. Henrik ble litt irritert på Sissel når hun syntes det var morsommere å gå bak og ta bilder av Henrik og mopeden i stede for å hjelpe til å dytte. Skjønner ikke det…
    Framme på bensinstasjonen skulle det vise seg at det var lettere sagt enn gjort å få av dekket på den gamle mopeden. Bakhjulet hadde nemlig rustet fast, og 4 mann holdt på i over en time, nærmere 2 timer, for å få av dekket. På den tiden hadde jo siste ferje rukket å gå, og vi måtte finne ny plass for natten på Moorea. Velbrukte penger…
    Neste dag måtte vi opp tidlig på morgenen for å dra over til Tahiti igjen. Aurore ble kjempelei seg når hun hørte at vi hadde hatt trøbbel med mopeden. Her fikk vi se en siste båt på Tahiti, før vi dro videre til Raiatea på kvelden.
    Båten var ikke helt det vi var på utkikk etter, men det var veldig fint å få noen båter å sammenligne med, slik at vi ble mer sikker på hva vi ville ha og ikke. På kvelden tok vi flyet videre til Raiatea.
Raiatea med Tahaa i forgrunnen
Raiatea
En kult omkring krigerguden «Oro»
- På kvelden lander vi på Raiatea. Vi hadde letet lenge etter en billig og sentral plass å bo på øya, og det billigste alternativet var et familiepensjonat ikke langt fra sentrum av Utuora. «Mor» i huset stå linet opp på flyplassen og tok imot oss da vi landet. Hun snakket litt dårlig engelsk, men prøvde likevel iherdig å kommunisere med oss. Rommet vi fikk hadde ikke A/C, så vi hadde en vanlig vifte i stede. Dette gjorde jo at Sissel (igjen) ble oppspist av mygg. Henrik kom ikke akkurat billig fra det han heller, men Sissel sine bitt hovnet opp til (tradisjon tro) store byller.
    Raiatea, «Faraway heaven», er den nest største øya i Fransk Polynesia. Øya har et areal på 238 km2 og har i underkant av 13.000 innbyggere. Før Kristendommen ble innført var Raiatea et viktig religiøst sentrum. På øya utviklet det seg en kult omkring krigerguden «Oro», med høvdingprester som hadde religiøs så vel som politisk makt.
Raiatea med Tahaa i forgrunnen
Fransk Polynesia
    Men, allerede neste dag begynte det vi skulle hit for.. nemlig å se på båtene.
    Alle båtene var da besøkt, og vi hadde nå en tøff oppgave med å velge ut hvilke båter vi likte og hvem vi ville by på, til hvilken pris, og hvilket ekstrautstyr vi måtte påkoste hver båt. Selvfølgelig var jo den dyreste båten også den flotteste. På kvelden (vi hadde leid oss moped igjen :P), kjørte vi avgårde til ett sted vi ble tipset om var fint å se solnedgangen. Dette var på vestsiden av øya:
    Vi ble tipset om at vi burde besøke en av de utallige matvognene som stiller seg opp på bestemte plasser rundt på øya fra halv 6-tiden og utover på kveldene. Vognene er fullt utstyrt med kjøkkenfasiliteter og de setter ut campingstoler og bord som gjestene kan benytte seg av. De lokale lager nemlig ikke middag hjemme selv, men tar med seg hele familien sin til disse vognene og spiser middagen her. Og maten var nydelig! Beste maten vi spiste på hele turen!
Flyttet inn i båten vår
- Endelig har vi overtatt og flyttet inn i båten vår! :D Vi kan ikke tro hvor heldige vi er… her bor vi på en stor katamaran midt ute i Stillehavet med turkis hav rundt oss og temperaturer som ligger stabilt mellom 25-30 grader. Torsdag ble innflytningsdagen, og det første vi måtte begynne med var å kaste rot og rask som forrige eier hadde etterlatt. Det viser seg at de var noen reale skrotnisser begge to, og vi brukte hele dagen og påfølgende dag på å hive ubrukelig skrot, og vaske ned båten. Det ble noen turer inn til land for å få kastet alt. Nå begynner det å falle på plass, og vi skal på matbutikken for å gjøre storhandel i morgen.
Sirene
Sirene er en 2001 modell Fountaine Pajot Belize 43 Maestro: En fransk-bygget katamaran på 43 fot, kjøpt på Tahiti.
    Første måltid på SY Serine ble noe så spennende som Toro tomatsuppe med makaroni. YES! Toro svikter aldri :D     Vi har kjøpt med oss litt proviant hjemmefra, og det kom godt med i dag. Det ble tidlig kveld på oss etter å ha ryddet og vasket hele dagen. Vi var ganske spente på hvordan temperaturene kom til å være på natten, men det gikk overraskende greit. Henrik sov hele natten, men jeg, Sissel, våknet hele tiden. Men det var mer på grunn av at «noen» snorket, og båten rørte på seg. Men vi kan rapportere om at det var ubeskrivelig deilig å stå opp halv 9 på morgenen og hoppe rett ut i sjøen for en morgendukkert.
Handle inn frokost
- Etter svømmeturen gikk vi til butikken for å handle inn frokost, men den var jo stengt… De feirer visst 1. Mai i Tahiti også. :P Jaja… vi handlet oss litt frukt til noen som sto ved veien før vi trasket til en døgnåpen butikk i nærheten i stede. Vi kjøpte oss banan, avokado, ananas og vannmelon. Ikke før vi kom tilbake til båten begynte vi å regne over hva vi egentlig hadde betalt… og på prislappen på vannmelonen sto det 1480 XPH, som tilsvarer svimlende 104 kroner!!!!! Vi har betalt 104 kroner for en VANNMELON! Det er en kjent sak at Fransk Polynesia er en dyr plass, men dette tok virkelig kaka. Skal nyte hver eneste bit av den vannmelonen, og den BØR smake fortreffelig!
    Nå er det snart natt her i Tahiti. I morgen har vi planer om å prøve oss på vår første båttur alene, over til Moorea. Denne turen skal ta 2-3 timer hver vei, så da får vi prøvd oss litt. Det er meldt gode forhold for seiling i morgen. Vi får se om vi overnatter på Moorea, eller om vi tar turen tilbake til Tahiti igjen samme dag. Vi får se…
    Note to self; sjekk prisene FØR du handler!

Av Sissel og Henrik

For Sissel og Henriks egne nettsider om seilasen, klikk her
For våre faktasider om Fransk Polynesia, klikk her
For artikler fra Fransk Polynesia, klikk her

Mer om sydhavet?
Paradiset farvel!
"Paradiset Farvel!"
Terje Dahl bodde seks år i sitt sydhavsparadis. I et hus med tak av palmebladet og gulv av grus, to meter unna lagunen. Fisket hai, fanget kokosnøttkrabber og levde et Robinson Crusoe-liv uten aviser, biler, cola og TV. Helt til orkanene dukket opp...
Klikk her for å lese om Terje Dahls andre bøker.

Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.

Sydhav på nettet
Terje Dahl

forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | kontakt |