forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Cristine mater kenguruer!
Norske jenter i Australia, del 2:
- Action hele tiden!

Stine Ufs og Christine Lohne fra Drangedal var innom sydhavet på sin reise jorda rundt. Og Australia måtte de også ha med. I første brev hørte vi om turen fra Sydney til Cairns, nå forteller jentene om elverafting og seilcruise på veien tilbake:

"Har hatt det helt topp denne tiden i Australia, dette er et land vi vil tilbake til!!"
Det siste vi gjorde i Cairns, som ligger nord på østkysten av Australia, var å rafte! Dette var noe vi både gledet og gruet oss til. Det var i alt 5 båter, med 6 personer i hver. Vi brukte noen timer ned elva, og noen av båtene kantret. Båten vår holdt også på å gå rundt, og Stine kuttet opp knokene på hånden da hun nesten ramla ut. Hehe. Var action hele tiden, var gørrmoro (syns iallefall Christine, som absolutt har lyst til å gjøre dette igjen), men for Stine sin del var det nok med denne ene gangen.
   Morgenen etter hadde vi bestilt tog sørover igjen til Airlie Beach, som er et utgangspunkt for seilturer i The Whitsundays på The Great Barrier Reef (verdens største korallrev). Togturen tok 12 timer, og typisk nok havnet vi i togkupe med noen som luktet VELDIG svette og hadde drøssevis av hyperaktive unger, så mesteparten av togturen ble tilbrakt i kafé-kupeen..

Christine, Whitehaven Beach
Christine, Whitehaven
Bra uteliv
Airlie Beach er en veldig artig og koselig plass, der er det en gate der alt er samlet av hosteller, restauranter, butikker og reisebyråer. Vi hadde 3 netter her, og bare slappa av og sola oss og shoppa litt. Er forresten veldig bra uteliv her, og vi bodde på et hostell der det er en bar som nesten alle backpackerene kommer til når de skal ut.
   Så var det tid for seiltur, noe vi hadde gledet oss til LENGE! Christines store drøm er å seile jorden rundt, og har vært det helt siden hun var liten, så nå skulle en del av denne drømmen bli oppfylt. Vi hadde booka 4-dagers seiltur (ikke 5 dager som vi trodde, hehe, vimsehuer...). Først hadde vi en natt på resort i Airlie Beach, deilig med egen stor leilighet. Så tilbrakte vi 4 dager på sjøen på en stor seilbåt, "Solway Lass", som er over 100 år gammel og har vært med i både 1. og 2. verdenskrig! Skikkelig pirat-skute! Vi fikk et eget lite soverom under dekk. Vi slappa ordentlig av dissa dagene, og tilbrakte en del timer på soldekk, med mp3-spiller eller en bok. Om kvelden satt vi samla rundt et bord og spilte kortspill med folk fra både USA, Australia, Sverige osv. Ble ganske godt kjent med en svensk jente, Karin, hadde masse moro med henne!
   Vi stoppet også på den vist kjente sandstranda i The Whitsundays som heter Whitehaven Beach. Kritthvit sand som var finkornete som mel, helt utrolig deilig å gå på! Vi fikk våtdrakter som vi måtte ha på oss når vi skulle bade, pga dødelige maneter i området.
"Nemofisken" - klovnefisk
"Nemofisken"
Nemofisken
Var også på en annen øy der vi snorklet, det var kjempemoro! Vi så mange forskjellige fisker i forskjellige størrelser og farger, så bl.a. Nemofisken!
I løpet av seilturen fikk vi servert masse god mat, så vi gikk aldri sultne. Sjøl om vi hadde både regn og skyer innimellom på turen, så hadde vi en helt perfekt tur. Dette er noe vi kommer til å huske for bestandig, og som absolutt har vært et av høydepunktene på turen!!
   Når vi kom i land overnatta vi på samme resort som vi gjorde før seilturen. Da ordnet Christine til med biffsnadder på
kvelden, og så kikket vi
"Flygende hunder"
Strand
på Frustrerte Fruer. Kos!
   Dagen etter reiste vi med 15-timers natt-tog videre sørover langs østkysten til Hervey Bay. Vi fikk ikke sovekupe, pga at det var fullt, så natta ble tilbrakt i togseter.. Når Stine våkna om morgenen fikk hun med seg soloppgangen og 2 kenguruer som "leke-boksa"!
Landkrabber
Vi booka dobbeltrom i Hervey Bay, like greit det, for det er liten prisforskjell i forhold til dorms, og veldig godt å ikke måtte dele bad med andre!
   Her tilbrakte vi 2 dager på sandstranda. På ettermiddagen dukka det opp titusenvis av små landkrabber opp fra sanda, det var ganske spesielt å se på. De gravde seg ned igjen i sanda om vi kom for nærme, så det var jo veldig greit da.. Hehe. Vi hadde forresten sandstranda nesten for oss sjøl disse dagene, og var kjempefint og bade der! Det må sies at vi var litt nervøse når det plutselig kom kjempemange store fisker som svømte rundt oss, for de hoppa kjempehøyt over vannet i en enorm fart! Vi ante fred og ingen fare da det plutselig kom en svær og stygg fisk i lynets fart rett mot oss, det var bare flaks at vi ikke fikk den i hodet!!! Hehe!
Strand, Fraser Island
Verdens største sandøy
Deretter var det klart for dagstur til Fraser Island, som er kjent pga at den er verdens største sandøy, 123 km lang! Fins ingen veier der, kun sand å kjøre på, så en MÅ ha firehjulstrekker for å komme seg fram. Høydepunktene på Fraser Island-dagsturen var Eli Creek, som er en klar, gjennomsiktig elv med kun sand på bunnen, ingen planter eller dyr. Vi vassa oppover denne elva, og i elvemunningen lå mange og sola seg og bada. Vi kjørte videre og kom fram til et skipsvrak som ligger på sandstranda ut mot havet. Det heter Maheno, og var tidligere et luksuriøst passasjerskip. Etterpå var det tid for lunsj på et av de få resortene på øya her, og på slutten av dagen fikk vi et par timer ved en innsjø som heter Lake McKenzie. Detta er absolutt en av de fineste plassene vi har sett på turen vår!! Og det trakk ikke akkurat ned at det var ferskvann! Innsjøen hadde kritthvit deilig sand, gjennomsiktig og turkist vann, før det lenger ut ble mørkeblått. Var perfekt å bade der! Og mens vi bada dukka det opp to dingoer (ligner på vanlige bikkjer, men er nærmere ulven, som kan angripe mennesker), de kom gående på sandstranda og snuste lenge på sekkene våre.. Heldigvis gjekk de vekk etterhvert, men var moro å se de da, siden denne øya er kjent for disse.
Q1 i Surfers Paradise
Q1 i Surfers
Surfers Paradise
Siste destinasjon i Australia var Surfers Paradise, som er en by som ligger rett sør for Brisbane. Her var vi 5 dager, hos Tore (Berntsen) og to norske jenter som han bor med her, May Linn og Barbro. De bor i en kjempestor leilighet i et høyt hotell med utsikt mot havet, og de var så snille som lot oss bo her de 5 dagene vi var her. Koset oss masse, var deilig å slippe unna dorms på hostell! Her i Surfers Paradise har vi vært på kino ("Knowing"), shoppa litt, sett Q1 som er verdens største leilighetsbygg (ligger rett ved siden av hotellet til Tore og jentene), og så har vi møtt Kristin og Jeanett Eriksen fra Treungen som også er på tur. Ble en del skravling om turene våre! Vi sjekka også ut utelivet her, var på vorspiel hos noen andre norske her i Surfers, kjempekoselig!!
Stine, Kristin og Jeanett
   En av dagene var vi innom en bar som heter "-5", der ALT er laga av is! Vegger, stoler, sofaer, skulpturer, barbenker og til og med glassa er laga av is, kjempekult!
Tore jobber på Hard Rock Cafe her i Surfers, så vi var jo selvfølgelig innom han og kjøpte noe mat også.
   Turens andre legebesøk ble gjort her i Surfers. Stine har hatt veldig vondt i beina i et par uker, vært hovne og fått noen kuler. Ble bare verre og verre, til slutt ble det vanskelig å gå. Legen visste hva det var med en gang, det var pga masse gåing med den tunge ryggsekken. Så da håper vi på at noe smertestillende fra legen kommer til å hjelpe.

Hatt regn og overskyet vær disse dagene vi har vært her, så håper på noe sol og strandliv i Asia, som er neste og siste stopp på turen vår! Har hatt det helt topp denne tiden i Australia, dette er et land vi vil tilbake til!!

Av Christine og Stine

For jentenes første reisebrev fra Australia - klikk her.
For jentenes reisebrev fra New Zealand - klikk her.
For jentenes reisebrev fra Cookøyene - klikk her.
For jentenes egne internettblogger om turen - klikk her.
For våre faktasider om Australia - klikk her.
For våre andre artikler/reisebrev fra Australia - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |