forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
I juni 2002 forlot Fredrik Buer det langstrakte land for å studere i Australia. Fra snø, stillongs og elg - til sol, surf og kenguru!
Fredrik, Kim og Jon på en strand nord for CairnsVår fantastiske backpacker-tur på Australias østkyst
Dette er historien om da tre studenter i Perth omsider våget seg over på andre siden av store farlige Australia. Over til "østkanten" som vi liker å kalle det. Der hvor menneskene tror de er så viktige, bare fordi de bor mer sentralt enn oss. Men du verden hvor bra tur vi hadde. Ta deg en liten pause fra alt kjas og mas og sett deg ned å les om hva vi opplevde. Enjoy!

Del 1. Fra Cairns til Hervey Bay

Jon og Kim i CairnsDa var det igjen klart for en oversansynelig heisatur her i aussie land. Denne gangen var det østkysten som stod for tur, og Jon, Kimberly og jeg skulle leke ekte backpackere å se mest mulig på en tidsramme av under 3 uker. Gaute og Henrik ble ikke med denne gangen, siden de savnet 20- og snø altfor mye til å bli her i jula:)
Planleggingen av denne turen var vel kanskje ikke av verdensklasse. Vi visste helt siden september at vi skulle dra, men tiden går fort her nede, og dagen før avreise diskuterte vi i 5 minutter med en actionfilm i bakgrunnen, og fant ut at resten kunne gjøres på bussen. På forhånd hadde vi kjøpt flybillett og en bussbillett med OZ Experience. Dette opplegget er genialt, for man betaler en sum og kan bruke bussene deres så mye man vil. Opplegget er organisert og det følger med guide på alle bussene, men hvis man liker seg godt på et sted kan man hoppe av bussen og ta en annen senere. Dessuten er det bare folk på vår alder der. Eneste ulempe er at bussene ikke kjører hver dag, noe som førte til at vi ble liggende i Cairns i 5 dager før vi kom avgårde. Egentlig ikke noe ulempe, for Cairns har masse å gjøre. Vi tok blant annet en tur i en regnskog, besøkte kenguruer og snorklet ved Great Barrier Reef, som er verdens største korallrev!
Green IslandCairns
Som sagt startet vi opp i Cairns, som ligger i delstaten Queensland nord i Australia, og er hovedsakelig et sted der turister drar ut til korallrevet. Veldig turistpreget og tusenvis av operatører som tilbyr alt fra Bungee og dykking til hesteridning og regnskogsafari. Backpackerstedet vi bodde på i Cairns var en av de beste på turen, skikkelig tropisk og hver dag hadde de "spis så mye du vil" for $7 og det er bra. I tillegg kostet en mugge med øl $6 så vi klaget ikke. Selv om Qld-ølet XXXX ikke kan sammenlignes med WA's Swan gikk det da ned, og gjorde at jeg ble med 4 ukjente engelskmenn og damer alene på en pub i byen, rotet meg etterpå bort i Cairns sentrum og fant ikke fram til backpackerstedet før sent sent. Da er det ikke fullt så populært å velte inn på et 6 manns rom... Men moro var det!
Høydepunktet i Cairns var da vi snorklet ved revet. Vi dro ut til Green island trakk på oss dykkemaske og svømmeføtter. Her møtte vi 2 engelske jenter, Caroline og Jennie, og disse var vi sammen med på en stor del av turen. Meget pene til å være britiske må sies, selv om vi først trodde de var lesbiske. Men det var de ikke! Great Barrier Reef var veldig bra, og etter å ha snorklet en times tid la vi oss på stranda for å steke litt. Australia har etter det jeg vet to store rev, Great Barrier på østsiden og Ningaloo reef på vestkysten. Nå har jeg vært ved begge, og jeg klarer ikke helt å skille dem. Tror kanskje det er litt mere farger ved Great Barrier, men en stor fordel med Ningaloo er at det ligger veldig nærme kysten og man kan faktisk spasere ut fra stranda. Ved Great Barrier må man kjøre båt alt fra en time avhengig hvor langt ut man vil.
Under oppholdet i Cairns dro vi også en tur til en regnskog i Cape Tribulation og var blant annet innom et dVi bader i en kulp.yrereservat der Jon holdt en stor slange. Guiden vår var veldig australsk; iført hatt, støvler og Queensland aksent det vil si at han sa "aitt" etter hvert ord og trodde han var veldig morsom. Det var han noen ganger, men for det meste ikke. Første gang jeg har sett ordentlig regnskog og badet i en regnskog kulp. Kjempegøy! På denne turen så vi også ville krokodiller for første gang på en båttur langs en elv, men de var ikke større enn at man kunne vri om truten på dem hvis de ble for innpåslitne:)
Mission Beach
Omsider kom vi avgårde med OZ bussen og turen bar til Mission Beach. Dette er et veldig lite sted med minimalt å gjøre, så vi ble der bare en natt. Backpackerstedet var denne gangen nesten luksus og nesten 20 stykker fra bussen satt sammen i en ring ved et stort basseng og hadde drikkeleker. Veldig morsomt for man lærer masse om hverandre særlig når man leker "Never have I ever..." Tipper vi var ca 10 ulike land i ringen og det var kjempegøy. For første gang på turen hadde vi egen dusj, kjøleskap og do på rommet og det var deilig!
Airlie Beach
Airlie Beach er først og fremst et sted for de som vil besøke Whitsunday islands. Det fikk vi dessverre ikke tid til pga tidspress, men vi har hørt masse bra om det. På en av øyene ligger Whiteheaven beach, som har blitt kåret til en av verdens beste strender! Så har du tid er det absolutt å tenke på. Vi ble kun en natt i Airlie dessverre, men det var moro om kvelden og veldig sosialt. Her måtte vi si adjø til Caroline og Jennie fra England og det var kjempetrist. Men det er slik en backpackertur er; man møter nye folk og tar farvel hele tiden. Stedet vi bodde på denne gangen var "naturvennlig" det vil si at dusjen omtrent var ute og at edderkoppene kravlet under senga. Men det er jo litt sjarm oxo da, man blir liksom vant til det. Da jeg stod å pusset tennene neste morgen kravlet 2 store firfirsler oppover speilet for å hilse på! Og mens vi snakker om dyr, neste sted vi stoppet var vel mer firfirslens land enn menneskets.
FredrikDingo
Dingo er vel det råeste stedsnavnet jeg har hørt om her nede. Dingo er egentlig et dyr, men dette stedet har altså samme navn. Dingo ligger så langt fra alt man kan komme og det er veldig fascinerende. Her bor 50 mennesker, så da bussen vår kom, ble befolkningen mer enn doblet. Da vi kom fram ble vi møtt av en skikkelig cowboy som skulle lære oss å slå med pisk. Det var kjempegøy, og verdt å ta med seg hvis man skulle møte noen som måtte like det:) Etterpå ble alle på bussen kjørt i lasteplanet på en skikkelig outbacktruck ut i ødemarken for å se kenguruer og skyte med rifle og hagle. Kun en jente fikk prøve seg som skytter, men det var gøy å se! Tror aldri jeg har sett mer ødemark enn dette og det var spennende.
Da det ble mørkt ble vi kjørt til en kvegfarm for å overnatte. Denne dagen var det 38 grader ute og det var det også på rommene. Her fantes ikke air con. Men Dingo var hittil det råeste stedet vi har bodd på. Vertene på farmen hadde skikkelig opplegg klart. Blant annet en drakonkurranse mellom de to bussene, selvsagt vant vi og som straff måtte de andre vise de bleke rompene til oss. Etterpå var det klart for drikkelek og jeg meldte meg selvsagt frivillig for en gratis iskald pils. Den var slett ikke iskald og outbackfyren ristet den skikkelig for å gjøre det ekstra jævlig. Vi var 6 stykker på hvert lag. Alt gikk ut på å drikke fortest og alle satt bak hverandre. Så fort en var ferdig måtte han/hun helle resten av pilsen over hodet og omfavne han/hun foran å viske "I love u" i øret. Hvis noen reiste seg opp under leken ble hele laget disket. Vi drakk fortest og vant, men jentene på laget vårt klarte selvsagt å stå opp så vi ble disket... I Dingo danset vi også line dance, og det er kjempegøy, selv om jeg etter drikkeleken hadde litt problemer med takten. Det var det flere som hadde, og jeg skulle gjerne likt å tatt opp på video 50 backpackere som hopper og Kart - klikk for større utgave!spretter rundt til countrymusikk! Rednex med "Cotton Eye Joe" ble også spilt i løpet av kvelden!
I Dingo var det masse ville dyr og vi så frosker hele tiden. Grønne små jævler, men jeg tror ikke de er farlige. Natten ble lang og varm, aldri under 30 grader, men man blir faktisk vant til det. Dagen etter bar det videre til Bagara.
Bagara
Det fine med OZ Experience er at de velger ut en god blanding av fine og ufine overnattingssteder. Etter å ha overlevd natten i Dingo kom vi til flotte luksusleiligheter i Kelly's Beach resort som til og med kostet det samme. Dusj og bad i egen leilighet er nydelig, selv om air con selvsagt ikke virket! Dette ble en rolig kveld med drikkeleker langs bassenger og masse frosker og flyvende kakerlakker. Her fantes oxo en liqour store (kryss i taket) så alkoholkonsumet ble billigere denne gangen!

Av Fredrik Buer

Les andre del av Fredriks tur på østkysten, klikk her.
Les vår artikkel om Fredriks tur på vestkysten, klikk her.

For å komme til Fredriks sider "Fredrik Down Under", klikk her.
Les våre andre artikler om Australia, klikk her.
For å lære mer om Australia, klikk her.
For å sjekke hotell i Australia, klikk her.
For å sjekke prisliste på reiser til Australia, klikk her
Tips en venn : "Har du lest Fredrik Buers reisebrev om hans backpacker-tur på Australias østkyst i "Sydhav på nettet?"
Til  (fyll inn): Fra (fyll inn):

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.

forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker  | billetter | kontakt |