Guams
berømte Latte Stones:
Spennende steiner
fra en tapt
tid
Reiser
du til Guam vil du straks oppdage at den største severdigheten på
øya er noe som kalles Latte Stones. Bildene av klumpete steinstolper
preger turistbrosjyrer, postkort og frimerker. I Latte Park, midt
i hovedstaden Agana, finner du originalene. På informasjons-plaketten
leser
du at de åtte digre stolpene med en stor rund stein på toppen er
husstolper fra en svunnen tid. Men er de nå egentlig det?
De imponerende steinstolpene du kan se i Latte Stone-parken er ikke
de eneste latte-steinene som finnes. Samme slags steinstolper finner
du på andre steder rundt på øya, og også de nærliggende Maraiana-øyene
(Northern Marianas). Men ingen andre steder i verden! Steinstolpene
er som du vil se todelt. Selve stolpen som står på bakken kalles "halagi"
og den runde steinen som er plassert på toppen kalles "tasa".
Halagi-steinen er laget av kalkstein, og ikke sjelden
transportert mange kilometer fra steinbruddet til stedet hvor de skulle
stå. Halangien kan være fra litt under to meter høy til over seks
meter, ha en diameter på opp til nærmere seks meter og veie opp til
tretti tonn. Toppsteinen er oftest laget av naturlig runde korallhoder
som man fant på korallrevet, men på øya Luta nord for Guam hadde de
ekstra store tasaer som ble de hogget ut av stein. Latte-steinene
finnes oftest i to rekker, med opp til seks steiner i rekken.
Arkeologien forteller
Arkeologene var lenge usikkert hva disse steinene egentlig var og
hvor når de ble laget, men i dag mener de å vite at det dreier seg
om husstolper: At chamorro-folket plasserte sine hus oppe på disse
steinstolpene. Under nyere arkeologiske undersøkelser fant man også
rester av gamle skjeletter, smykker og kanoer under steinene (vel,
ikke under stolpene i Latte Park, for de sto ikke opprinnelig der,
de ble fraktet dit fra Me'pu på sørsiden av øya). Arkeologene mener
at det å lage latte-steiner til husstolper ikke ble tatt i bruk før
500 år etter Kristus, og hadde sin høyperiode fra 1000-1521.
Broket historie
Guams historie deles gjerne i tre perioder: Den innledende-latte perioden
(Transitional Pre-Latte 1 -1000 e Kr.), selve latte-perioden (Latte
Period 1000-1521 e Kr) og den tidlige historiske perioden (Early Historic
Period 1521-1700). Selv om man starter Guams historie omtrent ved
Kristus fødsel så mener arkeologene i dag å vite at øya har vært bebodd
i 3000 år. Guam skal ha blitt befolket av sjøfarende folk i to perioder,
den største immigrasjonen skjedde antagelig for rundt femten hundre
år siden, da guamanian/chamorro-folk kom seilende i sine utriggerkanoer
fra sørøst Asia.
I 1521 dukket den portugisiske oppdagelsesreisende
Magellan opp. I 1565 ble Guam annektert av Spania, og i 1668 kom jesuittprester
derfra, innførte katolisismen og ødela den blomstrende chamorrokulturen.
Blodige opprør og sykdommer som influensa og meslinger reduserte i
det neste århundre chamorro-folketallet fra rundt 100.000 til 5.000.
Etter den spansk-amerikanske krig ble øya overgitt til USA i 1898.
Under den andre verdenskrig erobret Japan øya, men USA gjenerobret
den og i 1950 ble alle på øya amerikanske borgere. Øya er i dag en
viktig amerikansk militærbase både for hæren, flyvåpenet og marinen,
med over 20.000 personell til enhver tid. "Where the american day
begins" heter det, siden øya ligger på en ganske annen tidslinje enn
USA! Gamle
opptegnelser
Da Magellan landet i sin galeas i 1521 var det ingen som visste hva
steinstolpene hadde vært brukt til. I de spanske misjonærenes opptegnelser
kan man lese at i tidligste tider bodde den herskende stammen på Guam
langs kysten, og ble kalt Matua. En laverestående stamme holdt til
i innlandet, og de ble kalt Mana'chang. Det fantes en tredje stamme,
og det var medisinmennene eller åndefolkene som ble kalt Manmakahna.
Manachangfolkene ble rapportert å være mindre og svakere enn de andre
folkene på øya. Ganske spesiell er historien om en manacanghøvding
fra Sinajana som het Hineti, og som reddet det spanske fortet i Hagåtña
fra ødeleggelse etter et langvarig angrep av matuafolkene i 1684.
Ironisk nok var det spaniolene, de som Hineti beskyttet, som drepte
og nærmest utryddet hans eget folk!
Respekterte steinmonumenter
Folkene på Guam har blitt utsatt for en så stor, og til tider tragisk,
påvirkning fra utenom-verdenen at deres egen kultur for en stor del
er glemt og forsvunnet. De har ingen tradisjoner med å bygge hus med
steinstolper, de bor i hus som vitner om det spanske og amerikanske
overherredømmet. De kan ikke fortelle hvem som laget steinstolpene
og om det var slik at deres forfedre engang bygde sine hus på toppen
av dem. Likevel vil man merke at de innfødte øyboerne har et spesielt
forhold til monumentene fra en fjern fortid. De har stor respekt for
latte-steinene. Man vet at de representerer noe fra deres egen fortid,
og hvis man kommer nærme nok inn på en øyboer så vil han eller hun
nok kunne fortelle deg at man også er litt redde for de latte-steinene
man finner i bushen langs øyas kyst, at det er steder hvor man kan
møte åndene etter de døde.
