forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Bounty"Mytteriet på Bounty"-sagaen fortsetter:
Film-kopien seilte rett inn i en orkan og sank

Det virker som om alt etterspillet etter det beryktede mytteriet på Bounty aldri tar slutt. Kopien av skuta som ble brukt i storfilmen med Marlon Brando i hovedrollen sank i orkan Sandy den 29. oktober 2012. Kapteinen er fortsatt savnet og en etterkommer av mytterist-lederen Fletcher Christian døde da hun ble skylt overbord.

Historien startet 23. desember 1787, da MHS Bounty la ut fra Spithead i England med kurs for sydhavet for å hente brødfrukt til slavene ved plantasjer i Karibia. Det var på vei hjem igjen, om morgenen 28. april 1789, at det gikk galt: Fletcher Christian og en del av mannskapet gjorde mytteri. Kaptein Bligh og 18 av mannskapet ble satt ombord i den 23-fot lange lettbåten, mens mytteristene seilte Bounty tilbake til Tahiti for så å søke skjul på ubebodde Pitcairn.
Marlon Barndo og Trevor Howard som Fletcher Christian og kaptein Bligh .
Marlon Brando og Trevor Howard i filmen
Bøker og filmer
Så langt historien om det berømte mytteriet, som ble til en rekke bøker og filmer. Til storfilmen fra 1962, den med Marlon Brando og Trevor Howard i hovedrollene som Christian Fletcher og kaptein Bligh, fikk filmselskapet bygget en tro kopi etter de gamle skipstegningene. Bounty II skulle i følge filmanuskriptet brennes slik det gikk med den originale Bounty, men Marlon Brando protesterte og skuta fikk leve videre. Den ble siden brukt til en rekke tv-program og filmer, som "Pirates of the Caribbean"-filmene.
Ikke sjødyktig
BountyNoen uker før den skjebnesvangre seilasen var Bounty II på slipp til overhaling, og en av skipsverftsarbeidene har siden sagt at han advarte kapteinen mot å seile skuta i dårlig vær:
   - Jeg forklarte han at jeg var mer enn bekymret over hva vi hadde funnet, sa Todd Kosakowki.
   Han hadde viste kapteinen mange råtne planker i skroget, men i stedet for å skifte ut de dårlige bordgangene så hadde de fått beskjed om bare å malt over elendigheten.
   - Det ville ha kostet masse tid og penger å reparere skuta, og det ville ikke kapteinen gå med på, sa han.
Til salgs
Kaptein Robin Walbridge
Robin Walbridge
Kaptein Robin Walbridge hadde vært på Bounty II i 17 år, men nå var skuta til salgs for 4.6 millioner us-dollar og han fryktet nok at det ville bli vanskelig å få solgt den hvis sannheten om den dårlige tilstanden kom fram.
   Robin Walbridge ble av sin kone beskrevet som en fantastisk og ansvarsfull kaptein, og det er ingen tvil om at skuta var hans store lidenskap. Men det har kommet fram at nok følte seg litt for uovervinnelig etter alle årene som kaptein. Ja, i en tv-dokumentar sa kapteinen at "vi jakter på orkaner"!
   Kaptein Walbridge likte å hyre unge og uerfarne mennesker, og da skuta sank hadde den i følge en av de eldste et så godt
som nytt mannskap - uten erfaring.
Claudene Christian
Claudene Christian
Etterkommer
En av de som var ubetalt mannskap ombord i Bounty II var 42 år gamle Claudene Christian. Hun var så vidt man vet en direkte, om enn fjern, etterkommer av mytterilederen Fletcher Christian, som døde på øya Pitcairn 20. september 1793. Som sanger, turner, skjønnhetsdronning og forretningskvinne hadde hun opplevd mye, men var nok sikkert spent på livet ombord i en seilskute da hun mønstret på i august 2012. Mye tyder på at hun stortrivdes om bord - og at hun hjalp de få som slet med å tilpasse seg eller hadde spesielle krav når det gjaldt helse.
Mot orkanens øye
Bounty-kopien var vei mot Florida da
superstormen Sandy blåste seg opp til 185 km i timen på østkysten av USA. På grunn
av varmere havvann
Kart med kursendring. Klikk for engelsk artikkel og større kart!
Kursendringen
enn normalt ble den til en uvanlig stor og kraftig orkan.    Opprinnelig hadde Bounty II holdt en østlig kurs for å komme vekk fra orkanen, men forandret så av en eller annen grunn kurs - rett mot orkanens øye. Skuta lakk allerede som en sil, men nå begynte å ta inn vann for alvor. Pumper og motorer streiket og seilene ble blåst av mastene. Mannskapet på 16 forberedte seg på å gå om bord i livbåtene, men en diger bølge rullet skuta nesten helt rundt og skylte dem alle på havet. To rednings-helikoptre kom tilstede etter en times tid, og vinsjet de som klamret seg til vrakrester og redningsflåter opp fra det opprørte havet.
   14 stykker ble reddet i løpet av kort tid, men to var fortsatt savnet. De fant Claudene Christian først etter ti timer og prøvde å gjenopplive den bevisstløse damen, men det var for seint. Kaptein Walbridge har enda ikke blitt funnet.
Fortsetter
Hva som fikk kapteinen på Bounty II til å legge ut på havet i en skute som ikke var sjødyktig og attpåtil forandre kurs rett for orkanen får vi nok aldri svar på. Kanskje ble han presset av eieren til å seile? Kanskje hadde han hadde feil informasjon og trodd han ville komme seg trygt til den delen av en orkan som vanligvis har svakere vind? Eller han trodde at skuta nok en gang ville komme seg gjennom problemene, selv om skuta var lekk og Sandy en monsterstorm?
   Uansett, det kan nesten virke som om sagaen om mytteriet på Bounty fortsetter. -Ikke bare skjedde det dramatiske episoder på Pitcairn, ikke bare druknet fire av mytteristene da skipet som fanget dem sank, ikke bare tok Marlon Brandos datter med sin tahitiske motspiller i filmen sitt eget liv, men til og med den hittil nyeste kopien av skuta tok liv under hva som kalles uforklarlige omstendigheter.
    Ordet "bounty" betyr "løsepenger/skuddpremie" og det kan nesten virke som om navnet forsatt krever sitt - mer enn 200 år siden Fletcher Christian satte kaptein Bligh i lettbåten.



Vår første artikkel om mytteriet på Bounty, klikk her
Vår andre artikkel om mytteriet på Bounty, klikk her
Vår tredje artikkel om mytteriet på Bounty, klikk her

Våre sider Pitcairn, klikk her

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |