forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk |mat | helse | mysterier | Tangaroa | Robinson | penpals | linker | billetter | kontakt |

Silje og Geir på stranden.

Silje og Geir giftet seg på Cookøyene:
- Vårt sydhavsbryllup

Pappa Geir, mamma Silje, Selina på 7 år, Adrian på 4 og Malene på 5 måneder la ut på en jorda-rundt-reise, og et av stoppe-stedene på turen var Cookøyene. Her ble det giftemål på en kritthvit sandstrand!
Les Siljes egen beretning:

"I flere år har vi sagt at om vi skal gifte oss ønsker vi å gjøre det på en fin strand med bare våre barn tilstede Nå hadde vi sjansen til å realisere vår bryllupsdrøm, og vi bestemte oss for å benytte sjansen."

- Jeg hadde på forhånd lest at Cook-øyene er et greit sted å gifte seg på, i og med at det juridiske arbeidet ikke er så komplisert. Mange hoteller har også egen bryllupsplanlegger som tar seg av det juridiske såvel som det praktiske rundt seremoni og fest. I og med at et jorda rundt-tur krever en del planlegging det også, bestemte vi oss fort for å finne et hotell som kunne tilby en bryllupspakke.
Bryllupspakker
- Det er mange hoteller på Rarotonga som tilbyr bryllupspakker. Prisene for overnatting og arrangement avhenger selvsagt av hvor luksuriøst hotellet er, men det er noe for de fleste prisklasser. Pakkene inkluderer som oftest blomster, prest, papirarbeid, vielsessted og champagne. I tillegg kan man bestille ekstra tjenester som fotograf, bryllupskake, skjønnhetsbehandlinger osv.
Muri BeachSå flott ut
- Vårt valg falt på Muri Beachcomber, et prisgunstig hotell som så flott ut på internett. Vi bestilte en uke på hotellet, og gav samtidig beskjed om at vi ønsket å gifte oss. Vi ble enige om en dato, og så var vi i gang! Det ble noen e-mailer frem og tilbake om vielsessted, bestilling av fotograf osv, men ikke slik at det føltes stressende. Vi måtte også ordne noen papirer før avreise. For å få prøvingsattesten som er Barna er klare!nødvendig for å gifte seg måtte vi og forloverne våre fylle ut et skjema. I tillegg måtte vi bestille fødselsattester på engelsk. Noen dager før vielsen tok bryllupsplanleggeren oss med til et kontor i byen der vi søkte om å få gifte oss på Cook-øyene. Med hjelp fra bryllupsplanleggeren hadde vi fylt ut skjemaene på forhånd, så det ble et kort besøk. Etterpå stod blomsterbutikken for tur. Etter en del fundering fikk vi valgt blomsterbukett og Bryllup på strandenblomsterkjede. Ikke lett å velge når det er så utrolig mye fint! Dagen før bryllupet hadde vi møte med både frisør og fotograf for å snakke litt om våre ønsker. Disse møtene var det også bryllupsplanelggeren vår som arrangerte for oss.
Dagen kommet
- Så var dagen kommet. Vi tok en rolig formiddag, dog med litt stress knyttet til stryking av kjoler og skjorter. Et par timer før vielsen ankom frisøren min. Hun ordnetRarotonga fra luften. håret mitt og sminket meg. En halv time før vielsen kom også fotografen. Han gikk i gang med å ta bilder med en gang, slik at han også fikk med seg litt av forberedelsene.
I siste liten var alle påkledd og ordnet, og det var på tide å rusle ned til stranda. I det vi gikk ut fra bungalowen vår spratt det frem en mann fra buskene, det var visst vår egen spillemann. Mens vi vandret gjennom hotellets frodige hage og ned til stranden fulgte han spillende etter oss. Dette var med på å skape en høytidelig og romantisk stemning, og satte oss virkelig i riktig humør. Da vi kom ned på stranden sto presten klar sammen med bryllupskoordinatoren vår, fotografen og noen få skuelystne turister. De hadde laget et flott hjerte av blomster i sanden, og vi tok plass inne i hjertet. Med kritthvit sand mellom tærne og en knall turkis lagune i bakgrunnen gav vi hverandre vårt "yes, I do". Selve vielsen var over på ca 5 minutter, og etterpå måtte vi signere papirer på at vi hadde giftet oss. Det formelle var nå avsluttet, og vi begynte med fotografering.
Tropisk regnskyll
- Vi tok mange bilder, både på stranden og i hotellets hage. Da vi var omtrent ferdige åpnet plutselig alle himmelens sluser seg, og det kom et ordentlig tropisk regnskyll. Det sies at regndråper i brudens slør bringer lykke, men siden jeg ikke hadde slør håper jeg at regn i håret gjør samme nytten! Etter fotograferingen hadde vi tenkt å gå ned på stranden en tur, men siden alt ble vått etter regnskyllet gikk den planen i vasken. Restaurant med tre barn og brudekjole fristet heller ikke, så vi valgte å bli værende utenfor bungalowen vår. Geir og de to eldste barna gikk på butikken og kjøpte alt det godteriet de ville ha, noe som var veldig stas. Barn er barn, og etter litt godterispising ville de heller erstatte brudepikekjole og dressbukse med badetøy. Og hvorfor ikke avslutte en perfekt dag med et deilig bad!
Folkeregisteret
- Som nygifte fortsatte vi vår jorda rundt-tur, og "bryllupsreisen" ble en tur ut til Aitutaki. Da vi kom hjem igjen til Norge leverte vi vielsespapirene vi hadde fått på Rarotonga til Folkeregisteret, og noen uker senere fikk vi tilsendt dokumentasjon på at vi var registrert som gift med hverandere.

- Oppsummert vil jeg si at veien til drømmebryllupet var kort, men opplevelsen var stor. Jeg vil virkelig anbefale alle som har en slik drøm om å realisere den. Vi har i hvertfall ikke angret et sekund på at vi valgte å gifte oss på en strand på andre siden av jorden.

Silje Sveigenes

Bryllupsreise til sydhavet...
Tenk deg en romantisk tur på stranden i månelyset. Hånd i hånd mens bølgene vasker sakte over den selvlysende hvite sanden.
Jo, vi forstår godt at det blir mer og mer populært å dra på bryllupsreise til sydhavet!.

..eller gifte deg der?
Tenk deg et ekte sydhavsbryllup med deg i hovedrollen! Det er flere steder i sydhavet hvor man arranger slike seremonier, - enten det skal være et ekte bryllup med prest eller bare en romantisk oppfriskning.

For våre faktasider om Cookøyene - klikk her.

Tips en venn : "Har du lest artiklen i internettmagasinet Sydhav om Silje og Geir som giftet seg i sydhavparadiset?"
Til  (fyll inn): Fra (fyll inn):

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.