forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | kontakt |
Utsikt fra teltet på Maui
"Another day in paradise"
- min drømmeferie til Maui, Hawaii
Norske Hanne Kapelrud sendte en e-mail til en collagevenninne og inviterte seg selv til et USA-besøk. Lite ante hun at det skulle føre til en drømmeferie på øya Maui i Hawaii!

"Hi Amanda! It's been so long since I've seen you. As I have nothing to do this Christmas I am inviting myself over to spend the holidays with you in Chicago. Let me know if you have other plans!"
"Hello Hanne! I'd love for you to come over and spend Christmas with us! Guess I have to let you know we're not in Chicago, but we're camping on Maui. If you can make it over here you're most welcome!"

Maui - "Baby Beach, Lanai"Dette var i korte trekk kommunikasjonen jeg hadde med min collegevenninne fra USA. Det første jeg gjorde når jeg fikk mailen fra henne var å sjekke sparekontoen. Jeg hadde nok penger. Jeg skulle feire jul på MAUI! Søsteren min og jeg pakket våre ryggsekker, tok tur/retur billetter til i overkant av 10.000 per pers i handa og stakk til Gardermoen. Da visste vi allerede at min venninne dessverre allerede hadde forlatt Maui av uforutsette grunner. Ingen grunn til å henge med hodet, vi skulle feire jul på MAUI!
Trådde behjelpende til
Etter en LANG reise med stopover i Los Angeles kom vi til Kahului flyplass. Ryggsekkene hadde ikke rukket flyet fra Honolulu til Kahului og transport til Lahaina viste seg å være...skal vi si... begrenset. Til vårt hell var det en VIP gjest som ikke dukket opp til sin eksklusive transport og den oppmerksomme sjåføren, Bruce, trådte behjelpende til. På veien inn til Lahaina fikk vi en masse nyttige tips fra Bruce pluss telefonnummeret hans, bare sånn i tilfelle vi hadde lyst til å finne på noe. Dette var vårt aller første møte med den utrolige vennligheten på øya.
Gigantisk telt
Teltet på strandenB&B hotellet vi bodde på den første natta (Lahaina Inn) var meget vakkert! Antikk stil, kun 12 rom og meget hyggelig personale. Vi møtte ingen den kvelden vi kom da resepsjonen stengte klokka 1900. Etter å ha holdt vakt ute på verandaen i ca. en time, kom en hyggelig flyplass mann med baggasjen vår. Vi leide to mopeder dagen deretter og satte kursen mot den stranda vi skulle bo på. Amanda hadde gitt oss navnet på sine venner der ute og de skulle hjelpe oss med alt vi trengte. De hadde nettopp startet en bedrift som hette "Maui Rent-A-Tent"! For $175,- i uka fikk vi et gigantisk telt satt opp for oss. Det var utstyrt med tykke luftmadrasser, laken, pledd, puter, håndklær og en stor vanntank. Vi fikk i tillegg lov til å låne snorkelutstyr og boogie boards helt gratis. Det beste av alt var allikevel sikkerheten. De folka vi leide hos bodde på stranda og tok vare både på oss og sakene våre. Selv om de aller fleste som bor på Maui er vennlige er det ikke til å stikke under en stol at det fins utrivelige folk over hele verden og de vil man jo helst holde seg unna.
   Jet-Lag gjorde at vi var oppe ved soloppgang (ca 3-4 på morgenen) og la oss ikke lenge etter solnedgang (6-7 tiden på kvelden). Maui er en liten øy og det er lett å reise rundt på den. Vi brukte mopeder den første uka og tommelen den andre uka. Du står ikke lenger enn 15 minutter i veikanten før du får haik, men du må imidlertid regne med å sitte på et lasteplan innimellom.
   På stranda var det kun et utedo, så hygienen ble ivaretatt ved Lahaina Aquatic Centre hvor man fikk bade i basseng og dusje gratis. De fleste måltidene ble inntatt inne i Lahaina, men med en kjølebag og litt kjøkken utstyr er det ikke noe problem å spise enda billigere enn det vi gjorde.
Vakre soloppganger
Solen er oppe!Det er utrolig mange aktiviteter man kan dra nytte av på Maui. Det er snorkel og dykke turer, surfe kurs, helikopter turer, regnskog vandring, sykkelturer, krater vandring, pluss pluss pluss.Selv tok vi en rutebåt over til rikmanns øya Lanai på julaften. Å sove under åpen stjernehimmel er kanskje romantisk, men fryktelig kaldt! Derimot får man sett vakre soloppganger på den måten. Walter, en av de lokale strand beboerne, tok oss med på en kjøretur rundt sør delen av Maui. Fordelen med å dra med private personer er at de kjenner alle de fine stedene som ikke er oversvømmet av turister. Vi fikk være med på Red Sand Beach hvor snorklingen var utrolig, vi fikk sett byen Hana, regnskogen og Keanae. Sistnevnte er et lite sted fullt av gigantiske lavaformasjoner og noen av de største bølgene jeg noen gang har sett!
Måle seg med Trollstigen
Hanne, Raphael og KathrineDet siste vi gjorde før vi dro hjem var å sykle ned Haleakala, Maui's sovende vulkan. Hendrix har spilt konsert der oppe og målt fra bunnen (som er under havet) er Haleakala faktisk verdens høyeste fjell! Toppen er på 10700 fot, målt fra vannlinja så klart. Vi ble kjørt opp i en minibuss midt på natta slik at vi skulle få med oss soloppgangen før vi startet. På toppen blåste det KALDT! Vi hadde mange lag med både fleece og regntøy, men vi frøs fremdeles. Når den gul-oransje ballen endelig var oppe var det på tide å ta på seg motorsykkelhjelmen (!) og finne seg en sykkel med gode bremser. Vi ble trygt guidet nedover veien som faktisk KAN måle seg med Trollstigen. Er man fan av utsikter skal man ta en sånn tur når man først er i traktene!
Treffe kjendiser
Maui har lenge vært kjent for å ha lite turister, men dette begynner å endre seg noe. Dette betyr jo ikke at det ikke er verdt å ta en tur dit. Maui har noe å by på for enhver, enten du er backpacker typen eller ønsker å bruke penger på en luksus ferie, om du ønsker en opplevelsestur eller en sol og bade tur. Har du lyst til å treffe kjendiser kan du være heldig på Maui. Pierce Brosnan, Britney Spears, Clint Eastwood og Tiger Woods var der samtidig som oss. Synd vi ikke så noen av dem. Det vi så var hvaler! De kommer ned til Hawai'i for å føde om vinteren og det kryr av hoppende beist i sjøen.
Another day in paradise
Mye av livet på Maui dreier seg om soloppgangene og solnedgangene. Er du riktig heldig kan du til å med få med deg "the green flash". Et grønt glimt rundt solen akkurat i det den synker ned i Stillehavet. Folk stopper bilene sine og går ned på stranda for å se solnedgangen. Det aller beste med hele reisen var morgenene. Vi satt i strandstolene og så solen komme opp, krabbene som gravde hull i sanden og fuglene som jaktet på de. Strandbeboerne sto opp en etter en og de sa det samme
alle sammen, uten unntak! Raphael, Maylana, Frank, Gil, til og med lille Kamalie på 2 år sa det, hver morgen, "Good morning. Another day in paradise".

Hanne Kapelrud
hannek@hotmail.com

Les mer om Hawaii, klikk her

Mer om sydhavet?
Paradiset farvel!
"Paradiset Farvel!"
Terje Dahl bodde seks år i sitt sydhavsparadis. I et hus med tak av palmebladet og gulv av grus, to meter unna lagunen. Fisket hai, fanget kokosnøttkrabber og levde et Robinson Crusoe-liv uten aviser, biler, cola og TV. Helt til orkanene dukket opp...
Klikk her for å lese om e-bok og bestille. Pris kr. 150,-
Klikk her for å lese om Terje Dahls andre bøker.

Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.

Tips en venn : "Har du lest artiklen fra Maui på Hawaii i Sydhav på nettet?"
Til  (fyll inn): Fra (fyll inn):

Sydhav på nettet
Terje Dahl

forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | kontakt |