Nekrolog:
THOR
HEYERDAHL OG SYDHAVET
Barndommen
og de tidlige årene blir ofte preget av store trær.
Det kan være slektninger, naboer, lærere på skolen,
eller store personligheter. Thor Heyerdahl var et slikt "tre"
for eventyrlystne og samfunns-engasjerte ungdommer som vokste opp
på femtitallet. En nordmann hadde på egen hånd
oppdaget noe helt nytt, og brakt en helt ukjent kultur - den polynesiske
- inn i den norske etterkrigshverdagen. Filmene og bøkene
hans fremmanet en virkelighet hinsides de grå, men allikevel
så optimistiske norske femtiår. Filmen om Kon Tiki fikk
til og med noe så oppsiktsvekkende som en Oskar. I det filmorienterte
femtitallet var det noe som overgikk Hjallis verdensrekorder på
skøyter - i hvert fall for noen av oss.
Nå er et av disse trær blitt felt.
Thor Heyerdahl sovnet stille inn på familestedet Colla Micheri
i Italia, bare omgitt av sine nærmeste.
Thor Heyerdahl var uten tvil den nordmann i moderne
tid som fremst har fått knyttet sitt navn til det sydlige
stillehav. Dette betyr langt fra at han var den eneste. En rekke
nordmenn har vært i området før Heyerdahl, og
folk som i dag er glemte, gjorde på sitt vis en like stor
innsats som Heyerdahl. La meg nevne en mann som Bjarne Kropelien
hvis omfattende bibliotek om sydhavet uten tvil er et av verdens
fremste. I motsetning til Heyerdahl bodde Kroeplien i lengere perioder
fast i Stillehavet, og gjorde i sin tid en helt uvurderlig innsats
i forbindelse med en epidemi på Tahiti.
Mange andre navn kan også nevnes. Når
jeg fremhever dette, er det ikke for å trekke ned Thor Heyerdahl
innsats. Men kanskje var det fremst det spektakulære som fanget
Heyerdahl? De tiltak som laget store bokstaver i avisene, sensasjonene
osv? At man stiller slike spørsmål sier vel kanskje
heller ikke noe om Thor Heyerdahl, men mer om den sedvanlige norske
syken med å "barke ned" den som ruver. For ruve
har Heyerdahl gjort. Mange av hans kritikere - og dem har det vært
mange av - når han ikke engang til kneskålen. Det som
fremt har preget Thor Heyerdahl har vært viljen og evnen til
å PRØVE sine teorier og sine tanker og visjoner i praksis.
Skrivebordsforskeren var ikke Heyerdahl rolle. Han ville ETTERPRØVE
sine teorier, og han var villig til å ta risker. Det som nok
kan være betenkelig har vært at en rekke av de teorier
han har presentert som sine egne, egentlig har vært fremsatt
av andre. Hvis man skal kritisere Heyerdahl for noe, så har
det vært at han ikke har vært i besittelse av
den personlige storhet som sier at man anerkjenner andre som har
gått foran. Men det er det vel de færreste mennesker
som har. Spesielt hvis de har sitt utspring i den nordgermanske
stamme som kalles den norske.
Heyerdahls første møte med sydhavet
fant sted på 30-tallet da han som nygift slo seg ned på
Fatu Hiva i Tahiti-gruppen. Den unge antropologen var egentlig ute
for å samle insekter, men tiden ble brukt til mye annet også.
Oppholdet i "paradiset" ble en blandet opplevelse. I likhet
med mange andre måtte han nok revurdere sin oppfatning av
"de edle villmenn" og av de paradisiske forhold i det
hele. I sine tidlige bøker fremgår det også klart
at Heyerdahl hadde vansker med å godta de innfødte
på deres egne premisser. Men her må man ta i betraktning
av Heyerdahl var meget ung, og ikke hadde gjort seg de erfaringer
som senere skulle prege hans uforbeholdne toleranse og anerkjennelse
av andre raser og kulturer. På det området antirasisme
var Heyerdahl en klar foregangsmann. Noe Kiplingsk vrøvl
a la "white man's burden" lå så langt fra
Heyerdahls menneskesyn som overhodet mulig. Dette viste han ikke
minst gjennom Ra og Tigris ekspedisjonene med sine internasjonale
mannskap. Hans respekt for opprinnelige mennesker og opprinnelige
kulturer var en ledestjerne i all hans virksomhet. Dette preget
også hans omgang med folk. Heyerdahl satte seg aldri på
noen høy hest, men kunne like gjerne samtale med den franske
president som med en boms i Papeete. For Heyerdahl var ikke menneskeverd
avhengig av status.
