forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Jeanett og Aleksander på stranden i Fiji.
Jeanett og Aleksander i Fiji:
- Livets glade dager!

Jeanett Sætre og Aleksander Måseide
bor litt utenfor Ålesund. De elsker å reise, oppleve nye plasser og kulturer. Etter å
ha sett en del av USA bestemte de seg
for en enda lengre reise - og Fiji sto på programmet!

- Bula!! =) Vi er i Fiji og lever livets glade dager
"I morgen reiser vi til Fiji, - å heeerlighet som jeg gleder meg!"
med bading, soling og herlige paraplydrinker. Vi bor på Mana Island Resort, et nyyydelig hotell ute på Mana Island, øya ligger en og en halv timers båttur unna byen Nadi på hovedøya i Fiji. Mana er virkelig paradis! Når vi ligger ved bassenget ser vi rett ut i havet, og det hele ser ut som et postkort, det kan virkelig ikke bli vakrere enn dette. Jeg vet jeg sa det samme om Whitheaven Beach og om Sanibel Island i fjor, men nå er det virkelig sant! Alt er fantastisk med Fiji, folkene her er så gjestfri som ingen andre kan være. De bærer bagasjen vår uansett hvor vi skal, alle hilser, spør om det går bra med oss, eller om vi trenger hjelp til
Blide!
Blide folk!
noe. I går når vi skulle til Mana ble vi først hentet av en buss som skulle frakte oss til båten som vi skulle ta, vi sto på busstoppet i 20 min og ventet, og i løpet av den tiden stoppet to biler oss å spurte om vi trengte hjelp eller om vi trengte skyss! Gode, snille fijianere:)
Gladeste folkeslaget
- Jeg hadde hørt at det skulle være veldig dyrt ute på resorten her, men i forhold til Australia er det billig, og 12 kroner for en øl er ikke å forrakte! Maten er god, været er fint og vi har det helt topp, livet kan ikke bli bedre :)
Men en ting skal være sagt, det er nå vi virkelig ser kontrastene, fra et rikt og sivilisert Australia til fattige Fiji, dette så vi
Mana Island ligger i Mamanucaøygruppen på vestsiden av hovedøya i Fiji. Det tar 90 minutter med båt eller 12 minutter med fly fra den internasjonale flyplassen i Nadi.
spesielt inne i Nadi, folk bor i små hus,
og bilene er ikke av den nyeste sorten om man kan si det slik, men allikevel er nok fijianere noe av det gladeste folkeslaget vi har sett noen gang. Penger er nødvendigvis ikke alt :)
   Vi blir er i 4 dager til, og vi skal nyte hvert minutt og sekund:)
Nydelig plass
- Det var virkelig med vemod vi dro fra Mana Island derifra. For en nydelig plass, for et nydelig folk, det kan virkelig ikke bli mer perfekt! Og skal jeg være ærlig så felte jeg en tåre eller to når båten gikk, her kunne jeg vært lenge, lenge!! Vi
Mana Island
har de siste dagene kost oss med fantastisk vær, varme temperaturer både til land og til vann og ikke minst nydelig drikke og mat! Vi har truffet masse herlige, fantastiske mennesker som sier "BULA!" og smiler uansett hvilken tid det er på døgnet. Jeg kan aldri minnes å ha truffet så herlige mennesker, noen gang!!
"Fiji-time"
- Jeg har den siste uken verken sjekket nyheter eller mail, derfor har det også blitt lite i bloggen. En skulle tro at jeg
Jeanett går i vannet...
har gått rett inn i "Fiji-time". Fijianerne gjør nemlig ting kun når det passer dem, og ingen stresser med noe. Her går dagene sin vante gang, og ting skjer når det skjer, fantastisk!!
Øyhopping
- En dag hadde vi meldt oss på en øyhopping-tur slik vi fikk sett litt mer av øyene her. Totalt finnes det over 300 (!) øyer, og vi kan skryte av å ha sett 5:) haha..
   Etter turen dro vi tilbake til resorten og ventet på båten
Jeanett på Castaway
som skulle hente oss å kjøre oss til Nadi igjen klokken halv 5. Vi kom til hotellet i Nadi i 7 tiden, og i kveld har vi kun vært ute og spist middag, nydelig biff forresten :P
Tilbake hit
- En helt fantastisk uke var over, nye eventyr ventet og vi gledet oss selvfølgelig. Men helt ærlig var nok dette det vanskeligste landet å forlate.
   En ting er sikkert, en gang skal vi tilbake hit, men når... det vet ingen :)

Av Jeanett og Aleksander

For Jeanett og Aleksander egen internettblogg om turen - klikk her.
For våre faktasider om Fiji - klikk her.
For våre andre artikler/reisebrev fra Fiji - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |