Med
stjerner og magi over verdenshavene:
DE SISTE SYDHAVSNAVIGATØRENE
Stillehavets vikinger har i århundrer navigert sine utriggerkanoer
over havet etter sol, stjerner, bølgenes bevegelser - og magi. I
dag er denne fantastiske kunsten
i ferd med å dø ut og bli glemt for alltid.
Var
det noe som rørte seg der ute i horisonten?
Jeg klatrer opp på mitt lille gyngende dekk og setter hånden over
øynene. Hav, hav, hav . . . Vent litt - det var da noe hvitt på
den bølgetoppen langt der ute til babord? Jo, se der! Et trekantet
seil som dupper opp og ned i de store bølgene. Og der . . .enda
ett . . . og der . . . og der! Jeg må være i nærheten av Puluwat,dette
må være øyas mannfolk som er ute på det åpne havet for å fiske.
Se på den rekken av hvite seil - for et syn!
Da
kaptein Cook og de andre oppdagelsesreisende kom fram til sydhavsøyene
etter strabasiøse seilaser over et hav som dekker mer enn 1/3 av
vår klode, ble de møtt av innfødte i store kanoer. Noen steder kanoer
med dobbelt skrog, mens de på andre øyer besto av ett skrog med
en utrigger. Kanoer som var så raske at de kunne seile i ring rundt
de klumpete galeasene. Og de imponerte langveisfarende fikk høre
beretninger om hvordan de innfødte i disse farkostene hadde krysset
lange havstrekninger, noe som ikke sto tilbake for de bragder som
de hadde utført selv!
Hvor overlegne de havgående kanoene enn var, så forsvant
de relativt fort etter at den hvite mann hadde "oppdaget" de allerede
bebodde øyene. Det var ikke bare kanoene som forsvant, for europeerne
brakte med seg sykdommer og vold. De innfødte døde i tusentall av
for oss ufarlige plager som meslinger og influensa. Men dette var
ukjente sykdommer i Stillehavet og øyboerne hadde følgelig ikke
noe immunforsvar mot dem.
I tillegg til sykdommer kom også slavehandelen
til de før så idylliske sydhavsrikene, mannfolkene ble bortført
for å arbeide på plantasjer eller i gruver. På Marquesasøyene, omtrent
midt i Stillehavet, ble befolkningen i løpet av snaue hundre år
redusert fra over 50 000 til under 2000. Og dette er langt fra noe
enestående tilfelle, på noen av de andre øyene ble befolkningen
utryddet til siste mann!
Den totalt forskjellige kulturen som den hvite
mann brakte med seg var det umulig for sydhavsbeboerne å stå imot,
og i dag har selv deres nedarvede tradisjoner med å seile på havet
forsvunnet. Det er bare i Mikronesia nord for ekvator det fortsatt
finnes store havgående utriggerkanoer, og det vil ikke vare lenge
før de er borte også.
Seilkanoene
i Mikronesia er laget av brødfrukttrær. Ved siden av å gi en velsmakende
"frukt" som bakes, stekes eller kokes, er de tykke stammene et velegnet
båtemne. Redskapene de bruker i dag er omtrent som de alltid har vært,
en slags øks/hakke av en buet grein påsurret et økseblad. Forskjellen
er at øksebladet i dag er laget av stål fra japanske krigsvrak, før
var de av muslingskall.
Etter at treet er hogd ned og hult ut, må det skjøtes
på ekstra trestykker for å gjøre esingen høyere. Stykkene blir nøye
tilpasset og så surres de fast med tau av kokosfiber. Hamsen på grønne
kokosnøtter blir lagt i taroåkerne for å råtne, så blir fibrene skylt,
tørket og tvunnet til sterke tau. For å gjøre skjøtene tette, legges
det mellom en masse av brent korall, brødfruktsevje og kokosvann.
De massive utriggerne blir også surret fast ved hjelp av tau, slik
at hele kanoen beveger seg smidig i sjøen. Tauene blir skiftet ut
hvert tredje år, slik at man er sikker på at kanoen ikke går fra hverandre
når påkjenningene er som størst. 
Formen på kanoene og størrelser på utrigger og
skrog er bestemt av gamle regler, som ofte måles ut ved hjelp av lengden
på et panaduspalmeblad. Skrogene er svakt asymmetriske ? den siden
som skal vende mot vinden er mer buet enn lesiden. Årsaken til dette
er at kanoene ikke har noen kjøl, det er bare tyngden av utriggeren
som hindrer den å velte av vindpresset på seilet. Utriggeren må derfor
alltid være på vindsiden, og når man krysser mot vinden blir masten
flyttet fra baugen til akterenden. Roret sendes samme veien, så akterenden
blir til ny baug.
Mangelen på kjøl gjør at kanoene har en avdrift,
som nettopp motvirker med skrogets asymmetriske form. Vannet som passerer
langs kanoen fungerer som luftpresset rundt en flyvinge, og drar kanoen
lenger opp i vinden.
Det er i dag kun på noen få atoller mellom Truk
og Yap vi finner de store seilkanoene som fortsatt er i bruk. Noen
av atollene har ingen lagune, mens andre har så små laguner at det
er nødvendig å seile ut på havet for å fange fisk. I gamle dager ble
det av og til bygget kanoer som kunne ta over tjue personer på havkryssing,
kanoene i dag har gjerne et mannskap på rundt ti personer.
Jeg bråvåkner av at noen blåser i et konkyliehorn. Høvdingene har
besluttet at alle kanoene skal ut for å fiske! Jeg hopper i jolla,
ror i land og skynder meg mellom palmene bortover til kanohuset. Pandanusmattene
som beskytter kanoen mot sol er allerede fjernet, og jeg finner meg
en plass blant de lendekledde karene som står ved kanoens svarte og
røde skrog. En av dem starter oppsangen og vi starter å skyve. Muskler
svulmer under brun hud og svettedråper glinser i morgensolen. Sakte
glir den store kanoen over stranden og ut i den krystallklare lagunen.
Hvor
gammel kunsten å navigere de havgående kanoene er vet man ikke.
Antropologene mener i dag at folkene i Stillehavet kom seilende
over havet fra Indonesia og Fillippinene for et par tusen år siden.
Legendene forteller at øyboerne foretok lange sjøreiser, og i eldgamle
navigasjonskunster inngår reglene som forteller hvordan man skal
kunne finne fram til blant annet Hawaii og New Zealand.
På
tross av at vi kjenner til sydhavsbeboernes evne til å navigere
over lange havstrekninger, så vet vi svært lite om hvordan de gjør
det. Det er i første rekke to hovedårsaker til dette. Den ene er
at kunstene kun skal gå i arv fra far til sønn, og den andre er
at navigasjonskunstene mye baserer seg på magi og følgelig må holdes
hemmelig for den hvite mann som ikke tror på slikt. Hva magien går
ut på vet man altså lite om, men det opereres mod overnaturlige
dyr og naturfenomener. Det kan også være for eksempel en spesiell
hval som har fungert som navigasjonsmerke i hundrevis av år, eller
en fugl som alltid står stille i luften mellom noen øyer.
I tillegg til å kunne forstå og utføre magi,
må navigatøren ha meget inngående kjennskap til havet. De må vite
hvordan bølgene danner mønstre i havet mellom øyene og de må kunne
tyde bølgenes klukking mot utrigger og skrog. Noen steder i Mikronesia
opererte man med kart laget av trepinner og skjell, som viste bølgefrontene
og øyene. Himmellegemene er også meget. viktig, både som veivisere
og som værvarslere. En stjerne kan i tillegg til å vise veien til
en fjern øy, også fortelle hvordan vindforholdene blir.
På
de isolerte øyene langt der ute i det enorme Stillehavet har man
lært seg å henge med den såkalte utviklingen. Tre kokosnøtter betaler
unger kun iført lendeklede for å se amerikanske voldsfilmer på en
rullende TVskjerm mens generatoren overdøver bruset av brenningene
mot revet.
Høvding Pakalmar på en av naboatollene kjemper
fortsatt imot. Han har lagt ned forbud mot video, utenbordsmotorer
og plastbåter. Hvorfor skal vi være avhengige av å skaffe oss penger
til bensin når vinden er god nok for våre seilkanoer? spør han.
Hvor lenge kan han holde stand? Høvding Pakalmar begynner å bli
gammel, og det gjør også de siste navigatørene på øyene. Sønnene
vil ikke lenger lære de gamle kunstene. De går på skolen for å lære
matematikk og engelsk, de er ikke interessert i gammeldags magi
og overtro. De har allerede glemt at fedrene for noen år siden seilte
en utriggerkano flere tusen sjømil over det åpne havet til Japan.
Men hva er vel den prestasjonen mot det som Rambo og Bruce Lee kan
vise på TV?
Den siste sydhavsnavigatøren er snart død. Med
ham dør kunnskaper ingen vitenskapsmann eller datamaskin kan skaffe
oss. Menneskeheten mister noe vi aldri kan få igjen.
Vi
er på vei inn passasjen til lagunen. På begge sider dundrer Stillehavets
evige bølger mot korallrevet. Kanoen kommer i le av øya, vinden
dør ut og vi glir sakte langs en kritthvit strand hvor palmene lener
seg ut over vannet. Solen er på vei ned, og småbølgene glitrer som
pureste gull. Tre av karene finner fram sine padleårer. Jeg sitter
musestille på den skrøpelige utriggerplattformen og håper ferden
aldri vil ta slutt. Padle sakte mine venner, padle sakte.
Tekst og foto: Terje Dahl
|