Var det
nå egentlig husstolper - eller noe helt annet?
Arkeologene har sin forklaring på latte-steinene: At de rett og slett
var husstolper. Det er langt i fra alle som er enige i den teorien.
Noen spørsmål man kan stilles seg er jo følgende: Hvorfor skulle man
lage så høye husstolper? Å ha huset seks meter over bakken måtte da
være upraktisk? Og for et slit det måtte være å bygge huset på toppen
av dem. For ikke å snakke om hvor vanskelig det måtte å være å hogge
ut og fakte stein på opptil 30 tonn flere kilometer, - amerikanerne
har jo knapt utstyr på øya som kan klare det i dag! Langt mindre får
de største toppsteinene på plass! Hvorfor brukte man
ikke husstolper av tre som på mange av de andre øyene i Stillehavet,
når treverk er så mye lettere tilgjengelig og enklere å hanskes med?
Hvorfor finnes det ingen tradisjoner om å bruke stein til hus på øya
i dag - og hvorfor finner vi ingen opptegninger eller fortellinger
om at det fantes hus på steinstolpene? Hvorfor finner man skjeletter
under steinene, og hvorfor er folk redde for steinene den dag i dag?
Nan Madol - den forbudte byen av stein
Vel, la oss se litt på de andre øyene i Mikronesia: På øya Pohnpei
(Ponape) finnes det en hel ruinby av stein, bygget av basaltblokker,
ute i lagunen. Heller ikke her hvem man hvem som laget byen, hvor
når eller hvorfor. Folk på øya hevder at stedet er fulle av onde ånder
og er redde det. Nan Madol er et stort mysterium, les mer ved å klikke
her.
På øya Yap finnes det enorme steinpenger, som ble
hogget ut på en av naboøyene og fraktet over havet. Man plasserte
gjerne såkalte "Men's House" på plattformer av stein. Les
artikkel om steinpengene ved å klikke her.
I Kiribati, et stykke sør for Gaum, brukte gjerne
digre blokker av korallstein til å holde taket av forsamlingshusene,
maneapa'ene, oppe. Det er slik at fragmenter av skjell og døde koraller
blir skylt opp på revet og inn mot strendene, hvor solen får dette
til å stivne omtrent som sement. Man løsnet så tykke flak av denne
"betongen" i strandkanten, hogg dem til og satte dem på høykant som
husstolper.
Man har altså hatt kunster om å bruke stein på
mange av øyene i Mikronesia, selv om det også andre steder er
et myserium hvem som laget fantastiske byggverk i stein, og hvorfor.
Kanskje man på Guam og naboøyene ikke bygde husene sine
oppe på latte-steinene, men brukte dem til å holde taket på
forsamlingshusene oppe på samme måte som i Kiribati?
Både i Mikronesia og Polynesia brukte man også
byggverk av steiner i forbindelse med sin religion, og de rekonstruerte
maraene på Tahiti og Huahine i Selskapsøyene er gode eksempler på
gudeplattformer. Ja, rundt omkring i bushen på de fleste av sydhavets
øyer kan man finne oppreiste steiner som de innfødte, ofte motvillig,
kan foretelle er restene av et sted der man tilba sin helligdom.
Sydhavets vikinggraver?
Hva med skjelettene, kanoene og smykkene? Man kunne vel kanskje tro
at arkeologene vil hevde at dette var stolpene til husene til høvdingene
innen det herskende stammen, og at de ble begravd under stolpene sammen
med sin kano og andre verdisaker. Og at det derfor var viktig å lage
latte-steinene så imponerende store. Vel, det er ikke tilfelle, arkeologene
mener at det heller dreier seg om en famile-kultur: At man begravde
sine kjære slik at man hadde dem nære seg, under stolpene i sitt eget
hus. Dette har man kanskje fra mange av de andre øyene i sydhavet
hvor det var vanlig å begrave de døde i husene. Ja, i Kiribati kan
man fortsatt finne levninger av spesielt berømte personer hengende
i palmebladkurver oppunder taket i forsamlingshusene!
Sydhavets Stonehenge?
Hvis
de ikke var husstolper eller høvdingenes begravelsesmonumenter - hva
var så latte-steinene? Vel, det er jo unektelig fristende å trekke
paralleller til steinsirklene i Stonehenge og Carnac, på den
andre siden av kloden. Noe spennende og mystisk. Noe fra gamle dager
man ikke vet hva er. Var latte-steinene et sted for offerseremonier
og tilbedelse av hedenske guder? Magiske rekker av stein, bygget av
en utdødd rase - eller kanskje av ånder og alver som legender begge
steder påstår? Er latte-steinene et astronomisk måleinstrument?
Eller, som noen hevder, ble de bygget av utenomjordiske vesener, en
slags kommuniksjonsradio for å holde kontakt med menneskene
på jorda?
Dagens innfødte på Guam, de som har en blanding
av asiatisk, spansk, amerikansk og den opprinnelig øyboerens blod
og kultur, kaller gjerne latte-steinene for "Tolai Chanmorro" - chamorroenes
bro. Med det henspeiler de at steinene og stedene de står er et bindeledd
mellom dem selv og åndene til de som engang bodde på øya. Vanlige
husstolper tror de slettes ikke at latte-steinene var - de var noe
langt mer. Men de vet ikke hva!
Av Terje Dahl
Hva
tror du latte-steinene var? Gå til vår mysterie-side og
send oss din teori - klikk her!
|