Det
fremgår av hans bøker at det var under oppholdet på
Fatu Hiva som han for alvor ble opptatt av mulighetene for at Polynesierne
hadde kommet fra Amerika. Han støttet seg her til gamle sagn
som de innfødte fortalte ham. Som nevnt var dette ikke så
nytt som Heyerdahl har gjort gjeldende, flere hadde fremsatt de
samme teoriene tidligere. Forskjellen var at Heyerdahl valgte å
etterprøve dem. Det skjedde under Kon Tiki ferden i 1947.
Hvorvidt de resultatene man kom fram til her skal regnes som et
bevis for at polynesierne kom fra Latin-Amerika strides det fortsatt
om. De fleste forskere mener i dag at alle stillehavsfolk kom fra
Asia. Hva Heyerdahl imidlertid beviste, var at dette var mulig,
noe etablerte forskere på den tid hevdet at det ikke var.
Flåter kunne ikke flyte så langt. Det kunne de. Det
beviste Heyerdahl.
På ferden hadde Heyerdahl med seg en ung
svensk antropolog, Bengt Danielsson, som slo seg ned på Tahiti
og ble i sydhavet. Det å bringe Bengt Danielsson til
sydhavet var et meget viktig biprodukt av Kon Tiki ferden. Den
innsatsen Danielsson gjorde for Stillehavet og dets beboere kan
ikke undervurderes. Vi husker alle hans innsats for å få
stoppet franskmennenes folkerettsstridige og kriminelle atombombeprøver
på Mururoa.
Mye takket være Danielsson ble det etablert
en slags skandinavisk-polynesisk forbindelse som har vært
til uvurderlig nytte i forholdet mellom de to kulturene, og som
svenskene fremst har fått nyte godt av. At Heyerdahl selv,
i klar motsettning til sin venn Danielsson, bevisst unnlot å
engasjere seg i kampen mot atombombeprøvene er dypt beklagelig.
Etter
Kon Tiki ferdene fortsatte Heyerdahl arbeidet med å bevise
forbindelsen mellom Amerika og Polynesia. Flere bøker ble
utgitt om emnet og på slutten av 50-tallet gjorde Heyerdahl
kanskje sin største vitenskapelige bragd, nemlig utgravningene
og forskingen på Påskeøya (for å lese om
stauene på Påskeøya, klikk her
). Det resulterte i både bøker og filmer. Alle nordmenn
som vokste opp på slutten av femtitallet husker "Aku
Aku". Her tok Heyerdahl opp et arbeide som de fleste andre
forskere hadde latt ligge - eller gitt opp.
Heyerdahl selv mente at oppdagelsene på Påskeøya
var enda ett bevis på eksistensen av tette forbindelser mellom
Polynesia og Amerika.
Etter Påskeøya befattet ikke Heyerdahl
seg i samme utstrekning med Stillehavet. Andre områder kalte
på hans oppmerksomhet. Det var først og fremst Afrika
og Asia som fikk nyte godt av hans engasjement og entusiasme gjennom
Ra-ekspedisjonene og Tigrisferden på 70-tallet. I den senere
tid vendte han imidlertid tilbake til Stillehavet, senest ved engasjementet
omkring en nyoppdaget pyramide på Samoa.
Men selv om hans engasjement for Stillehavet
ikke ble av samme dypfølte slag som Danielssons er det ingen
tvil om at han klarte å få satte verdensdelen på
kartet både på 40 og 50-tallet, og bidro til å
legitimere denne øyverdenes egenverdi på en helt avgjørende
måte. For det fortjener han all den takk vi er i stand til
å gi - både polynesiere og skandinaver.
Av
Helge
Kongshaug
Nyhetsredaktør
Sydhav på nettet
|